Gerdab.IR | گرداب

مسیر ماهواره های بومی ایران کجاست؟

تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵

در بعد ماهواره يكي از فعاليتها، قرار دادن و عملياتی كردن آن در فضا هم در مسير داخل و هم مسيرخارجی مدنظر است .

به گزارش گرداب، دكتر حداد پور رئيس پژوهشگاه فضايي ايران با اشاره به نامگذاري امسال مقام معظم رهبري، به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام  و عمل گفت: اين نامگذاری ، تلاش ما را براي رسيدن به محصولات فضايي مورد نياز كشور، دو چندان مي‌كند تاكمترين ميزان وابستگي را به دنيا داشته باشيم و استفاده حداكثري از ظرفيت‌ها را لحاظ كنيم.

 وي در ادامه افزود: یکی از حوزه هایی که ما در آن میتوانیم عمل کنیم ، حوزه تامين ماهواره هاي سنجشي و مخابراتی است و در فازهاي بعد، تامين سيستم‌هاي جانبی كه خدمات مورد نياز وزارت ارتباطات را فراهم مي كند باید در دستور کار قرار بگیرد.

حداد پور با بيان اينكه اميدواريم با استفاده از محصولات هوا و فضا، نيازهاي كشور را پوشش دهيم افزود: در بعد ماهواره يكي از فعاليتها، قرار دادن و عملياتي كردن آن در فضا هم در مسير داخل و هم  مسيرخارجي مدنظر است .

وی خاطر نشان کرد:   قراردادن ماهواره در مدار ، سرمايه‌گذاري سنگيني را به دنبال خواهد دارد که به حمدالله كشور در اين حوزه وارد فعاليت شده است و براي حامل‌هايي كه در كشور وجود دارد برنامه خوبي تنظیم شده است.

وي همچنین اعلام کرد: پروژه‌هاي ماهواره‌هاي سنجشي – مخابراتي در حال انجام است، و ماهواره‌ها به سفارش سازمان فضايي ايران ساخته مي‌شود.

وي در پاسخ خصوص امکان کارآفرینی  در بعد فضايي گفت:  شايد به صورت مستقيم،  امکان كارآفريني نباشد، اما به صورت غير مستقيم در حوزه تامين اينترنت از طريق ماهواره‌هاي مخابرات فضايي بتوانيم در  اين حوزه  نقش  داشته باشيم.

وي همچين تامين ماموريت‌هاي اين پژوهشگاه را از طريق شبكه پيمانكاران در اين حوزه يكي از روش‌هاي ايجاد كارآفريني در اين حوزه معرفي كرد و ادامه داد: ايجاد شركت هاي دانش بنيان مي تواند به حوزه كارافريني كمك كند.

حداد پور در پاسخ به سوالي كه  برخي معتقدند، پژوهش‌فضايي در كشور  روند روبه رشدي ندارد،گفت: پژوهش در اين حوزه ديربازده است اما كم بازده نيست؛ بايد در اين زمينه، صبر تحقيقاتي و علمي داشته باشيم.

رئيس پژوهشگاه فضايي ايران اظهار كرد: در دنيا پژوهشگر معرفي نمي‌كنند، بلكه محصولات فضايي را معرفي مي‌كنند و ما نيز بايد بتوانيم محصولات و خدمت فضايي را افزايش داده و به نيازهاي مردم پاسخ دهيم.

وي درباره محصولات ارائه شده در سال 94 گفت: يكي از اين محصولات ماهواره SRI1 بود كه به عنوان محصول مياني مطرح شد و پس از آن موتوركروي فضايي كه گام خوبي در راستاي دستيابي به فناوري هاي است كه در آينده براي ماهواره‌هاي مخابراتي نياز داريم .

حداد پور افزود: در سال 95، دو دستاورد مدنظر ما است كه يكي ماهواره ناهيد 1 به سفارش سازمان فضايي و ديگري سامانه مخابراتي بالني  است كه انشاء الله به دنبال آن هستيم كه تا انتهاي سال قسمتي از آن عملياتي شود.

وي در خصوص شناسايي نخبگان در حوزه فضايي گفت: فارغ‌التحصيلان در رشته‌هاي مرتبط هوا و فضا، مكانيك ، برق افرادي هستند كه يا مستقيم در بازار كار به ما وصل مي‌شوند يا از طريق شركتهاي دانش بنيان به فعاليت مي‌پردازند كه لازم است ما بتوانيم از اين ظرفيت‌ها نهايت استفاده را داشته باشيم.

وی در مورد تعامل با دانشگاهها  گفت :‌ به دنبال آن هستيم كه تعامل زيرسيستم‌هاي پژوهشگاه با دانشگاهها،  پررنگ‌تر شده و گسترش یابد.

رئيس پژوهشگاه فضايي بر لزوم افزايش دانش مردم در حوزه فضايي تاكيد كرد و گفت: ‌يكي از شاخص هايي كه باعث ايجاد غرور ملي مي‌شود موفقيت‌هاي  فضايي است و اگر مردم اين مهم را بشناسند اين امر به نحو شايسته تر محقق مي‌شود.

حدادپور به ظرفيت‌هاي پسابرجام اشاره كرد و گفت: اميدواريم امكان همكاري با كشورهاي  صاحب فناوري  پرتاب،‌ فراهم شود و بتوانيم بعضي از ماهواره‌هايي را كه در مسير داخل ظرفيت لازم برايشان  وجود  ندارد، با همكاري طرف هاي  خارجي،‌  پرتاب كنيم.

منبع : روابط عمومی وزارت ارتباطات