Gerdab.IR | گرداب

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت

تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵

معاون وزیر ارتباطات: امیدواریم مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت به بهره برداری برسد.

به گزارش گرداب، محمد جواد آذری جهرمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه طرح شبکه ملی اطلاعات از 11 سال پیش مطرح شد، افزود: بنا بود دولت در 2 سال اول برنامه پنجم توسعه یعنی تا سال 92 این برنامه را محقق کند اما متاسفانه امکانات لازم برای این اقدام فراهم نشد.
 
وی گفت: در سه سال اخیر تلاش زیادی در این زمینه انجام شده است.
 
در ادامه حجت الاسلام نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه گفت: شبکه ملی اطلاعات اقدامی است تا مردم بتوانند از فضای مجازی با ارزان ترین قیمت و با کیفیت ترین وضعیت و امنیت بسیار بالایی استفاده کنند.
 
وی افزود : کشورهای مطرح دنیا در زمینه اینترنت ، اصرار به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات داخلی خودشان دارند.
پژمان فر گفت: برخی ها نگرانی موهومی را در ذهن مخاطبان نسبت به شبکه ملی اطلاعات ایجاد کرده اند .

در ادامه علیرضا شاه میرزایی معاون پژوهشکده مطالعات فضای مجازی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت : در شبکه ملی اطلاعات در پی این هستیم که سایت های داخلی محتوا تولید کنند و کاربر داخلی استفاده کند و آن را متمایز از اینترنت جهانی ارائه کنیم .
وی تاکید کرد: این ربطی به فیلترینگ و مسائل امنیتی ندارد.
 
شاه میرزایی با اشاره به اینکه در سه ماهه اخیر اقدامات مهمی در زمینه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات انجام شد گفت: مرکز تبادل ترافیک داخلی از مرکز تبادل ترافیک خارجی کاملا جدا و قیمت اینترنت داخلی در مقایسه با اینترنت خارجی متفاوت شد .
وی افزود:علت تأخیر در اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات این است که برخی از مدیران دولتی اساسأ به این شبکه اعتقاد نداشتند و معتقد بودند این شبکه یعنی توسعه ظرفیت فیزیکی شبکه ها در داخل کشور ، در حالی که این گونه نیست .
 
در ادامه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: علت تأخیر در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات این بود که هر کسی از این شبکه تفسیری داشت .

آذری جهرمی با بیان اینکه 18 ماه پیش تعریف واحد از این شبکه و نقشه راه مشخص شد، افزود: کیفیت مناسب و قیمت ارزان جزو مؤلفه های شبکه ملی اطلاعات است .
 
وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح 23 هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور طراحی شده است که در بین استان ها کشیده می شود.

آذری جهرمی گفت: کل میزان فیبر نوری کشور با اجرای این مقدار به 60 هزار کیلومتر می رسد .
وی ادامه داد : ظرفیت شبکه انتقال آی پی داخلی کشور 624 گیگابیت بر ثانیه بود که این ظرفیت اکنون به 4 هزار گیگابیت رسید.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:23 میلیون خانوار در کشور داریم که بنا بر برنامه پنجم توسعه باید 60 درصد آن ها به شبکه ملی اطلاعات وصل شوند.
 
در ادامه شاه میرزایی معاون پژوهشکده مطالعات فضای مجازی گفت : دو قیمتی شدن اینترنت از اول مرداد برای شرکت های اینترنتی اجباری شد و مردم می توانند آن را مطالبه کنند و باید بدانند که چه مقدار از ترافیک داخلی و چه مقدار از ترافیک خارجی استفاده کرده اند.

وی افزود: مردم می توانند دو برابر ترافیک خارجی از ترافیک داخلی استفاده کنند و به این ترتیب قیمت اینترنت کاهش می یابد.

شاه میرزایی ادامه داد : در گام بعدی به سرور نیاز داریم و باید آن را در همه استان ها توزیع کنیم.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات حدود 40 درصد پیشرفت داشته است گفت: احراز هویت ملی ، سیستم عامل ملی ، آنتی ویروس ملی و ضد بدافزاری ملی از دیگر طرح های این شبکه هستند.
 
در ادامه آذر جهرمی گفت: راه اندازی مرکز تبادل و اعمال مصوبه 237 ، ششصد و سی میلیارد تومان از درآمد شرکت ارتباطات زیر ساخت را کم کرد .

وی ادامه داد: 1800 میلیارد تومان درآمد این شرکت و 1500 میلیارد تومان هزینه آن بود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در سال 1393 سهم ترافیک داخلی و بین الملل 90 به 10 بود اما امروز این میزان 60 به 40 شده است.

آذری جهرمی افزود: در دو سال و نیم گذشته 25 هزار تیم توسعه نرم افزار در داخل کشور و 100 هزار اشتغال ایجاد شد.

در ادامه پژمان فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت : بر اساس گزارش ما شرکت ارتباطات زیر ساخت بیش از سه هزار میلیارد تومان درآمد داشت.
 
وی با بیان اینکه خدمات اینترنتی به مردم نباید گران باشد، افزود: مجلس در دفاع از مردم در این باره تلاش کرد تا خدمات اینترنتی به مردم ارزان تر ارائه شود .

پژمان فر با بیان اینکه قیمت کنونی اینترنت به یک دهم قابل کاهش است گفت: سرعت اینترنت خارجی هم اکنون 2 برابر سرعت اینترنت داخلی است که باید نسبت به آن چاره اندیشی کرد.

در ادامه آذر جهرمی گفت : تولید کننده محتوا تا قبل از اجرای مصوبه 214 یعنی از 27 اردیبهشت امسال بابت تولید مطلبش به ازای هر 10 گیگ، یک و هفت دهم میلیارد تومان پرداخت می کرد اما امروز نه تنها پولی پرداخت نمی کند بلکه از بابت ترافیکی که تولید می کند درآمد دارد.

وی افزود: کاربر نهایی به ازای هر واحد مصرف ترافیک ایرانی می تواند 2 واحد مجانی مصرف کند .