Gerdab.IR | گرداب

کلاهبرداری با برند "اپل" در جامه آبی و مشکی!

تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

کاش مشخص بود که در آشفته بازار مربوط به محصولات Apple در ایران چه می‌گذرد که خسارت‌های میلیونی به افراد بسیاری وارد شده و هیچ نهاد و مسئولی در مورد آن پاسخگو نیست.

به گزارش گرداب، طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا قرار بر این شد که طرح رجیستری موبایل از ۱۵ مرداد امسال اجرایی شود؛ اتفاقی که تا بدین لحظه رخ نداده است اما در این بین پلمب فروشگاه‌های دو مدعی نمایندگی اپل، بازار مربوط به خدمات پس از فروش، تعمیرات و خرید محصولات این برند را بسیار آشفته کرده و معلوم نیست تکلیف خریداران و مشتریان متضرر که هزینه های گزافی متحمل شده‌اند، چیست!

هفته گذشته در راستای طرح رجیستری، فروشگاه‌های دو شرکت مدعی نمایندگی Apple در تهران پلمب شد و علت این اقدام نیز ابطال مجوز نمایندگی غیر مستقیم این شرکت ها و عدم تمدید آن اعلام شد. حال جالب اینکه اقدام مربوطه در حالی رخ داده است که نه تنها طرح رجیستری از تاریخ وعده داده شده اجرایی نشده بلکه تکلیف افرادی که از فروشگاه‌های مربوطه محصولاتی را خریداری کرده یا کالاهای خود را به منظور تعمیر تحویل داده‌اند مشخص نیست.

سرگردانی و بلاتکلیفی این افراد در حالی اتفاق افتاده که آنها بعضا هزینه‌های میلیونی متحمل شده اند و در این بین علی رغم پیگیری های مختلف کسی پاسخگوی آنها نبوده و معلوم نیست در آشفته بازار پیش آمده تکلیف مردم چه می شود؟

یکی از افراد متضرر در گفت‌وگو با ایسنا از مسائلی پرده برداشت که در هیچ کجای دنیا شاهد آن نیستیم و مشخص نیست در بازار چه می گذرد که تا این حد در حق خریداران و مشتریان جفا می شود. این فرد در تاریخ ۱۲ تیرماه سال جاری با مراجعه به شرکت تعاونی "وقایع گستر فارس" در یکی از پاساژهای تهران موبایل ۶S را به قیمت دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان را خریداری می کند که از کارت گارانتی تعویض سه ماهه برخوردار است.


پس از حدود چهار روز از خرید، تلفن همراه مربوطه دچار اختلال شده است و مدام Reset می شود تا در نهایت خریدار مذکور مجبور به مراجعه به فروشگاه شده تا نسبت به احقاق حق خود اقدام کند. اما نکته جالب پلمب فروشگاه مربوطه بود که خریدار مراجعه کننده را دچار شوک و سرگشتگی می کند. وی پس از پرس و جو متوجه می شود که به علت طرح رجیستری فروشگاه مربوط به شرکت تعاونی وقایع گستر فارس پلمب شده است. پیگیری های خریدار  پایان نمی یابد و علی رغم تلاش های بسیار هرگز نمی تواند حتی با دفتر مرکزی این شرکت واقع در خیابان برزیل (اتوبان کردستان) تهران تماس حاصل کند، چرا که هیچ کس در این رابطه پاسخگو نیست و کسی هم جواب تلفن ها را نمی دهد.

این خریدار باز هم روز گذشته (۱۹ مرداد ماه) مجددا به فروشگاه اولیه ای که تلفن همراه خود را از آن خریداری کرده بود مراجعه می کند تا شاید بتواند در قبال خسارت سنگینی که به او وارد شده حقوقش را مطالبه کند اما با اتفاق بسیار جالبی روبرو می شود که برایش باور کردنی نیست. او با همان فروشندگانی که در تاریخ ۱۲ تیرماه سال جاری تلفن خود را از آنها خریداری کرده بود روبرو می شود با این تفاوت که تنها لباس های آنها از رنگ آبی به مشکی تغییر کرده بود و علاوه بر این تغییر، آقایان فروشنده دیگر خود را فروشندگان شرکت وقایع گستر فارس نمی دانستند و علی رغم اعتراض های خریدار حاضر به پاسخگویی وی نبوده و تنها عنوان می کردند که آنها دیگر با شرکت اولیه همکاری نمی کنند.

حال نکته قابل تامل این است چگونه فروشگاهی که حدود یک هفته قبل به دلیل طرح رجیستری پلمب شده است، این بار تحت عنوانی دیگر اقدام به فروش همان برند موبایل می کند و کسی هم در این آشفته بازار پاسخگو نیست.

این نابسامانی تنها در مورد این خریدار و دیگر خریداران و یا سایر محصولات از این فروشگاه و احتمالا دیگر فروشگاه های این برند رخ نداده است، بلکه به گفته دیگر افراد مراجعه کننده به این فروشگاه برخی از آنها کالاهای خود را برای تعمیرات به این شرکت داده اند درحالی که علی رغم پیگیری های مداوم، خبری از کالاهای خود ندارند و حتی نمی دانند باید وسایل میلیونی خود را از کجا تحویل باز پس بگیرند.

با گریزی به صفحه اینترنتی شرکت وقایع گستر فارس می بینیم که در آن عنوان شده " کلیه محصولات APPLE عرضه شده توسط شرکت وقایع گستر فارس و یا وارد شده از مبادله رسمی گمرکی (دارای برگ سبز) تحت پوشش گارانتی بین المللی شرکت Apple هستند. شرکت وقایع گستر فارس به عنوان تنها وارد کننده رسمی شرکت Apple در ایران موظف است به تمامی محصولات شرکت مذکور و با در نظر گرفتن قوانین و مقررات مصوبه وزارت صنایع و معادن، بازرگانی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان جمهوری اسلامی ایران و شرکت Apple خدمات پس از فروش ارائه نمایند. "

علاوه بر این در صفحه اینترنتی شرکت مذکور آمده است؛ این شرکت در سال ۱۳۹۲ در اجرای دستور العمل ساماندهی فعالیت نمایندگی های رسمی شرکت های خارجی به شماره ۲۲۲۰۰۰۷۴۰۰۰۰ پس از اخذ مجوز فعالیت شرکت Apple موفق به کسب گواهی فعالیت نمایندگی شرکت های خارجی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه فروش و خدمات پس از فروش محصولات Apple گردید و درحال حاضر به عنوان تنها وارد کننده رسمی Apple در ایران است.

همچنین در این صفحه آمده؛ "محصولات با گارانتی شرکت وقایع گستر فارس (که دارای هولوگرام Apple و کارت گارانتی این شرکت هستند) دارای ۶ ماه گارانتی تعویض(تعویض دستگاه معیوب با دستگاه جدید) و ۱۲ ماه خدمات پس از فروش هستند (در مجموع ۱۸ ماه گارانتی) و شرکت موظف است طی این مدت، ‌ محصولاتی که تحت شرایط گارانتی می باشد را با هرگونه مشکل رفع عیب کرده و به خریدار تحویل نماید. "

حال سوال اصلی این است که خسارت میلیونی وارد شده به مشتریانی که قطعا تعداد انگشت شماری از خیل جمعیت خسارت دیده هستند، چگونه قابل جبران است و چه شخصی یا نهادی باید پیگیر مطالبات آنها باشد، افرادی که در حال حاضر فریاد اعتراضشان را گوش شنوایی نیست و مشخص نیست در این بین به چه علت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، اتحادیه فروشندگان دستگاه های تصویری و تلفن همراه و نیز سایر مراجع نظارتی و بازرسی نه تنها سکوت کرده اند که هیچ واکنشی نیز انجام نمی دهند.