Gerdab.IR | گرداب

رئیس پلیس فتا:

بیش از ۴۰ درصد جرائم فضای مجازی مربوط به تلگرام است

تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵

رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد جرائم فضای مجازی مربوط به تلگرام است، گفت: این پرونده ها در حوزه‌های هتک حیثیت و مسائل اخلاقی و خانوادگی در کشور بوده است.

به گزارش گرداب، کمال هادیانفر در بازدید از پلیس فتا خراسان رضوی اظهار کرد: ایران در طرح بین‌المللی پان‌جی‌آ که ۱۳۴ کشور در آن شرکت می‌کنند، جزو ۲۰ کشور برتر به لحاظ عملکرد و در بین ۱۰ کشور اول دستگیری متخلفان فضای مجازی بوده است.

وی گفت: تأمین امنیت، کاهش مخاطرات و جرایم سایبری فرایندی است که همه از جمله مردم در خراسان رضوی باید در ایجاد آن مشارکت کنند و نقش بسزایی در این باره دارند.

رئیس پلیس فتا کشور همکاری، مشارکت و تعامل جدی مردم با پلیس فتا را سبب افزایش توانمندی و اقتدار این پلیس و همچنین کاهش تخلفات و جرایم فضای مجازی دانست و افزود: بیشترین آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی مربوط به تلگرام است و متأسفانه از این فضا استفاده مناسبی نداریم و حتی شاهد مواردی هستیم که سبب از دست رفتن فرصت‌های مطلوب شبکه‌های اجتماعی برای آحاد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان شده است.

هادیانفر با تأکید بر اینکه باید با هوشمندی و اقدام درست از این فرصت‌ها برترین استفاده را داشته باشیم، اظهار کرد: طبق آخرین آمارها ۷۰ درصد جرایم صورت گرفته در کشور در حوزه فضای مجازی بوده و این نوع جرائم نسبت به مدت مشابه با افزایش ۶۰ درصدی همراه بوده است.

وی افزود: این جرم‌ها شامل ۵۲ درصد برداشت غیرمجاز، ۳۴ درصد هتک حیثیت و مزاحمت اینترنتی و ۱۴ مورد دیگر مربوط مابقی جرایم است، با تلاش کارشناسان پلیس فتا در سراسر کشور بیش از ۸۲ درصد پرونده‌ها منتج به کشف می‌شود که با رضایت‌مندی بالای شهروندان همراه بوده است.

رئیس پلیس فتا کشور با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد پرونده‌ها مربوط به پیام رسان‌ تلگرام است، گفت: این مزاحمت‌ها در حوزه‌های هتک حیثیت و مسائل اخلاقی و خانوادگی در کشور بوده است که این ۸۲ درصد کشفیات شامل پرونده‌های تلگرامی هم می‌شود.

هادیانفر خاطرنشان کرد: آمار جرایم فضای مجازی شامل ۳۸ درصد اقتصادی، ۳۷ درصد اخلاقی و ۲۰ درصد اجتماعی و ۵ درصد دیگر مربوط به سایر جرایم این حوزه بوده است، متناسب با رشد جرایم فضای سایبری رشد ۹۶ درصدی اینگونه تخلفات را در استان شاهد بودیم که با تلاش کارشناسان ۷۲ درصد آن کشف شده است.

وی تأکید کرد: شرایط جرایم در خراسان رضوی به مانند کلان شهرها و استان‌های بزرگ بوده که بیشتر شامل جرایم اقتصادی و برداشت غیرمجاز بوده است.