Gerdab.IR | گرداب

5 شغلی که ربات‌ها از انسان می‌گیرند!

تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

توسعه اتوماسیون یا کنترل و هدایت دستگاه ها به صورت خودکار در اقتصاد، امری است که به نظر متوقف نمی شود و براساس یک بررسی ربات ها در آینده پنج شغل را از دست انسان درمی آورند.

به گزارش گرداب، استفاده از الگوریتم ها، رایانه ها و ربات ها در دنیای امروز سبب شده تا بسیاری از مشاغل دیروز رفته رفته از بین بروند و این امر با ارزان تر شدن محصولات و فناوری ها نه تنها شدت گرفته، بلکه مشاغل جدیدتری را نیز در معرض نابودی قرار داده است.

شاید بتوان به جرات گفت تعداد اندکی پیش از عصر صنعتی شدن جهان حتی می توانستند قدرت گیری اتوماسیون و خودکارسازی مراحل کاری را در کارخانه ها و ماشین های کشاورزی در بهینه سازی مراحل مختلف و حتی منسوخ شدن کار خود تصور کنند.

امروز تنها تفاوتی که با آن دوران دارد شاید این باشد که ما می توانیم این تغییر را مشاهده و بهتر پیش بینی کنیم.

'جان مینارد کینز' اقتصاددان انگلیسی در سال 1933 میلادی پیش بینی کرده بود بشر به دلیل کشف راه های اقتصادی استفاده از نیروی کار آنهم با همان سرعتی که استفاده های جدیدی را از نیروی کاری انجام می دهد، در نهایت به تدریج به نوعی 'بیکاری تکنولوژیک' خواهد رسید که اقتصاد جهان را در خواهد نوردید.

تارنمای رادیو 'اس.بی.اس' استرالیا روز سه شنبه به این موضوع پرداخت و نوشت: 5 شغل پیش از آنکه تصور کنید در معرض خودکار شدن قرار دارند.

این رادیو 'رانندگی'، 'ناشران و تهیه کنندگان فیلم'، 'داروسازان'، 'خرده فروشی، پست و کارمند بانک' و 'بازرگانی و خبرنگاران ورزشی' را از مشاغلی دانست که در آینده در اختیار ربات ها قرار می گیرد.

این تارنما با اشاره به اینکه بدیهی ترین شغل در این فهرست رانندگی است، نوشت: شرکت های خودروسازی منابع فراوانی را به توسعه برنامه خودروها و کامیون های خودراننده اختصاص داده اند.
این در حالی است که در حال حاضر حتی در منطقه 'پیلبارا' در استرالیا، شرکت معدن داری 'ریو تینتو' از کامیون های بدون نیاز به راننده استفاده می کند که از راه دور کنترل می شوند. کامیون هایی که تقریبا برای مدت یکسال است سنگ معدن را بدون آنکه راننده ای داشته باشند، جابجا می کنند.

فناوری خودروهای بدون نیاز به راننده با سرعتی تند در حال توسعه است و این امر به طور حتم تاثیری جدی و بزرگ نه تنها بر روی کرایه تاکسی خواهد داشت که در برخی موارد می تواند حتی کاهشی بیش از 80 درصدی را اعمال کند، بلکه حتی بر روی نحوه رویکرد و تفکر ما نسبت به خودروها نیز تاثیر می گذارد.

'اس.بی.اس' بخش دوم مشاغلی را که ربات ها در آینده در دست می گیرند 'ناشران و تهیه کنندگان فیلم' ذکر کرد و نوشت: تصمیم گیری در خصوص چاپ کتاب یا چراغ سبز برای تولید یک فیلم را اکنون می توان به جای قرار دادن مبنای این تصمیم گیری بر اساس 'قضاوت ناشران بزرگ یا تهیه کنندگان نامدار' بر اساس 'داده های موجود' انجام داد.

شرکت هایی مانند 'جلی بوک' امروز از داده های گردآوری شده از مصرف کنندگان کتاب های الکترونیکی (e-book) برای ارائه اطلاعات دقیق به ناشران در خصوص عادات مطالعاتی خوانندگان کتاب استفاده می کنند. اطلاعاتی مانند آنکه آیا کاربران خواندن یک کتاب را به پایان رسانده اند، خواندن یک کتاب برای آنها چقدر طول کشیده و آنها بر روی کدام یک از فصول این کتاب مکث کرده اند.

ناشران می توانند از این اطلاعات استفاده کرده و در خصوص تعداد نسخ چاپی آن یا بخش بخش کردن یک کتاب تصمیم بگیرند.

شرکت 'نتفلیکس' (خدمات نامدار استریمینگ ویدئویی) نیز از اینگونه داده ها برای تصمیم گیری در خصوص اینکه به چه نوع محتوایی مجوز پخش دهد، استفاده می کند.

مدیران این شرکت حتی قبل از فیلم برداری یک مجموعه تلویزیونی می دانستند که این مجموعه بسیار موفق خواهد بود.

'داروسازی' سومین شغلی است که در دست ربات ها قرار می گیرد و 'اس.بی.اس' نوشت: در دانشگاه کالیفرنیا اکنون یک ربات مشغول پیچیدن نسخه هاست. رایانه اطلاعات مربوط به نسخه ها را دریافت می کند و ربات ها آنها را آماده و توزیع می کنند.

توسعه دهندگان این پروژه می گویند احتمال خطای 'ربات های داروساز' بسیار پایین است و حتی بهتر قادرند شناسایی کنند که آیا چندین داروی تجویز شده برای بیمار ممکن است تاثیر سو بر روی یکدیگر داشته باشند یا آنکه عوارض جانبی برای بیماری به همراه دارند.

'خرده فروشی، پست و کارمند بانک' چهارمین دسته از مشاغلی است که توسط ربات ها با خطر مواجه شده است. با توسعه فناوری های مدرن که در بسیاری از سوپر مارکت های بزرگ استرالیایی به کار می رود و در آن مشتریان، خود محصولات خریداری شده را اسکن می کنند و پول آن را پرداخت می کنند.

حتی پیشرفت هایی که در سیستم های پرداخت پول بدون تماس فیزیکی کارت های پلاستیکی انجام می شود، به نظر می رسد بسیاری از مشاغل در بخش صندوق داری و خروجی های سوپر مارکت ها را در معرض خطر از ناحیه اتوماسیون قرار داده است.

'اس.بی.اس' نوشت: روند رو به ازدیاد استفاده از اینگونه سیستم ها آنقدر این روزها متداول شده که حتی برخی به یاد نمی آورند آخرین باری که در فروشگاه منطقه خود در برابر یک 'انسان' قرار گرفتند تا بهای کالای خریداری شده را بپردازند، چه زمانی بوده است.

'بازرگانی و خبرنگاران ورزشی' آخرین بخش از مشاغلی است که توسط ربات ها تصرف می شود و این شبکه استرالیایی به آن پرداخت.

گزارش هایی در باره بازار سهام و مقاله هایی در باره خلاصه نتایج رقابت های ورزشی در آینده نزدیک در معرض جابجا شدن با نرم افزارهای خودکار و البته نویسنده قرار دارند.

شرکت هایی مانند 'نریتیو ساینس' در حال توسعه و فروش نرم افزارهایی هستند که وظیفه اصلی آنها ایجاد مقالات با یک سری اعداد و گزارش ها است.

در تارنمای این شرکت آمده است: به جای آنکه به صورت دستی یک سری گزارش ها را تجزیه و تحلیل و تفسیر کنید و با مشتریان یا کارمندان درباره آن ارتباط برقرار کرد، سیستم هوشمند ما این کار را به صورتی خودکار انجام می دهد.

روزنامه 'لس آنجلس تایمز' نیز هم اینک از فناوری اتوماسیون برای انتشار 'اخبار فوری' خود برای مخاطبینش استفاده می کند. اینکه این امر در آینده برای خبرنگاران چه معنایی خواهد داشت در شمار موضوعاتی است که باید منتظر ماند و دید.
منبع: ایرنا