Gerdab.IR | گرداب

تولید صفحه لمسی گوشی با نانوساختار

تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دانش فنی تولید الکترودهای رسانای شفاف دست یافتند که در ساخت سلول‌های خورشیدی و صفحات لمسی تلفن‌های همراه کاربرد دارد.

به گزارش گرداب، نیکو ساوه شمشکی، مجری پروژه، عنوان این تحقیقات را «تشکیل نانوسیستم‌های فلزی در لایه الکتروریسی شده برای ایجاد رسانایی» دانست که در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی نساجی، گرایش ساختارهای نانوریسی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است.

وی هدف از اجرای این پروژه را تولید یک زیرلایه رسانا و شفاف با استفاده از روش الکتروریسی نانوالیاف‌های فلزی عنوان کرد و ادامه داد: زیرلایه‌هایی که اکنون در صنعت استفاده می‌شود، خیلی گرانقیمت هستند و ماده اولیه و فرایند تولید آنها گران است و اگر بتوانیم از ماده‌ای مانند مس و از روش‌های ساده مثل الکتروریسی استفاده کنیم، می‌توانیم به تولید زیرلایه‌ای با قیمت ارزان‌تر و کارآیی بالاتر دست پیدا کنیم.

ساوه شمشکی اظهارکرد: از سوی دیگر با توجه به معایب زیاد الکترودهای متداول در صنعت، تلاش برای تولید یک جایگزین مناسب برای آنها است که در چندسال اخیر مطالعاتی در این زمینه شروع شده است و در این بین، نانوساختارهای فلزی همچون نانوالیاف الکتروریسی شده، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این محقق، رسانایی خوب و شفافیت بالا را از ویژگی‌های نانوساختارهای فلزی دانست و گفت: به همین منظور در این پروژه ساختارهای نانومقیاس مس از طریق تولید نانوالیاف کامپوزیتی پلی وینیل الکل (PVA) و استات مس در فرایند الکتروریسی به همراه عملیات کلسینه کردن آنها در دمای بالا صورت گرفت و به منظور بررسی تاثیرپذیری خاص رسانایی و شفافیت این ساختارها، در شرایط الکتروریسی و حرارتی متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، فرایند تولید لایه‌های الیافی مس با حفظ خواص مطلوب موردنظر در مصرف نهایی بهینه‌سازی شد و نتایج حاصل از رسانایی سطحی و شفافیت نمونه‌های بهینه، نشان داد لایه‌های تولید شده به صورت رندوم (تصادفی) علاوه براینکه از شفافیت خوبی برخوردار هستند، دارای مقاومتی در حدود 6.7 مگااهم هم هستند.

دانش‌آموخته مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می‌رسد استفاده از این ساختارها به عنوان زیرلایه رسانای شفاف به عنوان روشی کارا و ارزان نسبت به مواد و ساختارهای معمول امکان‌پذیر است و می‌توان از آنها در ساخت صفحات سلول‌های خورشیدی یا نمایشگرهای "ال ای دی" (LED) یا "اوال‌ای‌دی"(OLED)  یا صفحات لمسی یا پنجره‌های هوشمند استفاده کرد.

دکتر مسعود لطیفی و دکتر روح الله باقرزاده از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، راهنمایی این طرح تحقیقاتی را برعهده داشتند