Gerdab.IR | گرداب

معاون وزیرارتباطات خبرداد:

راه اندازی دولت موبایل

تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵

معاون وزیر ارتباطات از تدوین مدل اقتصاد دیجیتالی در استانهای کشور در راستای افزایش سهم استانها در تولید محتوای فضای مجازی خبر داد.

به گزارش گرداب، مرتضی براری با اشاره به برنامه های وزارت ارتباطات و اطلاعات برای افزایش سهم استانها از تولید محتوای دیجیتالی اظهار داشت: همان گونه که در تهران به سمت راه اندازی شتاب دهنده های ایده حرکت کرده ایم باید در استانها نیز این فرهنگسازی انجام شود. هم اکنون برخی از استانها همچون یزد، گیلان، مازندران، فارس و خراسان رضوی در بخش صاحبان ایده پیشرو هستند اما انتظار این است که سایر استانها نیز در این زمینه قوی شوند.

معاون امور استانهای وزارت ارتباطات با اشاره به تدوین مدل اقتصاد دیجیتالی در استانها گفت: تا پیش از این استانها انتظار داشتند که از دولت پروژه بگیرند اما ما با تدوین این مدل اقتصادی آنها را توجیه کرده ایم که خودشان با ارائه سرویس به مردم درآمدزایی کنند و کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات را در این استانها رونق دهند.

براری با تاکید بر اینکه نباید نگاه استانها به درآمدزایی از سوی پروژه های دولتی باشد، تاکید کرد: هم اکنون حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با تعریف خدمات خدمات ارزش افزوده می تواند تولید ثروت بسیاری را به همراه داشته باشد به نحوی که تجربه نشان داده برخی از خدمات دهندگان در این حوزه روزانه بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان فروش تنها از یک خدمت دیجیتالی داشته اند.

وی گفت: ما باید تلاش کنیم تا وارد عرصه جهانی شویم و به جای ایجاد بازار برای ۷۰ میلیون نفر به سرویس دهی برای ۵ میلیارد نفر در دنیا برسیم. اقدامی که هم اکنون شرکت های بزرگ و مطرح دنیا همچون گوگل و اپل انجام می دهند.

براری با بیان اینکه با توجه به ظرفیت های موجود در کشور می توان از حوزه گردشگری و نیز مفاهیم مذهبی سرویس های ارزش افزوده در بستر اینترنت خلق کرد گفت: جاذبه های گردشگری و تاریخی ما نسبت به کشورهای همسایه بسیار بالا بوده اما سهم ما از تولید محتوا در این زمینه به یک دهم این کشورها نیز نمی رسد در صورتی که ما می توانیم با ساخت اپلیکیشن های گردشگری، تولید ثروت کنیم.

وی افزود: همچنین می توانیم با ایجاد اکوسیستم روستایی و عشایری در شبکه های اجتماعی علاوه بر معرفی این مناطق، باعث رونق توریسم با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات شویم.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه رونق راه اندازی پردیس تولید محتوا را در استانها در دستور کار داریم تا سهم استانها از تولید محتوا افزایش یابد. در همین حال در این راستا در جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تولید خدمات حوزه فضای مجازی اقدام کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات دستگاههای دولتی و نیز خدمات بخش خصوصی باید به سمت موبایل حرکت کنند، گفت: سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت رفاه مردم هم اکنون باید بر روی موبایل تعریف شود به همین دلیل ما شرکت های استانی را تشویق به سرمایه گذاری و تولید خدمات بر روی موبایل می کنیم. در همین حال دستگاههای اجرایی در استانها نیز باید خدمات خود را در جهت راه اندازی دولت موبایل به این سمت سوق دهند.

به گفته وی علاوه بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه نیازمند توسعه زیرساخت های ارتباطی برای ارائه این خدمات به مردم هستیم که در این زمینه وزارت ارتباطات توسعه شبکه فیبر استانی و حل مشکلات زیرساختی را در دستور کار قرار داده است.