Gerdab.IR | گرداب

تعبیر هیدن از دون کورلئونه سایبری

تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

رییس سابق سازمان سیا، توان پیچیده سایبری روسیه را نتیجه سازمان‌دهی موفق گروه‌های مجرم سایبری در این کشور دانست.

به گزارش گرداب، مایکل هیدن (Michael Hayden)، رییس سابق آژانس امنیت ملی و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، در سخنانی در واشنگتن، با طرح ادعای مجدد حملات پیچیده و مخرب روسیه به آمریکا و هم‌پیمانانش، توان بالای روس‌ها در طرح‌ریزی حملات مخرب سایبری را، نتیجه موفقیت این کشور در سازمان‌دهی گروه‌های مجرم سایبری دانست.

در بخشی از صحبت‌های هیدن دراین‌باره آمده است: «چینی‌ها برای خود چارچوب کار دارند، اما روس‌ها مهارت بالایی دارند و این وجه تمایز آن‌ها است.»

هیدن، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه را به دون کورلئونه فیلم پدرخوانده تشبیه کرد و گفت که نقش او در حمایت از هکرها و مجرمان سایبری، دقیقاً همان نقشی است که دون کورلئونه در حمایت از تبهکاران داشت.

چین و آمریکا، سپتامبر گذشته در توافقی، متعهد شدند تا جلوی سرقت سایبری مالکیت معنوی را بگیرند، موضوعی که اجرا و متعهد ماندن به آن از جانب دو طرف، با اما و اگرهای فراوانی روبرو است؛ اما برخلاف روندی که آمریکا در برابر چینی‌ها در پیش گرفته است، به اعتقاد برخی کارشناسان، ممکن است آمریکا در برابر حملات روس‌ها، ناگزیر به اتخاذ سیاست‌های تحریمی شود، چرا که رسیدن به توافقی دو طرفه را با این کشور، امری محال قلمداد می‌کند.

مایکل راجرز، رییس آژانس امنیت ملی آمریکا نیز، بارها به توان بالای هکرهای روس در سازمان‌دهی و اجرای عملیات هکری پیچیده اذعان کرده است. در یکی از این صحبت‌ها، راجرز به تعریف از هکرهای روس پرداخت و گفت: «به عقیده من، روسیه، فعال‌ترین مجرمان سایبری، با بزرگ‌ترین قابلیت‌ها را در جهان دارد.»

هیدن در بخش دیگری از صحبت‌های خود، در پاسخ به سؤالی با مضمون ضرورت اجرای عملیاتی برای دنبال کردن و هدف قرار دادن اهدافی در روسیه گفت: «شما نمی‌توانید اثرات متقارنی در اقتصاد روسیه، دقیقاً مشابه آنچه که آنها در اقتصاد ما می گذارند را ایجاد کنید.»

وی در ادامه، حضور آمریکا در فضای سایبری را بسیار تهاجمی توصیف کرد و گفت: «آمریکا در فضای سایبری، بسیار تهاجمی عمل می‌کند. ما اطلاعات سایر کشورها را سرقت می‌کنیم، اما نه برای اهداف تجاری.»

هیدن، در بخش دیگری از صحبت‌های خودش، اتهام آمریکا علیه چین، در مورد سرقت اطلاعات 22 میلیون کارمند آمریکایی را تکرار کرد و گفت: «من به کسانی که این کار را انجام داده‌اند، حسادت می‌کنم. چنانچه زمانی که رییس آژانس امنیت ملی آمریکا بودم، می‌توانستم که چنین حمله‌ای را به اهدافی برابر در چین انجام دهم، قطعاً آن را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دادم.»

در بخش دیگری از صحبت‌ها، هیدن به توصیف استاکس نت پرداخت و آن را نمونه‌ای از ورود هک، به دنیای فیزیکی قلمداد کرد. هیدن، در نهایت، ضمن فرار از تائید کردن مشارکت آمریکا و رژیم صهیونیستی در ساخت استاکس نت و استفاده از آن، علیه سانتریفیوژهای ایرانی، حملات سایبری سال‌های 2011 تا 2013، به بانک‌ها و مؤسسات مالی آمریکایی را که مقامات این کشور آن‌ها را به ایران نسبت می‌دهند، نوعی تنبیه و پاسخ انتقام‌جویانه ایران در قبال استاکس نت دانست.

یکی از کارشناسان امنیتی آمریکایی دراین‌باره معتقد است، با وجود آنکه نهادهای اطلاعاتی و نظامی آمریکایی از پرسنل نخبه‌ای بهره می‌برند، اما باید به این نکته نیز اذعان کرد که این افراد، تجربه هکرهای چینی و روسی را ندارند و همین موضوع، آمریکا را آسیب‌پذیر کرده است.