Gerdab.IR | گرداب

اروپای آسیب پذیر؛

اروپا توان تحمل حملات سایبری را ندارد

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و شرکت‌های امنیتی اروپایی، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی، آمادگی یک حمله سایبری را ندارند.

به گزارش گرداب، بر اساس گزارشی که به تازگی شرکت نرم‌افزاری اسپلانک (Splunk) ارائه کرده است، اغلب شرکت‌های اروپایی، قادر به محافظت از خود در برابر حملات سایبری نیستند و در این زمینه با آسیب‌پذیری‌های فراوانی روبرو هستند. این گزارش، تقریباً طی چند ماه اخیر، چندمین گزارشی است که توسط شرکت‌های امنیت سایبری اروپایی و آمریکایی منتشر شده و در مورد این موضوع هشدار می‌دهد.

بررسی بیش از 400 شرکت بزرگ در کشورهایی نظیر انگلستان، فرانسه، آلمان، سوئد و هلند توسط این شرکت، نشان داده است که آن‌ها از فناوری‌های نسل قدیم برای حفاظت در برابر حملات سایبری استفاده می‌کنند و همین موضوع سبب شده است تا آن‌ها در برابر حملات نسل جدید بسیار آسیب‌پذیر شوند. به ادعای کارشناسان امنیتی، هکرها همیشه چند گام جلوتر از شرکت‌های امنیتی حرکت می‌کنند و همین موضوع، ضرورت بازبینی هر چه سریع‌تر در راهکارهای امنیتی کلان را گوشزد می‌کند.

در گزارشی که این شرکت منتشر کرده است، بر این نکته تأکید شده که با وجود هشدارهای مکرر شرکت‌های امنیتی، همچنان بسیاری از حملات سایبری، در اثر بی‌توجهی کارکنان شرکت‌ها رخ می‌دهد و شرکت‌ها نیز از راهکارهای غلطی برای شناسایی و مقابله با حملات استفاده می‌کنند. استفاده از ابزارهای اینترنت اشیاء شخصی و به‌کارگیری ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی اختصاصی و حتی به کار بردن ابزارهای انتقال اطلاعات نظیر حافظه فلش، بزرگ‌ترین تهدیداتی است که از جانب کارکنان یک سازمان، می‌تواند سبب بروز یک حمله سایبری گسترده شود.

 یکی دیگر از تهدیداتی که کارشناسان در پیام‌های مکرری، خواستار توجه کارکنان سازمان‌های مختلف نسبت به آن شده‌اند، عدم کلیک کردن بر لینک‌ها و گشودن ایمیل‌های ناشناس است، چرا که یکی از اصلی‌ترین روش‌های سازمان‌دهی حملات فیشینگ، استفاده از ایمیل‌ها است.

بن جانسون (Ben Johnson)، از متخصصین امنیت سایبری دراین‌باره معتقد است: «مهاجمان سایبری، دیگر در فضای خلأ فعالیت نمی‌کنند. زمان آن فرا رسیده است که دفاع یک جانبه را متوقف کنیم. ما باید الگوهای رفتاری مهاجمان را با بررسی رفتار آن‌ها در بزرگ مقیاس، به دست بیاوریم.»

لازم به ذکر است که شاید دیگر نتوان برای مقابله با تهدیدات سایبری، تنها به استفاده از آنتی‌ویروس‌ها و یا فایروال‌ها دل‌خوش کرد و در صورتی که راهکار جدیدی برای مقابله با تهدیدات امنیتی اتخاذ نشود، خسارات وارده ناشی از حملات سایبری، امری اجتناب‌ناپذیر و قابل پیش‌بینی خواهد بود.