Gerdab.IR | گرداب

مهاجرت از شبکه‌های اجتماعی به پیام‌رسان‌ها

تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

مطالعات نشان‌ می‌دهد مردم از فیس‌بوک و اینستاگرام خسته شده و به اپلیکیشن‌های خصوصی‌تر روی آورده‌اند.

به گزارش گرداب، طبق تحقیقات انجام‌شده در وب‌سایت تلگراف، کاربران خجالتی اینترنت در حال ترک فیس‌بوک و اینستاگرام برای اپلیکیشن‌های خصوصی‌تری مانند واتس‌اپ و تلگرام هستند.

این تحقیق که زمان صرف‌شده بر روی چهار شبکه اجتماعی شامل فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و اسنپ‌چت را تحلیل کرده است، آشکار می‌کند که اینستاگرام با کاهش ۲۳.۷ درصدی سال به سال، بیشترین کاهش مصرف جهانی را داشته است.

پس از اینستاگرام، توییتر با کاهش ۲۳.۴ درصدی، اسنپ‌چت با کاهش ۱۵.۷ درصدی و فیس‌بوک با کاهش ۸ درصدی وجود دارند.

توییتر در میان اپلیکیشن‌ها کم‌شهرت‌ترین است، در حالی که فیس‌بوک با متوسط مصرف ۳۴ دقیقه در روز، بیشترین میزان مصرف را داشته و با اپلیکیشن زیرمجموعه خود یعنی اینستاگرام که در روز ۱۷ دقیقه مصرف روزانه دارد، در حال رقابت نزدیکی است.

در انگلستان، اینستاگرام شاهد بیشترین کاهش مصرف سالانه بود، در حالی که اسنپ‌چت به طرز غیرمعمولی محبوب شد. بریتانیایی‌ها با صرف متوسط ۱۵ دقیقه روزانه در این برنامه پیام‌رسان، سومین رتبه استفاده از آن را کسب کردند.

محققان در شرکت تحلیل SimilarWeb، فعالیت صدها هزار گوشی اندرویدی را از ژانویه تا مارس ۲۰۱۶ پیگیری کرده و آن را با زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ مقایسه کردند. در این تحقیق کاربرانی از ۹ کشور انگلستان، فرانسه، آلمان، اسپانیا، استرالیا، هند و برزیل مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

طبق اعتقاد مولف این تحقیق، علت این کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند دو مورد باشد. اول اینکه اپلیکیشن‌های دیگری مانند پیام‌رسان رمزگذاری‌شده تلگرام وجود دارد که برای جذب کاربر رقابت می‌کنند. استفاده از تلگرام در کشور انگلستان از ۱۷ دقیقه در سال گذشته به ۲۴ دقیقه در سال جاری افزایش یافت، که رشدی ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین یک روند به سمت حفظ حریم شخصی و ارتباطات فردی مشاهده می‌کنیم. رشد تلگرام، یا اپلیکیشن‌های Whisper و Yik Yak که افراد قابلیت گفت‌وگوی ناشناس و خصوصی را دارند، گواه این موضوع است. به نظر می‌رسد که افراد در حال انتقال به جوامع بسته‌تر هستند.

همچنین موج بزرگی از محبوبیت پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ وجود داشته که جاگزین شبکه‌های اجتماعی عمومی شده‌اند. پنج اپلیکیشن پیام‌رسان بزرگ واتس‌اپ، فیس‌بوک مسنجر، وایبر، ویچت و لاین در مجموع بیش از سه میلیارد کاربر جهانی دارند، که واتس اپ به تنهایی یک میلیون کاربر را به خود اختصاص داده است.

واتس‌اپ در انگلستان  ۲۷.۵ دقیقه مصرف روزانه دارد، که پس از  اپلیکیشن مادر خود فیس‌بوک، در رده دوم محبوبیت قرار می‌گیرد و بر روی ۵۴ درصد از تمامی گوشی‌های اندروید نصب شده است.

به طور کلی، در استفاده از چهار اپلیکیشن شبکه اجتماعی نصب‌شده بر روی گوشی‌های اندرویدی در سراسر جهان، کاهش ۹ درصدی مشاهده شده است.