Gerdab.IR | گرداب

همکاری سایبری ریاض و تل‌آویو برای مقابله با ایران

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

پایگاه خبری رأی‌الیوم لندن از همکاری ریاض و تل‌آویو برای مقابله با توان سایبری ایران و نیز طرح‌های رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه پرده برداشت.

به گزارش گرداب؛ "زهیر اندراوس" نویسنده این مطلب تصریح کرد: به نظر می‌رسد دیگر افشای اطلاعات مربوط به هماهنگی‌های بین ریاض و تل‌آویو یا سفرهای رسمی محرمانه هرکدام از طرفین چندان غیرمنتظره نیست، زیرا روند علنی کردن روابط بین دو طرف اکنون و به‌تدریج به مرحله اعلان رسمی رسیده است.

وی افزود: درعین‌حال باید توجه داشت که دو طرف امیدوار به ارتقای سطح روابط فی‌مابین در سطوحی بالاتر از این بوده و به افقی وسیع‌تر چشم دوخته‌اند.

اندراوس اضافه کرد: هم عربستان و هم اسراییل وجود منافع مشترک و قرار گرفتن در یک سنگر و داشتن سرنوشت مشترک در برابر تهدیدات موجود و در راس همه مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه را علت و انگیزه این روند عنوان می‌کنند.

وی افزود: بر اساس آنچه گفته شد، اظهارات روز گذشته ارییل مرگالیت نماینده حزب عمل و عضو کنیست رژیم صهیونیستی که از همکاری و کمک شرکت‌های اسراییلی به شرکت عربستانی آرامکو برای مقابله با توان سایبری ایران صحبت کرده بود چندان غیرمنتظره نبود.

وی گفت: اعلام این خبر هم‌راستا با پرده برداشتن مسئولان رژیم صهیونیستی از طرح سیاسی جدیدی برای حل بحران فلسطین است که بر اساس آن تأکید شده که نوع نگاه به نزاع فلسطین و اسراییل باید تغییر کند. این موضوع نه از منظر یک معامله ساده، بلکه از چشم‌اندازی وسیع‌تر و مبتنی بر یک نگاه منطقه‌ای در چارچوب منافع اقتصادی و امنیتی مشترک همه کشورهای منطقه باید نگریسته و ارزیابی شود.

این رویکرد مبتنی بر منافع ازآن‌جهت مهم است که خطوط اصلی آن مورد اجماع مسئولان رژیم صهیونیستی بوده و همه آن‌ها به لزوم ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای با عربستان و سایر کشورهای منطقه تأکید دارند. در رأس همه نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که بر این رویکرد تاکید دارد، ولی مخالفان این رویکرد برخی احزاب داخلی اسراییل هستند که بر رویکرد سیاسی که این هدف در پیش‌گرفته انتقاد دارند.

این رویکرد جدید موردنظر اسراییلی‌ها مسائلی مانند شهرک‌سازی‌ها و موضوع بیت‌المقدس و تعیین مرزها و مسئله آوارگان نیست، بلکه اقدام مشترک با کشورهای منطقه مورد تأکید است که ازجمله این اقدامات می‌توان به همین نمونه همکاری سایبری علیه ایران در فضای مجازی یا ایجاد بندر مشترک اشاره کرد.

مرگالیت (عضو کنیست که این خبر را اعلام کرده) همچنین بی آنکه نامی از هیچ کشوری ببرد اظهار داشته است که برنامه جدید موردنظر اسراییل این هفته با تعدادی از کشورهای عربی در میان گذاشته می‌شود. درواقع این برنامه بر این محور مبتنی است که دشمنِ دشمن من دوست من است!

مرگالین ادامه داده است: از زمان اسحاق رابین جریان چپ با شکست مواجه بوده و علت آن این است که تمام طرح‌هایی که برای حل بحران ما ارائه می‌شد بر مبنای امتیازدهی و امتیاز گیری از طرف مقابل استوار بوده است لذا برنامه جدید موردنظر ما اکنون تأکید بر منافع و تهدیدات مشترک پیش روی ما و کشورهای منطقه است و در رأس همه این‌ها هم افزایش قدرت اقتصادی ایران در منطقه می‌باشد.

وی افزود: این برنامه در دو حوزه امنیتی و اقتصادی تعریف‌شده است. بر این اساس با ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای، سوریه به پنج کشور تجزیه می‌شود که کشورهای کُردها و دروزی ها و اهل تسنن به محور ائتلاف میانه‌رو خواهند پیوست. محور ایران –حزب‌الله و راه انداختن سیستم جنگ سایبری هم موردتوجه قرارگرفته است.

در حوزه اقتصادی توجه به رشد اقتصادی منطقه‌ای نیز موردتوجه و تأکید است که شامل نوسازی و بازسازی غزه، راه‌اندازی طرح‌های تکنولوژیک، تجارت و کشاورزی بزرگ در منطقه می‌شود.

جالب این که این سخنان و گزارش برنامه موردنظر این عضو کنیست رژیم صهیونیستی به زبان عربی ارائه و سپس به زبان عبری ترجمه‌شده است، نویسنده رأی‌الیوم همچنین ابراز شگفتی کرده که چرا مسئولان رژیم صهیونیستی با اعراب به زبان خود آن‌ها سخن نمی‌گویند!

عضو رژیم صهیونیستی در ادامه تأکید کرد: برنامه موردنظرم با مشارکت نمایندگانی از جامعه اعراب و چهره‌های امنیتی نوشته‌شده و به سمع و نظر مراجع تصمیم گیر در جهان عرب رسیده است و اکنون قصد دارم با جمع‌آوری امضای شهروندان عرب آن را پیش ببرم.