Gerdab.IR | گرداب

تلویزیون‌های هوشمند، میزبان بدافزارها

تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

محققان به بررسی بدافزار سیستم‌عامل اندروید پرداخته که با هدف قرار دادن تلویزیون‌های هوشمند، از محیط زندگی کاربران تصویربرداری می‌کند.

به گزارش گرداب، محققان بدافزار جدیدی را کشف و بررسی کرده‌اند که سیستم‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید را هدف خود قرار می‌دهد. محققان ترند میکرو (Trend Micro) بدافزار Frantic Locker یا FLocker را شناسایی کرده‌اند، و تجهیزاتی که از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند توسط این بدافزار  هدف قرارگرفته می‌شود؛ اما در آخرین فعالیت‌های این بدافزار که در سال 2015 شناسایی‌شده است به این نتیجه می‌رسیم، تلویزیون‌های هوشمندی که از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند از قربانیان این بدافزار به شمار می‌روند.

در ماه آوریل سال گذشته محققان موفق به کشف 7000 نرم‌افزار مخرب در سراسر جهان شدند که در حال حاضر بیش از 1200 بدافزار فعالیت دارند و اغلب فعالیت خود را بر پایه اجرای تنظیمات پیشرفته در سیستم کاربران انجام می‌دهند.

در این میان تابه‌حال بیشتر کشور‌هایی که از آلوده شدن به این بدافزار در امن بودند می‌توان به کشورهای آمریکا، آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، گرجستان، مجارستان، قزاقستان، روسیه و اوکراین موردحمله این بدافزار قرار نگرفته‌اند. بااین‌حال کاربرانی که در این کشورها قرار دارند تنها با استفاده از به‌روزرسانی‌های جعلی که ارائه می‌شود در کسری از ثانیه امکان آلوده شدن به این بدافزار را دارند.

پلیس سایبری آمریکا بر این باور است که بدافزار یاد شده پس از قرار گرفتن روی سیستم‌عامل کاربر قبل از اینکه صفحه به حالت قفل برود FLocker شروع به فعالیت می‌کند. باید به این نیز توجه داشت که بدافزار با استفاده از کدهای USD درخواست 200$ از کاربر می‌کند که مشابه این اقدام در تلویزیون‌های هوشمند نیز شناسایی‌شده است. همچنین باید به این نیز توجه داشت که شرکت سامسونگ در بیانیه‌ای اعلام کرد مراقب رفتار و صحبت‌های خود در برابر تلویزیون‌های ما باشید.

محققان توصیه می‌کنند از کلیک کردن روی لینک‌های مخرب خودداری کنید. همچنین توصیه می‌شود اگر تلویزیون هوشمند شما به این بدافزار آلوده شد نرم‌افزارهای آلوده را به‌منظور رفع مشکل از سیستم حذف کنید.

علاوه بر این به کاربران توصیه می‌شود برای مقابله با این حملات تجهیز موردنظر خود را به رایانه متصل کرده و از نرم‌افزار PM clear%pkg% برای غیرفعال کردن بدافزار استفاده کنید. اگر شما از تلفن‌های یا تلویزیون‌های هوشمند استفاده می‌کنید به‌هیچ‌وجه وارد وب‌سایت‌های مخرب و لینک‌های آلوده ناشناس نشوید.