Gerdab.IR | گرداب

ترجمه؛

چگونه حریم خصوصی خود را در اینترنت حفظ کنیم؟

چگونه حریم خصوصی خود را در اینترنت حفظ کنیم؟
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

اینترنت برای تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان مفید است، با این وجود می تواند به وسیله ای برای عمومی شدن اطلاعات و مسائل محرمانه، تبدیل شود؛ نکته ای که نگرانی‌های بسیاری را برای اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت ها و مصرف کنندگان بوجود آورده است.

گروه ترجمه گرداب؛ پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران این عرصه، مطالب مهم رسانه های خارجی را ترجمه و منتشر می نماید. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.


مقدمه

پیشرفت‌های معاصر در فناوری اطلاعات نقش بسیار مهمی در دیجیتالی‌کردن ارتباطات دارد. این پیشرفت‌ها زندگی بسیاری از افراد، تجارت‌های بزرگ و کوچک و سازمان‌های محتلف را متحول می‌کند. هم‌چنین در دنیای حاضر، پیشرفت‌هایی در حوزه فناوری به وجود آمده است که به افزایش استفاده از اینترنت در سراسر جهان منجر شده است. از سال ۲۰۰۰، دسترسی به اینترنت سه برابر بیش‌تر شده است.


چگونه حریم خصوصی خود را در اینترنت حفظ کنیم؟

به دلیل وقوع این پیشرفت‌ها در فناوری اطلاعات که با افزایش استفاده از اینترنت همراه شده است، تعداد نرم‌افزارهای آن‌لاین افزایش یافته است. استفاده از اینترنت به میزان سه برابر در عمده بخش‌های اقتصاد آموزش و  سرگرمی رشد داشته است.  گرچه استفاده از اینترنت به صورتی مفید و مؤثر در برخی از بخش‌ها اجتناب‌ناپذیر است، برخی نگرانی‌ها نیز به وجود آمده‌اند. نگرانی‌هایی درباره حریم خصوصی ایجاد شده است و بیشتر این نگرانی‌ها درباره مسائلی است که به واسطه استفاده از اینترنت در حوزه‌ی جهانی به وجود آمده‌اند. مطالعه‌ای که یااو و ژانگ در هنگ‌کنگ انجام داده‌اند، نشان داد به میزانی که تعداد کاربران اینترنت افزایش می‌یابد، میزان نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی نیز افزایش می‌یابد. بیشتر نگرانی‌های حریم خصوصی به افزایش استفاده از اینترنت مربوط می‌شوند و تحت عناوینی مانند نگرانی شرکت‌ها، نگرانی حریم خصوصی مشتریان و نگرانی فردی دسته‌‌بندی شده‌اند.


مسائل مربوط به حریم خصوصی در استفاده از اینترنت

از ابتدای قرن 21، دنیا مرحله رو به رشدی را در استفاده از اینترنت تجربه کرده است. اینترنت به‌عنوان ابزاری تعریف شده است که گنجایش لازم را برای ایجاد تغییر در جهان و روش زندگی مردم دارد. تنها با چند کلیک، افراد می‌توانند اخبار را پی‌گیری، حقایق را جستجو، کالا و خدمات را خریداری و با یکدیگر در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. هرچند اینترنت برای تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان مفید است، با این وجود می تواند به وسیله ای برای عمومی شدن اطلاعات و مسائل محرمانه، تبدیل شود. بسیاری از مردم از ماهیت اطلاعاتی که از طریق اینترنت جمع‌آوری شده است، آگاه نیستند و ازاین‌رو، بسیاری از آن‌ها ممکن است اطلاعاتی را از طریق اینترنت ارائه دهند که دیگران نباید از آن مطلع باشند. این مسئله دغدغه‌هایی را درباره حریم خصوصی در استفاده از اینترنت و به‌خصوص در تجارت اینترنتی و فعالیت‌های محرمانه آن‌لاین به وجود آورده است.


چگونه حریم خصوصی خود را در اینترنت حفظ کنیم؟

اینترنت روشی ارزان‌قیمت برای تبادل اطلاعات در بخش تجارت است. کارمندان با استفاده از اینترنت می‌توانند اطلاعاتی را  درباره شرکت‌های خود ارائه کنند. اطلاعات مصرف‌کنندگان نیز می‌تواند به صورت آن‌لاین به بخش‌های دیگر ارسال شود. شرکت‌ها از پنهان‌ماندن اطلاعات‌شان مطمئن نیستند و مصرف‌کنندگان هم هنگامی‌که آن‌لاین هستند از پنهان‌ماندن اطلاعات شخصی‌شان اطمینان ندارند. اینترنت در چشم‌اندازی بین‌المللی قانون‌مند نشده است. هیچ قاعده‌ای جهانی وجود ندارد که به انجام فعالیت‌های اینترنتی مربوط شود.

چگونه حریم خصوصی خود را در اینترنت حفظ کنیم؟

حریم خصوصی در اینترنت، به حقِ «تنهابودن» اشاره دارد. در اصطلاح اطلاعاتی، حریم خصوصی زمانی به دست می‌آید که کنترل بر استفاده، انتشار و دنبال‌کردن اطلاعات شخصی وجود داشته باشد. نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی زمانی مشهود است که هیچ شرکت، مصرف‌کننده یا فردی قادر نیست جریان اطلاعات شخصی خود را کنترل کند یا به آن دست یابد.


اهمیت حریم خصوصی برای شرکت‌ها

در جامعه معاصر، دنیای تجارت شاهد‌مثالی بر افزایش استفاده از اینترنت است. اینترنت ابزاری مفیدی را برای تجارت‌های خرد و کلان، فراهم کرده است. اینترنت به شرکت‌ها کمک کرده است تا کالاهای خود را به‌صورت‌آن‌لاین بازاریابی، اتحاد مصرف‌کنندگان را به‌صورت‌آن‌لاین ایجاد و معاملات مالی‌خود را به‌صورت‌آن‌لاین هدایت کنند. با‌این‌وجود، افزایش استفاده از اینترنت در دنیای تجارت به ظهور چندین مسئله مهم‌ درباره حریم خصوصی و مسائل امنیتی منجر شده است. علاوه بر این، شرکت‌ها نگرانی‌های دیگری نیز دارند؛ برای نمونه استفاده [اشتباه] کارمندان از اینترنت خطر بزرگی را در برابر تجارت‌های آن‌ها ایجاد می‌کند. کارمندان می‌توانند با استفاده از سایت ها و شبکه‌های اجتماعی نام شرکت‌های تجاری خاص را لکه‌دار کنند.


چگونه حریم خصوصی خود را در اینترنت حفظ کنیم؟

هکرها با استفاده از اینترنت می توانند به کدهایی امنیتی‌دسترسی پیدا کنند که این کدها برای دست‌یافتن به امنیت و حریم خصوصی شرکت‌ها حیاتی هستند. از طریق این کدها، هکرها قادر هستند به اطلاعات مهم شرکت‌ها دسترسی پیدا کنند که این موضوع می تواند به حریم خصوصی شرکت آسیب بزند. زمانی که کارمندان با استفاده از اینترنت می خواهند به اطلاعات اصلی شرکت بدون رضایت مدیریت دسترسی پیدا کنند، قطعاً مشکلاتی در حوزه حریم خصوصی آن شرکت به‌وجود می‌آید. با توجه به میزان و طبیعت این اطلاعات برای شرکت‌های تجاری بزرگ، قواعد و مقرراتی که شرکت‌ها ایجاد می‌کنند تا حریم خصوصی خود را حفظ نمایند نیز دارای اهمیت است.


اهمیت حریم خصوصی برای مصرف‌کنندگان

مسئله حریم خصوصی در جریان استفاده مصرف‌کنندگان از اینترنت به وجود آمده است. همان‌طورکه پیش از این توضیح دادیم، برای هر فردی در هر گوشه‌ای از دنیا کاملا ساده است تا به هر گونه اطلاعاتی دست پیدا کند. اینترنت به بازاریابان اجازه می‌دهد تا مجموعه‌ای ارزان‌قیمت از اطلاعات را بدون رضایت مشتریان بدست آورده و منتشر کنند. بازاریابان با این اطلاعات می‌توانند مصرف‌کنندگان را در مسیرهای منحصر به فرد دنبال کنند؛ چه مصرف‌کننده از آن آگاه باشد چه نباشد. با استفاده از اینترنت جنبه‌های گوناگونی از اطلاعات مصرف‌کنندگان می‌تواند ثبت شود که این اطلاعات شامل نام، آدرس ایمیل، اطلاعات کارت اعتباری، ترجیحات شخصی مصرف‌کنندگان، علائق آن‌ها و اطلاعات شخصی دیگر می‌شود. اگرچه این اطلاعات ممکن است در سایت‌ها و سایر بخش‌های تجاری مفید باشد، این مسئله باعث ظهور اهمیت حریم خصوصی در مصرف‌کنندگان می‌شود.


چگونه حریم خصوصی خود را در اینترنت حفظ کنیم؟

مصرف‌کنندگان دغدغه‌هایی را درمورد اطلاعاتی که سایت‌ها و بخش‌های اقتصادی از آنها جمع‌آوری کرده‌اند و اینکه آیا حریم خصوصی آن‌ها در برابر این سایت ها تضمین می شود یا خیر، دارند. مصرف‌کنندگان درباره امنیت اطلاعات شخصی خود نگران‌ شده‌اند و از این که اطلاعات  آنها مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، می‌ترسند. آنها بیم دارند که از اطلاعات شخصی آن‌ها در زمان حاضر و  آینده سوءاستفاده شود.

نگرانی‌های زیادی درباره حریم خصوصی و استفاده‌ از اینترنت وجود دارد که مصرف‌کنندگان در سراسر جهان تجربه کرده‌اند. مثلا وب‌سایت هایی می‌توانند اطلاعات شخصی آن‌ها را به‌صورت‌محرمانه و پس از مشاهده ثبت کنند. این نگرانی به خصوص زمانی به‌وجود می‌آید که فروشندگان از اینترنت استفاده می‌کنند. به‌علاوه، مصرف‌کنندگان نگرانی‌هایی در خصوص اطلاعات شخصی خود مانند حساب‌های کاربری ایمیل، نام و رمزهای عبور مهمی که برای خرابکاری ثبت و استفاده می‌شود، دارند. به‌علاوه نگرانی‌های مصرف‌کنندگان به استفاده از اطلاعاتی شخصی مرتبط است که اینترنت آنها را برای اهداف تجاری ثبت کرده است.


اهمیت حریم خصوصی برای افراد

نه فقط شرکت‌های بزرگ جهان و حقوق مصرف‌کنندگان به نگرانی‌های موجود درباره حریم خصوصی در اینترنت مهم شمرده اند، که افراد حقیقی نیز به آن توجه کرده‌اند. در شرکت‌های بزرگ جهان، کارمندها هنوز در خصوص حریم خصوصی خود دغدغه دارند. مدیران و کارمندان می‌توانند از اینترنت استفاده کنند تا نام افراد را لکه‌دار کرده، به اطلاعات اصلی و شخصی هر فرد دسترسی پیدا کنند. در شرکت‌های بزرگ جهان، مدیران شرکت‌ها ممکن است استفاده کارمندان از کامپیوتر را زیر نظر داشته باشند. این مسئله ممکن است در طولانی‌مدت باعث از بین رفتن حقوق حریم خصوصی هر فرد شود. در اکثر نمونه‌ها، مدیران شرکت‌ها ارتباطات خصوصی یک کارمند را به‌خصوص از طریق سایت‌های شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند. این امر ممکن است بر نحوه روابط میان کارمندان و مدیر تاثیر بگذارد و تاثیری منفی بر اجرای کار داشته باشد.


چگونه حریم خصوصی خود را در اینترنت حفظ کنیم؟

دغدغه‌های مربوط به حریم خصوصی افراد، مردم را از برقراری معاملات به‌صورت‌آن‌لاین دلسرد کرده است. اهمیت حریم خصوصی دلیلی اساسی برای مردم است که تمایل نداشته باشند تا به‌صورت‌آن‌لاین تجارت داشته باشند. این مسئله به دلیل این حقیقت پررنگ‌تر شده است که اکثر افراد ارائه اطلاعات مالی خود را به‌صورت‌آن‌لاین پرخطر می‌بینند، چرا که این مسئله می‌تواند خطری اقتصادی برای آنها در پی داشته باشد.


راه‌حل‌هایی برای مسائل حریم خصوصی که استفاده از اینترنت آنها را به وجود آورده است:

بر اساس مسائل حریم خصوصی‌ که در ارتباط با استفاده از اینترنت شرح داده شد، مهم است معیارهایی ارائه شوند تا راه‌حل‌هایی را برای نگرانی‌های حریم خصوصی پیشنهاد دهند. ابتکارات بسیاری وجود دارد که می‌تواند درمورد این نگرانی‌ها به کار گرفته شوند. راه اساسی وضع مقررات شخصی است که می‌تواند در سطح شخصی یا شرکتی استفاده شود. مقررات شخصی می‌تواند از طریق سازگاری چندین دستورالعمل به دست آید که در بخش‌های گوناگون فراهم شده‌اند. اگر شرکت‌ها، مصرف‌کنندگان و افراد از حریم‌ خصوصی‌شان اطمینان داشته باشند، رفع مشکل حریم خصوصی در استفاده از اینترنت کاملاً راحت می‌شود. مقررات شخصی به افراد اجازه می‌دهد تا اطلاعات شخصی خود را مدیریت کنند؛ هرچند این جنبه احتیاج دارد تا همه ذی‌نفعان حاضر در مجموعه در اتحاد و صدای عمومی‌ حضور داشته باشند.


چگونه حریم خصوصی خود را در اینترنت حفظ کنیم؟

به علاوه، راه‌حل‌های تکنیکی می‌تواند برای اطمینان از حریم خصوصی در استفاده از اینترنت به‌کار رود. این روش‌ها، اگرچه بسیار گران هستند به‌عنوان موثرترین راه اطمینان از حفظ حریم خصوصی در اینترنت نامیده می‌شوند. مشاغل تجاری می‌توانند روش‌هایی را ایجاد کنند که کارمندان را از به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات خصوصی شرکت خصوصا از طریق اینترنت بازدارند. از فرایندهای مهندسی نرم‌افزار در اطمینان از حریم خصوصی اینترنتی استفاده شده است. از حفاظت از ID می‌توان به‌عنوان ابزار تکنیکی و اصلی برای اطمینان از این مسئله استفاده کرد ‌که حریم خصوصی شخصی در استفاده از اینترنت وجود دارد. این راهبردهایی است که از نام مستعار، خصایص و ویژگی‌های خاص برای جایگزینی هویت فردی مشارکت‌کنندگان استفاده می‌کند.


چگونه حریم خصوصی خود را در اینترنت حفظ کنیم؟

همچنین راه‌حل‌های قضایی و قانونی برای حفظ حریم خصوصی در استفاده از اینترنت لازم است. دولت فدرال باید با اجرای قواعدی موثر و در نظر گرفتن چهارچوب‌هایی قانونی برای ایجاد اطمینان از حریم خصوصی در زمان استفاده از اینترنت، در این زمینه ورود کند. در این خصوص، قوانین اجازه نمی‌دهند که از هر نوع اطلاعات شخصی در برنامه‌ریزی یا تصمیم‌گیری استفاده شود. ترکیب چند راه‌حل نیز می‌تواند به کار گرفته شود.


نتیجه‌گیری

این یادداشت، نگرانی‌های حریم خصوصی‌ را جستجو کرده است که به استفاده از اینترنت مرتبط است. این یادداشت مسائل حریم خصوصی را در استفاده از اینترنت در چشم‌اندازهای شرکتی، مصرف‌کنندگان و اشخاص نیز بررسی کرده است. هم‌چنین برخی راه‌حل‌های ممکن که می‌تواند در ارتباط با نگرانی‌های حریم خصوصی در استفاده از اینترنت به کار گرفته شود، شرح داده شد. پیشرفت‌های معاصر در فناوری اطلاعات به افزایش استفاده از اینترنت منجر شده است که این مطلب باعث ظهور مسائل مربوط به حریم خصوصی شده است. شرکت‌ها نگرانی‌هایی را در ارتباط با استفاده افراد از اینترنت با نیت تخریب و ایجاد آسیب داشتند. از طریق استفاده از اینترنت شرکت‌ها در معرض خطری امنیتی‌ قرار دارند که هکرها ایجاد کرده‌اند.


چگونه حریم خصوصی خود را در اینترنت حفظ کنیم؟



این هکرها ممکن است به اطلاعات مهم و خصوصی کاربردی در شرکت‌ها مانند کدهای تجاری و امنیتی دسترسی یابند. مصرف‌کنندگان هم نگرانی‌هایی را در خصوص امنیت طلاعاتی که آن‌ها به صورت آن‌لاین ارائه می‌دهند اعم از استفاده‌ی نادرست از اطلاعات آن‌ها برای تجاری‌سازی و توسعه‌ی تجارت، داشته‌اند. اشخاص هم هم‌چنین استدلال کرده‌اند که اطلاعات شخصی آن‌ها ممکن نیست ایمن باشد؛ چراکه استفاده از اینترنت ممکن است به هویت فردی آسیب برساند. از چندین راه‌حل می‌توان در ارتباط با نگرانی‌های حریم خصوصی در استفاده از اینترنت استفاده کرد، اعم از قواعد شخصی و توسل به راه‌حل‌های تکنیکی. این راه‌حل‌ها اگر به صورت موثر به‌کار رود در خصوص نگرانی‌های حریم خصوصی در استفاده از اینترنت، با یکدیگر در ارتباط هستند.