Gerdab.IR | گرداب

فضایی که بین فرزندان و والدین فاصله انداخته است

تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵

یک کارشناس اجتماعی گفت: گسترش فضای مجازی در حوزه‌ی درون خانواده‌ها تغییرات اساسی ایجاد کرده که از جمله آن می‌توان به کاهش ارتباط والدین با فرزندان، از میان رفتن حریم بین فرزندان والدین و شکاف نسلی اشاره کرد.

به گزارش گرداب، ‌«فرهاد  اسدی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروزه در جامعه‌ی ما خانواده‌ها در سبد فرهنگی خود با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن روبرو شده‌اند که هرکدام به‌نوبه‌ی خود بخشی از فرآیند تأثیرگذاری در خانواده را هدف قرار داده‌اند و بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای که به‌طور تخصصی تمام تمرکز خود را بر مقوله‌ی خانواده نهاده است و پیام مشترک برنامه‌های این شبکه‌های ماهواره‌ای ترویج خانواده‌های بی‌سامان و لجام‌گسیخته، عادی‌سازی خیانت همسران به یکدیگر، عادی جلوه دادن روابط دختر و پسر پیش از ازدواج است.

وی افزود: گسترش فضای مجازی در حوزه‌ی درون خانواده‌ها تغییرات اساسی ایجاد کرده که از جمله آن می‌توان به کاهش ارتباط والدین با فرزندان، از میان رفتن حریم بین فرزندان والدین و شکاف نسلی اشاره کرد.

اسدی تغییر الگوی همسرگزینی، نداشتن مهارت‌های ازدواج ناتوانی والدین برای آموزش به فرزندان، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش نرخ مجردی در جامعه، افزایش روابط دختر و پسر در زمان نامزدی بدون عقد، ناپایداری ازدواج‌ها، تمایل به دریافت مهریه‌های سنگین، تنوع‌طلبی جنسی را از آسیب‌های فضای مجازی در بحث ازدواج و روابط زناشویی برشمرد.

وی با بیان این‌که این فناوری و ابزار جدید هم به‌عنوان یک تهدید محسوب می‌شود و اگر هم ما نتوانیم به نحوه‌ی صحیح این مقوله را مدیریت کنیم جنبه‌های منفی آن متوجه جامعه شده و می‌تواند اثرات منفی زیادی در جامعه داشته باشد، افزود: درگذشته تنها راه انحراف جوانان فضای واقعی بود و پدر و مادر می‌توانستند با کنترل رفتار فرزندان خود در رفت‌وآمد با دوستان ناباب، هم‌کلاسی‌ها و هم سن و سالان خود بر رفتار فرزندانشان نظارت لازم را انجام دهد اما امروزه شکل‌گیری فضای مجازی از قبیل ماهواره، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، موبایل و ... سبب شده که والدین نتوانند نظارت لازم بر رفتار و کردار فرزندانشان داشته باشند.

این کارشناس معاونت اجتماعی انتظامی ایلام ادامه داد: در واقع رفتار جوانان تحت تأثیر فضای مجازی شکل می‌گیرد و در گذشته نهاد خانواده به‌عنوان اولین نهاد تربیتی و سپس آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهاد جامعه‌پذیرکننده، نقش مؤثر و اساسی در تربیت و شکل‌دهی شخصیت افراد بر عهده دارد اما امروزه با توجه به نقش پررنگ رسانه‌های مختلف در فضای مجازی تا حدودی زیادی نقش خانواده‌ها و آموزش‌ و پرورش کم‌رنگ‌ شده است و همین مسأله سبب شده به جهت جنبه‌های منفی برخی از این رسانه‌ها رفتار جوانان و نوجوانان تحت تأثیر این ابزارها تغییر کند.

اسدی گفت: مقوله‌ای که بسیار مهم است تغییرات در دسترسی به فضای مجازی بوده که قبلاً دسترسی به شکل امروزی آسان نبود، ولی امروز به جهت تنوع فناوری‌های جدید، موبایل‌ها و تبلت‌ها دسترسی به فضای مجازی چنان گسترش یافته که حتی بچه‌های در سنین پایین به این ابزار دسترسی دارند.

وی تصریح کرد: این روزها استفاده از برنامه‌های تلفن همراه هم‌چون فضای مجازی به‌شدت در جامعه رایج شده و می‌توان ادعا کرد که به یکی از اصلی‌ترین راه ارتباطی بدل شده و اگرچه می‌توان از آن‌ها استفاده مفید و مؤثر کرد اما پیامدهای منفی و آسیب‌های آن‌ها نیز اجتناب‌ناپذیر است.

این کارشناس اجتماعی گفت: به‌وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی متعدد در فضای مجازی در عین داشتن قابلیت‌های مفید دارای آسیب‌های فراوانی است که به بروز ناهنجاری‌های زیادی در بین افراد جوامع منجر شده است.

وی ادامه داد: شاید در سال‌های گذشته برای استفاده و عضو شدن در این شبکه‌های اجتماعی نیاز به داشتن سیستم رایانه و اینترنت پرسرعت بود، اما هم‌اکنون با پیشرفت فناوری‌های نوین این کار با سهولت و آسانی بیشتری انجام می‌شود.

این کارشناس اجتماعی افزود: در فضای مجازی با پخش کلیپ‌ها و تصاویر فسادانگیز بنیان انسانی جامعه به خطر می‌افتد، چون پخش گسترده و رایگان مصادیق فساد، انحرافات جنسی و بی‌بندوباری برای جامعه به بار می‌آورد که درنهایت به انحطاط جوامع محیط‌های اجتماعی منجر می‌شود.

اسدی یادآور شد: از طرفی به جهت عدم آگاهی خانواده و افراد در استفاده از این ابزارها و کاربران بعضاً شاهد لو رفتن تصاویر و فیلم‌های خصوصی خانوادگی افراد در جامعه می‌شود و همین مسأله به جهت خدشه‌دار کردن آبرو و شخصیت افراد در فضای مجازی است و گاهی اوقات شاهد وقوع نزاع‌ها درگیری‌های فردی، دسته‌جمعی، قتل‌های ناموسی، خودکشی زنان و دختران و نیز افزایش آسیب‌های آمار طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه هستیم