Gerdab.IR | گرداب

اذعان اپل به عدم رمزگذاری عمدی IOS

تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵

زمانی که اپل نسخه پیش نمایش سیستم عامل iOS 10 را در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان خود عرضه کرد، بسیاری از متخصصان از عدم رمزگذاری هسته اصلی این سیستم عامل شگفت زده شدند.

به گزارش گرداب به نقل از تک کرانچ، اپل هدف از این کار را ارتقا و بهینه‌سازی عملکرد سیستم عامل بدون به خطر افتادن امنیت کاربران اعلام کرد. اما همه کارشناسان امنیتی در این زمینه با شرکت مذکور هم عقیده نبوده و استدلال یاد شده را نپذیرفتند.

اپل قبلا در زمان عرضه نسخه های آزمایشی iOS آنها را رمزگذاری می کرد و با این کار توسعه دهندگان و محققان به جزئیات کدنویسی سیستم عامل مذکور دسترسی نداشتند، اما حالا این شرکت از رمزگذاری iOS 10 خودداری کرده تا برنامه‌نویسان اطلاعات بیشتری از امکانات و قابلیت های سیستم عامل جدید اپل به دست آورند.

هسته اصلی iOS 10 وظیفه مدیریت امور امنیتی و محدودیت های موجود بر سر راه دسترسی به برنامه های آیفون و آی پد و سخت افزارهای آن را بر عهده دارد و لذا بخشی حیاتی از سیستم عامل محسوب می شود.

اگر چه عدم رمزگذاری هسته اصلی iOS 10 می تواند نگران کننده باشد، اما این امر لزوما به معنای عدم امنیت سیستم عامل یاد شده نخواهد بود. در حال حاضر برنامه نویسان و توسعه دهندگان می توانند برای اولین بار به کدهای هسته اصلی سیستم عامل iOS 10 دسترسی داشته باشند و با سرعت بیشتری حفره های امنیتی آن را کشف کنند. اما ممکن است این امر به سواستفاده هکرها و ویروس نویسان هم منجر شود و باید دید اپل در این زمینه چه تدبیری اندیشیده است.