Gerdab.IR | گرداب

رایانه‌ها؛ نسل بعدی جاعلان دستخط

تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

گروهی از محققان انگلیسی موفق به ساخت الگوریتمی شده‌اند که می‌تواند دستخط کاربران را با دقت بالایی جعل کند.

به گزارش گرداب؛ همه‌ی افراد دارای دستخط‌های متمایز نسبت به یکدیگر هستند و می‌توان از آن به‌عنوان کد شناسایی برای صحت اعتبار یادداشت‌های هر فرد استفاده کرد. تا این لحظه تقلید دستخط برای رایانه‌ها به خصوص ردیابی نوسانات قلم زمانی که به خط بعد منتقل می‌شود، تقریباً غیرممکن بود؛ اما به‌تازگی محققان کالج دانشگاهی لندن انگلیس (University College London) موفق به ایجاد الگوریتمی شدند که می‌تواند این کار را با دقت مناسبی انجام بدهد.

محققان الگوریتمی استاندارد به نام «متن من با دستخط شما» (My Text in Your Handwriting) ایجاد کرده‌اند که می‌تواند نوشته‌های کاربر را اسکن کرده و دست خط وی را با دقت بسیار بالایی شبیه‌سازی کند. آن‌ها توضیح می‌دهند کاربر ابتدا باید 4 صفحه یادداشت بنویسد. سپس الگوریتم شروع به اسکن و تبدیل آن‌ها به خطی نازک و کوچک می‌کند. این الگوریتم با استفاده از تشخیص حروف و جایگاه آن‌ها در کلمات، محل جدا شدن آن‌ها و تغییر خط، نشانه‌گذاری و ارتباط بین آن‌ها به بازسازی دستخط اقدام می‌کند. درنهایت نمونه‌ی به دست آمده با نسخه‌های اسکن شده‌ی قبلی مقایسه می‌شود. مردم نامه‌هایی با موضوعات مختلف می‌نویسند، الگوریتم با بررسی آن‌ها بهترین نمونه برای تقلید را ایجاد می‌کند.

محققان برای انجام آزمایش از داوطلبان خواستند از بین نمونه دستخط‌های موجود، نوشته‌های ایجاد شده توسط رایانه‌ها را انتخاب کنند. داوطلبان تنها در 40 درصد انتخاب‌های خود تشخیص اشتباه داده بودند.

یکی از محققان گفت: «تا این لحظه تنها راه، ایجاد یک فونت خاص از دست خط یک نفر بود؛ اما در این روش به وضوح مشخص بود که متن ایجاد شده با دست نوشته نشده است. ما روشی را توسعه دادیم که حتی می‌توان از آن در شرایط تجاری و شخصی مختلف استفاده کرد.»

محققان معتقد هستند از فناوری ایجاد شده توسط آن‌ها می‌توان برای کمک به افرادی که توانایی حرکتی و نوشتن خود را از دست داده‌اند استفاده کرد تا بتوانند با دست خط خودشان به تولید متن بپردازند. از طرفی در متن‌های ترجمه شده می‌توان دستخط نویسنده‌ی اصلی را حفظ کرد. از این فناوری می‌توان برای ایجاد امضا و اسناد دیجیتالی نیز استفاده کرد.