Gerdab.IR | گرداب

راهکارهایی برای همنشینی کمتر با تلگرام؛

چگونه بازی صورتک را تمام کنیم؟

تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

پنج، شش سال پیش را به یاد بیاورید؛ زمانی که هنوز استفاده از تلفن های هوشمند فراگیر نشده بود. آن روزها چقدر حال پدر و مادرتان را می پرسیدید؟ چقدر به جای صورت گوشی به صورت مهربان اعضای خانواده تان می نگرستید؟با همسرتان چقدر وقت می گذراندید؟

به گزارش گرداب؛ پنج، شش سال پیش را به یاد بیاورید؛ زمانی که هنوز استفاده از تلفن های هوشمند فراگیر نشده بود. آن روزها چقدر حال پدر و مادرتان را می پرسیدید؟ چقدر به جای صورت گوشی به صورت مهربان اعضای خانواده تان می نگرستید؟ با همسرتان چقدر وقت می گذراندید؟ چقدر با فرزندتان بازی می کردید و ساعات خانه بودن تان را چطور سپری می کردید؟

تلفن های هوشمند به خاطر جذابیت های فراوان شان و البته خدماتی که در اختیارمان گذاشته اند، این روزها به جزیی حذف نشدنی از زندگی مان تبدیل شده اند. مدام مشغول گشت و گذار در تلگرام هستیم؛ نرم افزاری که بعد از کندشدن وایبر، جایگاه خودش را در گوشی های ما تثبیت کرد و با فرار از خطر فیلترینگ، همچنان دارد می تازد.اینکه تلگرام ابزار قدرتمند و کار راه اندازی است، چیزی نیست که بشود انکارش کرد، اما از آنجا که هر پدیده ای در کنار محاسنش، معایبی هم دارد، می شود این نقد را به تلگرام وارد دانست که زمان زیادی از کاربرانش می گیرد. در این مطلب می خواهیم پیشنهادهایی برای بهینه سازی استفاده از این شبکه اجتماعی پرطرفدار بدهیم.

برنامه ریزی برای حضور در خانه

برای خودتان یک زمانبندی مشخص برای حضور در تلگرام داشته باشید و در صورتی که به آن عمل نکردید، جریمه در نظر بگیرید. یک جریمه متعادل که نه آن قدر آبکی باشد که با کمال میل و در شوق رسیدن به گوشی آن را ادا کنید، نه آن قدر سنگین که از حد توانتان خارج باشد.

چت در گروه ممنوع

در یک گروه دوستانه، غیر از شما حداقل 20-10 نفر دیگر هم هستند و به همان اندازه ای مخاطب یک پیام محسوب می شوند که شما هستید. پس دلیلی ندارد وقتی بیکاری به یک نفر فشار آورده و می خواهد یک گپ و گفت راه بیندازد، شما اولین کسی باشید که جوابش را می دهید. تجربه نشان داده صحبت های این چنین هیچ آورده ای برای طرفین ندارند و بعد از گذشت چند دقیقه به همان جای اول می رسد. تازه ممکن است آخرش مدیر گروه جلوی همه بی آبرویتان کند و با جذبه خاص خودش بنویسد: «چت= حذف». بهتر است به جای چت در فضای مجازی به گفت و گو در فضای خانواده بپردازید.

دوباره کاری نکنید

کلا گروه ها و کانال های جوک سر و ته یک کرباسند. چند روز پس و پیش بالاخره پست های همدیگر را کپی می کنند. بنابراین اگر چند جا مشتری جوک های تلگرامی هستید، با یک مشاهده دقیق بهترینش را انتخاب کنید و مابقی را بفرستید قاتی باقالی ها. البته اگر لطیفه ی جالبی که در فضای مجازی دیدید که در جو خانواده بتوان گفت حتما آن را بلند برای همه بخوانید.
تمام کننده بازی صورتک باشید

در چت های دونفره اگر بخواهید بعد از هر تشکری یک «خواهش می کنم» تحویل بدهید و در جواب هر شوخی ای اسمایلی خنده گریه آلود بگذارید، باید تا صبح چت کنید. هر جا حس کردید ادامه پیدا کردن صحبت سودی ندارد، یک سکوت طولانی کنید یا از بحث های قبلی یک جمع بندی انجام دهید و چت را تمام کنید.

مخفی بمانید

یاهومسنجر قابلیتی داشت به نام invisible که کاربر را از نظرها پنهان می کرد. حالا تلگرام هم با last seen recently این امکان را به شما می دهد که حریم شخصی ایمن تری تجربه کنید و از کنجکاوی دیگران در مورد رفت و آمدهای مجازیتان در امان باشید. از این مهم تر، وقتی دیگران نبینند شما آنلاین هستید، احتمال اینکه بخواهند یک گفت و گوی طولانی را با شما آغاز کنند بسیار کمتر است. هر چه در این فضا ها بیشتر مخفی بمانید در خانواده بیشتر ظاهر می شوید.

نیازی نیست همه جا باشید

نگاهی به فهرست گروه هایی که در تلگرام عضو شان شده اید، بیندازید. گروه همکلاسی های مدرسه، بچه های دانشگاه، کارمندان اداره، خانواده، دخترخاله ها، بچه های محله و... . شاید به خودتان بگویید هر روز باخبر شدن از  حال همه این آدم های دور، لطفی است که تلگرام در حق تان کرده اما بهتر است از خودتان بپرسید برای باخبر شدن از آدم هایی که شاید هفته ای یک بار و سالی یکبار از آنها خبر می گرفتید، هر روز چند ساعت وقت صرف می کنید؟
شاید اولین قدم برای اینکه به تلگرام اجازه ندهید خوشبختی را از خانواده شما دور کند، این باشد که با یک عذرخواهی ساده گروه هایی را که فکر می کنید حضور در آنها چیزی به شما اضافه نمی کند یا احساس بهتری به شما نمی دهد ترک کنید. دلیلی ندارد از گروه خرید اجناس از ترکیه تا گروه آخرین اخبار سینمایی، در همه عضو باشید. پس برای شروع تلگرام تان را کمی پاکسازی کنید.

صدا خفه کن و راحتی جان

حالا شما مانده اید و گروه هایی که دل تان نیامده از آنها دل بکنید. بهتر است این گروه ها را هم در ذهن تان اولویت بندی کنید. مثلا به خودتان بگویید دوست دارم در همان لحظه که در گروه خواهر هایم پیامی به من می رسد، جواب پیام آمده را بدهم اما از دخترخاله ها اگر هفته ای یک بار هم با خبر شوم، ایرادی ندارد. پس می توانید بر اساس این دسته بندی ذهنی، صدا یا نوتیفیکیشن برخی گروه هایی را که در آنها عضو شده اید، قطع کنید و به جای اینکه برای دیدن پیام شان هر لحظه سراغ تلفن هوشمندتان بروید، هر چند روز یکبار وقت خالی تان را با خواندن پیام های شان پر کنید.

قانون تلگرامی برای خودتان بنویسید

یکی از این قانون ها می تواند مربوط به مکان ها و موقعیت هایی شود که در آنها حق استفاده از تلفن هوشمند یا اینترنت تلفن همراه را ندارید. برای مثال وقتی سر میز غذا هستید، وقتی به  مهمانی رفته اید یا  مهمان دارید، وقتی با هم روی نیمکت پارک نشسته اید و خلاصه وقتی که شما و همسرتان برای داشتن یک تجربه آرامش بخش و گذراندن وقت دو نفره یا خانوادگی برنامه ریزی کرده اید، نباید حتی خیال بیرون آوردن تلفن همراه از کیف تان هم به سرتان بزند.
به جای اینکه هر پنج دقیقه یک بار سراغ گوشی تان بروید و به پیام هایی که دریافت کرده اید، پاسخ دهید، زمان مشخصی را به تلگرام و اینستاگرام بازی تان اختصاص دهید.
منبع: تبیان