Gerdab.IR | گرداب

وظایف مرکز ملی در ایمنی فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵

در راستای اهمیت امنیت کاربران و دستگاهها در فضای مجازی، شورای‌عالی فضای مجازی دستور آخرین جلسه خود را به این موضوع اختصاص داد که طبق آن مرکز ملی فضای مجازی موظف به بررسی ایمنی این فضا شد.

به گزارش گرداب، شورای عالی فضای مجازی در آخرین جلسه خود که شب گذشته با حضور رئیس جمهور و روسای سایر قوا و اعضای حقیقی و حقوقی برگزار شد، بر موضوع حفاظت از امنیت کاربران و حریم خصوصی آنها در فضای مجازی تاکید کرد.

براین اساس با توجه به ضرورت تامین امنیت، کنترل و پایش شبکه های زیرساختی و سایت های مهم کشور، مقرر شد مرکز ملی فضای مجازی گزارشی از اقدامات دستگاه‌ها در اجرای مصوبه ایمنی فضای مجازی و پیشنهادهای تکمیلی در راستای کاهش آسیب پذیری ها در این حوزه تهیه و به شورای عالی فضای مجازی ارائه کند.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که حدود یک ماه پیش بسیاری از دستگاههای اجرایی در کشور، هدف حمله سایبری و هک قرار گرفتند و امنیت آنها زیرسوال رفت.

از سوی دیگر با توجه به پیشامد اخیر در سرقت اطلاعات مشترکان یک اپراتور موبایل،  یکی دیگر از موضوعات شورای عالی فضای مجازی به این موضوع اختصاص یافت. به نحوی که حسن روحانی رئیس جمهور در این جلسه، با تاکید بر صیانت از اطلاعات و حریم خصوصی مشترکان اپراتورهای تلفن همراه برخورد قانونی با هرگونه سوء استفاده در این حوزه را لازم دانست و بر اتخاذ تدابیر ویژه در حوزه حفاظت از حریم خصوصی برای جلوگیری از هرگونه دسترسی غیرمجاز تاکید کرد.

همچنین با نظر اعضای شورای عالی فضای مجازی مصوب شد تا طرح تشویق و تسهیل ارائه خدمات برای حمایت از شرکت‌های فعال در توسعه شبکه های اجتماعی داخلی در جلسه آینده به شورا ارائه شود.

در جلسه شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر تهیه گزارشی جامع از پیشرفت طرح خدمات دولت الکترونیک، مقرر شد در جلسه آینده گزارشی از چگونگی پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک تهیه و ارائه شود.

از مصوبات دیگر این جلسه، واگذاری مسئولیت تسویه امور مالی و اداری دبیرخانه سابق شورای‌عالی اطلاع‌رسانی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. شورای عالی اطلاع رسانی، طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی حدود دوماه پیش، منحل و با شورای عالی فضای مجازی ادغام شد.