Gerdab.IR | گرداب

شاخص‌ترین اطلاعات رسمی بازی‌های دیجیتال در ایران

4 تریلیون و 600 میلیارد ریال درآمد بازی‌های دیجیتال در ایران

تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

از 23 میلیون بازیکن دیجیتال ایرانی 93 درصد به تنهایی بازی می‌کنند، 59 درصد بازیکنان از غروب تا نیمه شب بازی می‌کنند، بازی می‌کنند چون لذت بخش و ارزان است و 7 میلیون نفر برای بازی هزینه پرداخت می‌کنند.

به گزارش گرداب، مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرکت) گزارشی از وضعیت مصرف بازی دیجیتال و بازیکنان در کشور ایران تدوین کرده که حاوی جامع‌‌ترین آمار رسمی از حوزه بازی‌های دیجیتال در کشور است.

در این گزارش که توسط بیش از 100 پژوهشگر در کلان شهرها، شهرها و روستاهای سراسر کشور روی 15 هزار نفر نمونه آماری گردآوری شده اعداد مهمی درباره اینکه چه کسانی بازی می‌کنند، چگونه بازی می‌کنند، چه بازی‌هایی می‌کنند و چگونه پرداخت می‌کنند، ارائه شده است.

آخرین پیمایش مشابه در سال ٩٢ روی جامعه آماری ٤٥٠٠ نفری انجام شده که در این پیمایش جامعه آماری 3 برابر شده است.

* چه کسانی بازی می‌کنند/ 23 میلیون بازیکن در کشور وجود دارد

طبق این گزارش 23 میلیون نفر از جمعیت 79 میلیون نفری در ایران بازی می‌کنند و 30 درصد جمعیت ایران (حدوداً معادل یک سوم جمعیت کشور) بازیکن هستند. 53 درصد از بازیکنان به طور مستمر بازی می‌کنند.

3 میلیون بازیکن ایرانی حداقل یک ساعت در هفته روی یکی از دستگاه‌های رایانه شخصی، لب‌تاپ، گوشی هوشمند، کنسول بازی یا تبلت بازی می‌کنند.

از این افراد 63 درصد مرد و 37 درصد زن هستند و به عبارتی 8 میلیون و 500 هزار نفر بازیکن زن در کشور وجود دارد.

از هر خانواده ایرانی به طور متوسط یک نفر بازی دیجیتال انجام می‌دهد و از هر 5 خانوار، 4 خانوار حداقل یک دستگاه برای بازی کردن در اختیار دارند.

متوسط سن بازیکنان ایرانی 21 سال است و بازیکنان در ایران به طور متوسط از 6 سال پیش بازی کردن را شروع کرده‌اند.

برخلاف تصور غالب که کودکان را بیشترین مخاطب بازی‌های دیجیتال می‌دانند، در ایران نوجوانان و جوانان در بازه سنی 12-19 سال بیشتر مخاطبان بازی‌های دیجیتال هستند.

طبق این گزارش، رفتن به مهمانی، رفتن به اماکن تفریحی عمومی، تفریحات ورزشی، خرید کردن و پاساژ گردی و سفرهای داخل کشور 5 تفریح پرطرفدار بازیکنان ایرانی هستند. همچنین 5 رسانه پرطرفدار در بین بازیکنان ایرانی، تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، بازی دیجیتال، مطالعه کتاب و رفتن به سینما است.

* چگونه بازی می‌کنند/ میانگین روزانه بازی کردن در بین بازیکنان ایرانی 79 دقیقه است

طبق این گزارش میانگین روزانه بازی کردن در بین بازیکنان ایرانی 79 دقیقه است. 69 درصد از بازیکنان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند اما تنها 39 درصد از بازیکنان آنلاین بازی می‌کنند.

در پاسخ به این سوال که بازیکنان با چه کسانی بازی می‌کنند نتایج مطالعات به ترتیب 93 درصد به تنهایی، 30 درصد با خانواده، 19 درصد با دوستان، 13 درصد با اقوام و 9 درصد با بازیکنان نا آشنا را نشان می‌دهد.

59 درصد بازیکنان از غروب تا نیمه شب، 30 درصد ظهر تا غروب، 8 درصد صبح تا ظهر و 3 درصد نیمه شب تا صبح بازی می‌کنند.

اما در پاسخ به این سوال که بازیکنان در چه مکان‌هایی بازی می‌کنند به ترتیب 97 درصد منزل خود، 26 درصد منزل دوستان، 24 درصد اماکن عمومی، 10 درصد وسایل نقلیه، 4 درصد محل کار و 2 درصد محل تحصیل را اعلام کردند.

درباره 5 دلیل اصلی بازی کردن بازیکنان علت‌های لذت‌بخش بودن، پر کردن اوقات تنهایی، تفریح جدیدتر و متفاوت‌تر، تفریح ارزان‌تر و امکان انجام کارهایی که در زندگیی واقعی پر هزینه است اعلام شده است.

* چه بازی‌هایی می‌کنند/ رانندگی، فرار، معما، ترسناک و ورزشی 5 ژانر پرطرفدار ایرانی

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، بازیکنان به 5 ژانر علاقه نشان می‌دهند. نخست رانندگی، فرار، معما، ترسناک و ورزشی. 41 درصد به رده بندی سنی بازی‌ها تا حدودی توجه دارند، 33 درصد توجه زیادی دارند و 26 درصد توجهی ندارند.

* چگونه پرداخت می‌کنند/7 میلیون نفر برای بازی هزینه پرداخت می‌کنند

تعداد پرداخت کنندگان برای بازی‌های دیجیتال به 7 میلیون نفر در کشور افزایش یافته است. مبلغ 4 تریلیون و 600 میلیارد ریال درآمد بازی‌های دیجیتال بوده که مشتمل بر خرید بازی و سخت‌افزارهای مخصوص بازی می‌شود.

30 درصد از بازیکنان پرداخت می‌کنند و سن متوسط پرداخت کنندگان 25 سال است. جنسیت پرداخت کنندگان بازی‌های دیجیتال نیز 67 درصد مرد و 33 درصد زن است.

تنها 5 درصد از بازار بازی‌های دیجیتال در ایران متعلق به بازی‌های ایرانی است که این مقدار در سال 90 تنها یک درصد بوده است.

درآمد بازی‌های دیجیتال براساس نوع پلت‌فرم 65 درصد بازی‌های موبایلی، 20 درصد بازی‌های رایانه‌ای و 15 درصد بازی‌های کنسولی است.

میزان استفاده از بازی‌های موبایلی 94 درصد اندروید، 5 درصد IOS و یک درصد ویندوز فون است.

این مرکز تحقیقاتی همچنین اعلام کرده که بازی پرمخاطب هر سال را نیز بررسی می‌کند که بازی پر حاشیه Clash of clans نیز در سال 94 بررسی شده و نتایج مطالعات عادات رفتاری 1000 نفر نمونه جامعه آماری از بازیکنان این بازی به زودی منتشر خواهد شد.