Gerdab.IR | گرداب

تفسیر وزیر ارتباطات از همایش انگلیسی در تهران

تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵

برگزاری همایشی از سوی انگلیسی‌ها در تهران و جسارت آنها برای اعمال تحریم مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خاک کشورمان موضوعی بود که هفته گذشته انتقادهای بسیاری را از سوی فعالان سیاسی، اقتصادی و نمایندگان مجلس به همراه داشت اما حالا وزیر ارتباطات برگزاری مدعی است این همایش حرکتی در مقابل دشمنی‌های عربستان و رژیم صهیونیستی است.

به گزارش گرداب، خبر برگزاری همایش "ایران کانکت٢٠١٦" با شرط گذاری شرکت انگلیسی برگزار کننده این همایش برای اعمال تحریم‌ها علیه مقامات کشورمان آن هم در در خاک ایران، موجی از انتقادها را به همراه داشت؛ منتقدان که عمدتا نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و اقتصادی بودند معتقد بودند که وزارت ارتباطات نباید مجالی برای این شرکت انگلیسی فراهم می‌کرد تا بتواند برای ما در خاک کشورمان شرط بگذارد و به همین دلیل آن را ذلت‌بار توصیف کردند.

به دنبال این انتقادها وزارت ارتباطات با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت انگلیسی از شرط خود عقب نشینی کرده است اما باز هم این رفتار عزتمندانه نبود چرا که زمانی از این شرط عقب نشینی شد که موضوع رسانه‌ای شد نه زمانی که توافق برگزاری این کنفرانس میان وزارت ارتباطات و برگزار کننده انگلیسی منعقد می‌شد.

حالا پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت‌وگویی با محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته تا تاکید کند که خواست منتقدان برای لغو برگزاری این همایش به جایی نرسیده و وزیر با تاکید بر اینکه همایش "ایران کانکت"، همایش اپراتورهای بین المللی تلفن همراه، شهریورماه در ایران برگزار می‎شود ، می‌گوید: در گذشته تلاش بسیاری شده که این همایش در ایران برگزار شود اما به دلیل تحریم و موانعی که در مذاکرات بوده، موافقت نمی‎شده است.

اما آنگونه که وزیر روایت می‌کند در سال‎های گذشته مدیرعامل شرکت زیرساخت، مسوول حضور در همایش بوده و سال گذشته که معاون او در این کنفرانس شرکت کرد، آنها موافقت کردند که این همایش به نام "ایران کانکت" در شهریورماه امسال در ایران برگزار شود.

واعظی برگزاری این همایش را «توفیق دولت و نظام» معرفی کرده و می‌گوید: با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئو استراتژیک کشور و اینکه ایران همواره به عنوان کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب شناخته شده، فرصت بسیار خوبی فراهم خواهد شد که ایران علی‎رغم تلاش‎های دیگر کشورها مانند عربستان و اسراییل که می‎خواهند ما به عنوان کریدور مطرح نشویم، جایگاه کریدوری خود را تثبیت و حفظ کند.

با این وجود اما برگزارکنندگان این مراسم حداقل به حفظ ظاهر تحریم‌ها معتقد هستند چنانکه یک مدیر ایرانی برگزار کننده همایش می‌گوید: شرکت برگزارکننده همایش یک شرکت بین‌المللی است و باید قوانین بین‌المللی را رعایت کند، همان طور که هم اکنون بانک‌هایی که با ایران همکاری نمی‌کنند از عواقب تحریم نگرانند. همچنین این شرکت در شرایط خود حتی به متقاضیان آمریکایی‌ تاکید کرد اگر قصد حضور در این همایش را دارند باید خود مجوزهای لازم را اخذ کنند و مسئولیتی نمی پذیرد. منطقی است که یک شرکت خارجی متوجه می‌شود برای حضور در کشور دیگر نمی‌تواند قوانین آن را نقض کند. درج این عبارت در سایت شرکت برگزارکننده نیز برای پوشاندن ظاهر تحریم بوده است تا علیرغم تمایل به حضور در ایران برای ادامه فعالیت در ایران با مشکلی مواجه نشوند.

سوی دیگر این ماجرا اصرار وزارت ارتباطات بر این موضوع  است که برگزار کننده این مراسم نیست و هم در اطلاعیه خود و هم در اظهارات وزیر این موضوع مورد تاکید قرار می‌گیرد اما در پایگاه اطلاع رسانی دولت تاکید شده که شرکت Capacity Media، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت، میزبان همایش "ایران کانکت ٢.١٦" هستند؛ حالا مشخص نیست در نهایت کیفیت مسئولیت پذیری وزارت ارتباطات درباره برگزاری این کنفرانس در تهران چگونه خواهد بود؟