Gerdab.IR | گرداب

شنبه، سی و یکمین جلسه شورای عالی فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

سی و یکمین جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهور و روسای سایر قوا، شنبه ۲۳ مردادماه جاری برگزار می شود.

به گزارش گرداب، در سی و یکمین جلسه شورای عالی فضای مجازی قرار است گزارش نهایی از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه و اصول و ضوابط این طرح ملی، به بحث گذاشته شود.

فاز نخست شبکه ملی اطلاعات طبق قول وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهریورماه و در هفته دولت به بهره برداری می رسد. براین اساس شورای عالی فضای مجازی، دستور جلسه خود را به این موضوع اختصاص داده است.

تعریف و الزامات حاکم بر تحقق شبکه ملی اطلاعات مربوط به مصوبه جلسه پانزدهم شورای عالی فضای مجازی در دی ماه سال ۹۲ می شود که براساس آن شبکه ملی اطلاعات، به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، شبکه ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوئیچ ها و مسیریاب ها و مراکز داده ای تعریف شد.

در این راستا مقرر شد شبکه ای ایجاد شود که درخواست های دسترسی داخلی برای اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می شوند، به هیچ وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

در همین حال مطابق این مصوبه الزامات حاکم بر تحقق شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباط فضای مجازی کشور با ۶ تعریف مشخص به تصویب رسید.

از جمله این ۶ تعریف شبکه ای متشکل از زیرساخت های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه ای کاملاً مستقل و حفاظت شده نسبت به دیگر شبکه ها (از جمله اینترنت) با امکان تعامل مدیریت شده با آنها، شبکه ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت از جمله قابلیت تحرک است.

همچنین شبکه ای با قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران، شبکه ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه ها و مراکز حیاتی کشور و شبکه ای پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی ایجاد شود.

شورای عالی فضای مجازی همچنین در هفدهمین جلسه شورای خود در اردیبهشت ۹۳ الزامات اجرایی شدن سریع شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات را تصویب کرد.

در آن زمان رئیس جمهور تاکید کرد که اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات و ارائه خدمات و سرویس های مورد نیاز جامعه بر بستر این شبکه، موجب استفاده آسان و راحت تر مردم از فضای مجازی خواهد شد که علاه بر آن مردم می توانند با امنیت خاطر بیشتری از فضای مجازی داخلی استفاده کنند.

همچنین با راه اندازی این شبکه برای فعالیت در فضای مجازی نیازی به انتقال اطلاعات و ارتباطات داخلی به خارج از کشور نخواهد بود.

هم اکنون و با گذشت بیش از ۲ سال از مصوبات شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات از تکمیل طراحی شبکه ملی اطلاعات و رونمایی از آن در شهریورماه خبر داده است. به همین دلیل شورای عالی فضای مجازی، ضوابط بهره برداری از این طرح را به بحث خواهد گذاشت.