Gerdab.IR | گرداب

تجهیزات رایانه‌ای قاچاق جمع می‌شوند

تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵

واحدهای صنفی مرتبط با فروش رایانه و تجهیزات کامپیوتری، مکلف به خرید کالا با فاکتور رسمی شدند در غیر این صورت طبق ماده مکرر قانون مبارزه با کالای قاچاق با آنها برخورد می‌شود.

به گزارش گرداب، طبق فرمایشات رهبری، خرید و عرضه کالای قاچاق حرام است و کالای قاچاق می‌بایست معدوم، خرید و عرضه آن نیز جرم محسوب شود.

لذا به کلیه اعضای تحت پوشش اتحادیه صنف فناوران رایانه اعم از اعضای دارای پروانه کسب و کسانیکه به صورت غیرقانونی و بدون پروانه کسب مشغول به فعالیت هستند، صراحتا اعلام شده طبق ماده 18 مکرر قانون مبارزه با کالای قاچاق و طبق ماده 62 قانون نظام صنفی، خرید، فروش، حمل و نگهداری کالای قاچاق جرم است.

در این راستا به تمام فعالان این صنف گفته شده کلیه کالاهای خریداری شده که در واحد صنفی موجود است می‌بایست دارای فاکتور رسمی باشد. همچنین افرادی که مبادرت به واردات کالا می‌نمایند لازم است کلیه کالاهای آنها چه در انبار و چه در واحد صنفی دارای کد رهگیری گمرک باشد.

کلیه اعضای این صنف موظف به همکاری با بازرسان و ماموران نیروی انتظامی هستند و مسئول واحد صنفی می‌بایست کلیه مدارک لازم را در اختیار ماموران قرار دهد چرا که همکاری با ماموران مطابق با قانون بوده و عدم همکاری اعضا جرم محسوب می‌شود و دیگر جایی برای شکایت وجود نخواهد داشت.

متاسفانه در کشور ما عده‌ای با فروش کالای قاچاق و دستیابی به سودهای غیرقانونی و کلان، باعث بدنامی واحدهای صنفی قانونمند و فعال صنفی شده که تمامی حقوق قانونی دولت و اتحادیه را پرداخت و از راه حلال و قانونی کسب سود می‌نمایند.

با توجه به اینکه مردم بیشترین آسیب را از قاچاق کالا می‌بینند، اعضای این اتحادیه می‌توانند در صورت مشاهده چنین افراد سودجویی از طریق ایمیل اتحادیه مذکور یا شماره ریاست اتحادیه، مراتب را به اطلاع آن برسانند تا با برخورد قانونمند حق دیگران زایل نشود.

قرار است طبق این دستورالعمل از ابتدای شهریور سال 95 کالا بدون کد رهگیری از اداره گمرک در انبار و واحدها وجود نداشته و کالای قاچاق بدون مدارک به شهرستان‌ها ارسال نگردد. همچنین کالایی توسط پیک موتوری و بدون مدارک مربوطه جابه جا نگردد.

به گزارش تسنیم، ماده 18 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شرح زیر است:

"نگهداری، عرضه یا فروش کالا و ارز قاچاق موضوع ماده (18) این قانون حسب مورد توسط واحدهای صنفی یا صرافی‌ها تخلف محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالا و ارز به ترتیب زیر جریمه می‌شود:

الف ـ مرتبه اول: جریمه نقدی معادل دو برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق

ب ـ مرتبه دوم: جریمه نقدی معادل چهار برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق

ج ـ مرتبه سوم: جریمه نقدی معادل شش برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق و نصب پارچه یا تابلو بر سردر محل کسب به عنوان متخلف صنفی و تعطیل محل کسب به مدت شش ماه"