Gerdab.IR | گرداب

خسارتی که ویندوزها به پلیس لندن زدند!

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

مقامات پلیس لندن این روزها نمی‌دانند آیا باید به ویندوز جدید ۱۰ مهاجرت کنند، یا همچنان با ویندوز قدیمی و پردردسر ایکس پی سروکله بزنند.

به گزارش گرداب به نقل از ویندوز ریپورت، با توجه به اینکه 27 هزار مورد از رایانه های نصب شده در ادارات پلیس لندن مجهز به ویندوز ایکس پی هستند، تغییر سیستم عامل‌های نصب شده بر روی آنها و مهاجرت به ویندوز جدید هم کار ساده ای نیست.

از سوی دیگر مایکروسافت از آوریل سال 2014 دیگر به رایگان از ویندوز ایکس پی پشتیبانی نمی کند و لذا پلیس لندن مجبور به صرف هزینه برای دریافت وصله های به روزرسان امنیتی است.

در اوریل سال 2015 حدود 35 هزار رایانه متعلق به پلیس لندن دارای ویندوز ایکس پی بودند و از ان زمان تا به حال حدود هشت هزار رایانه به ویندوز 8.1 مهاجرت کرده اند و 27 هزار رایانه دیگر کماکان دارای ویندوز کهنه ایکس پی هستند که در سال 2001 عرضه شده بود.

کارشناسان امنیتی معتقدند پلیس لندن باید استفاده از ویندوز ایکس پی را بر روی رایانه های خود متوقف کند، زیرا با این کار امنیت مردم لندن را به خطر می اندازد. این صاحب نظران ذخیره سازی اطلاعات مردم این شهر بر روی رایانه هایی با این سیستم عامل قدیمی و آسیب پذیر را کاملا خطا می دانند. اتلاف بودجه برای پرداخت هزینه های به روزرسانی ویندوز ایکس پی به مایکروسافت هم نکته دیگری است که کارشناسان به آن اشاره می کنند.

بر اساس قرارداد دو طرف پلیس لندن تا آوریل سال 2017 برای پشتیبانی از ویندوز ایکس پی باید 2.15 میلیون دلار به مایکروسافت پرداخت کند. قرار است تا سپتامبر 2016 شش هزار رایانه دیگر پلیس به ویندوز 8.1 مجهز شود.

البته این مشکل محدود به پلیس لندن نیست و نیروی دریایی ارتش آمریکا هم تا جولای 2016 حدود 9 میلیون دلار بابت پشتیبانی از ویندوز ایکس پی به مایکروسافت پرداخت. جالب آنکه در صورت تداوم این پشتیبانی رقم مذکور به 31 میلیون دلار افزایش می یابد.