Gerdab.IR | گرداب

پای حرف فروشندگان بازار موبایل تهران؛

علامت سوال بزرگ مقابل جمع آوری آیفون

تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵

اجرای نهایی طرح رجیستری موبایل به دو ماه آینده موکول و فروش آیفون در کشور ممنوع اعلام شد اما اهالی صنف تحلیل‌های جالب و جذابی از برخوردهای اخیر با این برند و آینده بازار دارند.

به گزارش گرداب، برخورد با یکی از برندهای نام آشنای بازار موبایل از حدود یک هفته پیش و در پی گفت‌‌وگویی که مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تسنیم داشت، شروع شد.

عباس نخعی پیش از پلمب برخی فروشگاه‌های فروشنده آیفون و با اشاره به در پیش رو بودن طرح رجیستری موبایل و لزوم ورود نمایندگی‌ها به کشور به تسنیم گفت: در حال حاضر تصمیم بر این است که تنها گوشی‌هایی قابلیت فعالیت و خرید و فروش در کشور را داشته باشند که دارای نمایندگی در کشور هستند، ولی این امکان نیز وجود دارد که پس از اجرای این طرح، تصمیمات جدیدی در این حوزه اتخاذ شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، این کمپانی اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند قطعاً تمام گوشی‌های تلفن همراه این برند جمع‌آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت.
اما بلافاصله روز بعد برخی واحدهای فروش مدعی واردات رسمی آیفون پلمب و همین موضوع عاملی بر افزایش گوشی‌های هوشمند کمپانی اپل در ایران شد.

در فاصله زمانی پلمب فروشگاه‌ها تا غیرقانونی شدن فروش آیفون، تقاضا برای خرید این محصول در مجتمع‌های موبایلی تهران به اندازه‌ای رشد کرد که موجودی برخی فروشگاه‌ها به صفر رسید. هر چند که برخی فروشندگان نیز به خوبی از آب گل آلود ماهی گرفتند.

علی‌رغم اینکه اکثرمردم می‌دانند هیچگاه پای آیفون از بازار کوتاه نمی‌شود و بالاخره طی روزهای آتی واردات این محصول از سر گرفته می‌شود،  اما اغلب علاقه‌مند هستند بدانند در نهایت چه کسی موفق به دریافت مجوز واردات این برند به کشور می‌شود.

قطعا از آن جهت که رجیستری موبایل در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و از دو ماه دیگر به صورت رسمی اجرایی می‌شود تا هیچ گوشی قاچاقی جرأت نفس کشیدن در بازار موبایل را نداشته باشد، گوشی‌های آیفونی که توسط وارد کننده دارای مجوز به کشور آمده باشند قابلیت ورود به شبکه اپراتورهای ایران را خواهند داشت.

البته مسئولان اجرایی ستاد مذکور بعد از برخورد با واحدهای فروش آیفون در کشور، سریعا اعلام کردند که این موضوع ربطی به طرح رجیستری ندارد و در راستای دیگر سیاست‌های ستاد مذکور برای برخورد با قاچاق صورت گرفته است.

اما با این حال طبق آخرین اخبار و تحلیل‌های ارسالی روی خروجی رسانه‌ها، جو همچنان ناپایدار است.

با توجه به اینکه برخورد چکشی با وارد کنندگان قاچاق محصولات اپل، بازار را یکباره دچار تشنج کرد و مردم را به ولع انداخت تا هر چه زودتر اقدام به خرید کنند اما دیدگاه اهالی بازار و فروشندگان موبایل حکم مشاوره برای کسانی که نمی‌دانند در این بازار چه کار کنند را دارد.

*رانتی نزدیک در پیش است*

جواد تصدیقی –فروشنده همکف بزرگترین بازار موبایل کشور- با بیان اینکه غیرقانونی اعلام شدن فروش آیفون خبر از رانتی نزدیک می‌دهد، درباره این موضوع گفت: مگر می‌شود که جلوی واردات یکی از بزرگترین برندهای دنیا که تا دیروز بازار بکری در کشور داشته را گرفت؟!

وی افزود: چطور می‌شود که مسئولان بعد از گذشت دو سه سال از فعالیت کسانیکه خود را وارد کننده قانونی آیفون معرفی می‌کردند، به یکباره متوجه اقدامات قاچاق آنها شوند؟!

او خاطر نشان کرد: همان‌هایی که دیروز پلمب شدند، به ادعای خودشان مجوز فعالیت از وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتند.

تصدیقی گفت: در شرایط کنونی نمی‌توانم به مردم بگویم که اقدام به خرید کنند یا خیر؛ اما می‌توانم بگویم اگر پول‌شان زیادی کرده و طرفدار پر و پا قرص آیفون هستند، ما در خدمت‌شان هستیم.

*چرا هم‌زمان با آیفون7 بازار ایران آشوب شد؟*

امیر حجتی –فروشنده خوش مشرب بازار موبایل ایران- نیز با بیان اینکه می‌ترسیم حتی جعبه آیفون را در مغازه بگذاریم، گفت: رفتار دستگاه‌های نظارتی در کشور به گونه‌ای است که می‌ترسیم با یک غفلت، دودمان‌مان به باد رود.

وی گفت: اصلا متوجه نمی‌شوم که چطور وقتی جایگزینی برای واردات در نظر گرفته نشده به یکباره فروش آیفون در کشور ممنوع اعلام می‌شود؟! از طرفی مگر فقط آیفون به کشور قاچاق می‌شود؟! بقیه برندها همه نمایندگی رسمی دارند؟!

او تصریح کرد: امیدوارم آنطور که کسبه بازار می‌گویند، پای اعطای مجوز خاص به یک فرد خاص مطرح نباشد زیرا قیمت‌ها با رشد مواجه خواهد شد و نان بسیاری از ما هم که واردات‌مان رسمی بوده آجر می‌شود.

حجتی خطاب به مردم گفت: در شرایط حال حاضر خرید آیفون توصیه نمی‌شود زیرا همه نگاه‌ها به این برند دوخته شده و طبیعی است که قیمت کاذب پیدا کند.

وی یاد آور شد: خیال‌تان راحت وقتی همه نگاه‌ها به آیفون 7 دوخته شده و به یکباره این اتفاق در بازار ایران می‌افتد، عده‌ای دنبال ایجاد رانت هستند تا بیشترین سود را از واردات ببرند.

*سوالات زیادی با اقدام ستاد مبارزه با قاچاق در ذهنم شکل گرفت*

امیر حسین مهدی پور –از جمله کسبه مجرب و پیشکسوت بازار موبایل- با بیان اینکه اقدامات اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سوالات بسیاری را در ذهن من به وجود آورده است، گفت: اگر خاطرتان باشد یکی دو سال پیش یکی از مدعیان واردات قانونی آیفون به کشور با همکاری یک نهاد نظامی و همین ستاد مذکور وارد مجتمع‌های موبایل شدند و با فروشندگان برند اپل برخورد کردند اما الان همان وارد کننده مثلا قانونی پلمب شده است.

وی گفت: متأسفانه وضعیت بازار موبایل کشور به دلیل حجم بالای قاچاق سال‌هاست درگیر چنین برخوردهایی شده اما مسئولان عجیب است که بر سر یک خواب آشفته، هر روز دست به یک نوع رفتار می‌زنند.

او افزود: سال‌ها پیش تعرفه واردات موبایل یکباره سر به فلک کشید و بازار توسط قاچاق قبضه شد. بعد از آن بارها مسئولان و فعالان بازار داد و فریاد زدند که آقایان برای ممانعت از واردات قاچاق تعرفه را پایین بیاورید اما انگار نه انگار.

مهدی پور خاطر نشان کرد: افزایش تعرفه برای حمایت از تولید داخلی صورت گرفت اما سیاست اشتباهی بود که تولید داخلی را نابود کرد. با این حال باز هم بعد از چندین سال حاضر به کاهش تعرفه نشده‌اند.

وی تصریح کرد: خوب اولین سوالی که در ذهن بابت این همه سال غفلت شکل می‌گیرد، این است که چرا مسئولان حاضر نمی‌شوند با کاهش تعرفه واردات (یا به عبارتی کاهش درآمد دولت) دست قاچاقچیان را از بازار کوتاه کنند؟! آیا سودی در این میان می‌شود متصور شد؟!

این فعال بازار ابراز کرد: اتفاقا برخلاف تمامی کسانیکه فکر می‌کنند پلمب چند واحد فروش آیفون کاری در برخورد با این برند بوده اما من نظر دیگری دارم و می‌گویم مسئولان به شکل خواسته یا ناخواسته کاری کردند که شیب فروش بازار به سمت این برند سرازیر شود. حالا اینکه چرا چنین کاری کردند، خودشان می‌دانند.

وی درباره دیدگاه خودش نسبت به این موضوع گفت: اگر از شخص من سوال کنید، می‌گویم احتمالا این کار جاده صاف کنی برای برخی افراد بوده که در آینده قرار است به عنوان وارد کننده آیفون دوباره معرفی شوند.

او همچنین درباره آینده بازار خرید و فروش این برند عنوان کرد: به نظر من آیفون مشتریان خاص خودش را دارد و خواهد داشت. به همین خاطر نمی‌شود پیشنهاد یا توصیه‌ای را برای این افراد داشت زیرا به هر نحوی شده باشد تصمیم‌شان بر سر خرید قطعی است.

*وارد کننده رسمی آیفون پلمب شد!*

رامین پشندی –فروشنده تازه کار چارسو- هم با بیان اینکه گوشی‌های آیفون قطعا در بازار گران می‌شود، درباره دلیل غیرقانونی اعلام شدن فروش آنها گفت: کسبه بازار می‌گویند قرار است شرکت جدیدی به صورت انحصاری اقدام به واردات و فروش عمده و خرد در کشور کند که در این صورت قطعا قیمت گوشی‌ها افزایش می‌یابد.

وی گفت: اگر رویکرد مسئولان مبارزه با کالای قاچاق است چرا سراغ دیگر برندهای موجود در بازار که نمایندگی فروش ندارند و معلوم نیست توسط چه کسانی وارد می‌شوند، نمی‌روند؟! برخورد با گوشی‌های اپل ابهامات زیادی را ایجاد می‌کند.

او افزود: خاطرم هست سال‌های پیش با افتتاح یک شرکت که خود را وارد کننده رسمی آیفون معرفی کرد، فعالان صنف بارها به مسئولان وزارت صنعت هشدار دادند که چنین چیزی امکان ندارد و ادعایی بیش نیست اما آنها توجه نکردند و چند روز گذشته شاهد پلمب شدن واحدهای فروش آن شرکت در تهران بابت فروش قاچاق بودیم.

پشندی درباره توصیه به مردم درباره بهترین زمان خرید هم گفت: والا نمی‌دانم چه چیزی بگویم در این وضعیت که هر روز یک ساز جدید کوک می‌شود. از طرفی موجودی خودم هم صفر است و طی یکی دو روز اخیر خیلی فروش در این زمینه نداشتم اما تا جایی که می‌دانم بازار فروش نسبت به قبل تفاوت چندانی نکرده است.