Gerdab.IR | گرداب

بازخواني قانون جرايم رايانه‌اي (9)

مجازات حبس براي استفاده غيرقانوني از پهناي باند بين‌المللي

تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۸۹

بر اساس ماده 24 اين قانون، هر كس بدون مجوز قانوني از پهناي باند بين‌المللي براي برقراري ارتباطات مخابراتي مبتني بر پروتكل اينترنتي از خارج ايران به داخل يا برعكس استفاده كند، به حبس از يك تا 3 سال يا جزاي نقدي از 100 ميليون ريال تا يك ميليارد ريال و يا هر 2 مجازات محكوم خواهد شد.

به گزارش گرداب، گسترش ابزارهاي نوين ارتباطي و شبكه‌هاي اينترنتي طي دهه اخير باعث ايجاد انقلابي در دنياي فناوري ارتباطات شده و به تبع آن وقوع جرايم مختلف و متنوع در فضاي مجازي، تعاريف جديدي از جرم ايجاد كرده است كه لزوم بازنگري در قوانين كيفري را گوشزد مي‌كرد.

بر اين اساس و به‌منظور فراهم شدن امكان پيگيري قضايي جرايمي كه در فضاي مجازي و به‌صورت رايانه‌اي انجام مي‌شوند، لايحه "قانون جرايم رايانه‌اي" در سال 88 به مجلس شوراي اسلامي تقديم شد و اين قانون در جلسه علني روز سه‌شنبه 5 خرداد ماه 1388 مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ 20 خرداد 1388 به تأييد نهايي شوراي نگهبان نيز رسيد.

قانون جرايم رايانه‌اي در 3 بخش "جرايم و مجازات‌ها"، "آيين دادرسي" و بخش "ساير مقررات" تهيه و تدوين شده و شامل 56 ماده است.

مسئوليت كيفري اشخاص
بر اساس ماده 23 قانون جرايم رايانه‌اي، ارائه‌دهندگان خدمات ميزباني موظفند به محض دريافت دستور كارگروه تعيين مصاديق مذكور در ماده 22 يا مقام قضايي رسيدگي‌كننده به پرونده، مبني بر وجود محتواي مجرمانه در سامانه‌هاي رايانه‌اي خود از ادامه دسترسي به آن ممانعت به عمل آورند.

چنانچه عمداً از اجراي دستور كارگروه يا مقام قضايي خودداري كنند، منحل خواهند شد در غير اين صورت، چنانچه در اثر بي‌احتياطي و بي‌مبالاتي زمينه دسترسي به محتـواي مجرمـانه مزبور را فراهم كنند، در مرتبه نخسـت به جزاي نقدي از 20 ميليون ريال تا 100 ميليون ريـال و در مرتبـه دوم به 100 ميليـون ريال تـا يك ميليـارد ريال و در مرتبه سوم به يك تا 3 سال تعطيلي موقت محكوم خواهند شد.

همچنين طبق تبصره ماده 23، ارائه‌دهندگان خدمات ميزباني موظفند به محض آگاهي از وجود محتواي مجرمانه مراتب را به كارگروه تعيين مصاديق اطلاع دهند.

بر اساس ماده 24 اين قانون، هر كس بدون مجوز قانوني از پهناي باند بين‌المللي براي برقراري ارتباطات مخابراتي مبتني بر پروتكل اينترنتي از خارج ايران به داخل يا برعكس استفاده كند، به حبس از يك تا 3 سال يا جزاي نقدي از 100 ميليون ريال تا يك ميليارد ريال و يا هر 2 مجازات محكوم خواهد شد.

ساير جرائم
بر اساس ماده 25 قانون جرايم رايانه‌اي، هر شخصي كه مرتكب اعمال زير شود، به حبس از  91 روز تا يك سال يا جزاي نقدي از 5 ميليون ريال تا 20 ميليون ريال يا هر 2 مجازات محكوم خواهد شد:

الف) توليد يا انتشار يا توزيع و در دسترس قرار دادن يا معامله داده‌ها يا نرم‌افزارها يا هر نوع ابزار الكترونيكي كه صرفاً به‌منظور ارتكاب جرائم رايانه‌اي به كار مي‌رود.

ب) فروش يا انتشار يا در دسترس قراردادن گذر واژه يا هر داده‌اي كه امكان دسترسي غيرمجاز به داده‌ها يا سامانه‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي متعلق به ديگري را بدون رضايت او فراهم مي‌كند.

ج) انتشار يا در دسترس قرار دادن محتويات آموزش دسترسي غيرمجاز، شنود غيرمجاز، جاسوسي رايانه‌اي و تخريب و اخلال در داده‌ها يا سيستم‌هاي رايانه‌اي و مخابراتي.

طبق تبصره ماده 25، چنانچه مرتكب، اعمال ياد شده را حرفه خود قرار داده باشد، به حداكثر هر دو مجازات مقرر در اين ماده محكوم خواهد شد.

منبع: فارس