Gerdab.IR | گرداب

تهیه سند ضوابط حاکم بر شبکه ملی اطلاعات

تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵

فاز یک مرحله اول راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، ششم شهریور و دو فاز دیگر در دهه فجر و روز جهانی ارتباطات بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش گرداب، طبق وعده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است بعد از یازده سال مانور تبلیغاتی دولت‌ها پیرامون شبکه ملی اطلاعات، سرانجام فاز اول این شبکه طی پنج روز باقیمانده از هفته دولت رونمایی شود.

این وزارتخانه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به جد پیگیر راه‌اندازی این طرح ملی – مفهومی بوده و نهایتا با افتتاح چهار مرکز تبادل ترافیک در تهران، تبریز، شیراز و مشهد عملاً به شکل پایلوت شبکه ملی اطلاعات را مورد بهره‌برداری قرار داد.

راه‌اندازی این شبکه ملی میهنی در شرایطی که کشورهای دیگر دنیا نظیر آمریکا، استرالیا، برزیل، هند و... سال‌هاست این کار را انجام داده‌اند از جمله دغدغه‌های مردم و رهبری بوده و هست تا جاییکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب اعضای دوره کنونی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اهمیت این شورا در "مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات این عرصه"، در بندی از تأکیدات خود بر تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی فضای مجازی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن اشاره کرده‌اند.

رهبری در دیداری هم که با اعضای دوره کنونی شورای عالی مذکور داشتند، عنوان کردند که "باید زمینه استفاده‌ صحیح از فضای مجازی فراهم شود نه آنکه به صورت رها و غیر قابل کنترل باشد" و این موضوع بار دیگر بر اهمیت بند قبلی می‌افزاید.

محمود واعظی از ابتدای فعالیتش در قامت مقام عالی وزارت ارتباطات، تمرکزش را بر راه‌اندازی این شبکه ملی گذاشت و همواره از تریبون رسانه‌های مختلف بر اهمیت ابعاد این پروژه ملی پرداخت.

هرچند علی‌رغم تمامی تأکیدات، ارائه گزارش مستند و میزان پیشرفت این پروژه به شورای عالی فضای مجازی با تأخیر روبرو شد اما وزیر ارتباطات همواره در برابر اظهارات اعضای شورای عالی مذکور، پاسخ‌هایی را ارائه می‌داد که حداقل مانع ایجاد التهاب و نگرانی از میزان پیشرفت این پروژه می‌شد.

محمود واعظی اوایل سال جاری در حاشیه همایش ICT و تحقق اقتصاد مقاومتی هم در ارتباط با اهمیت این پروژه گفته بود که شبکه ملی اطلاعات پروژه بزرگی است که پیش‌بینی می‌شود برای تحقق آن ظرفیت زیرساخت‌ها تا دو سه برابر افزایش یابد.

وی همچنین درباره ضرورت اقتصاد مقاومتی در امر این شبکه و برنامه‌های وزارت ارتباطات اظهار کرد: بلافاصله بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ستادی در وزارت ارتباطات تشکیل شد تا در راستای پیاده‌سازی کامل اهداف این برنامه، سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام دهد.

وزیر ارتباطات درباره بودجه مورد نیاز این شبکه هم عنوان کرد: چون این موضوع مهم‌ترین سوژه این وزارتخانه است، همانطور که در سال 94 هم گفتم آمادگی دارم هر آنچه از منظر بودجه نیاز داشته باشد، آن را از بخش‌های دیگر تأمین کنم.

با سپری شدن تمامی این سال‌ها که تنها شبکه ملی اطلاعات را در حد یک مفهوم تضعیف کرد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه هفته دولت از رونمایی فاز اول "شبکه ملی اطلاعات" در این هفته خبر داد و گفت: زیرساخت‎های شبکه ملی را حتی در روستاها و مناطق محروم توسعه داده‎ایم.

وی افزود: در این مرحله، اطلاعات و داده‎ها باید بر روی شبکه ملی قرار بگیرند. به این ترتیب مراکز داده‎های خصوصی و دولتی بسیاری تاکنون هم در شهرهای کوچک و شهرستان‌ها و هم در مراکز استان‌ها افتتاح شده است.

واعظی ترافیک ورودی و خروجی بین‌المللی را از مزایای راه‎اندازی "شبکه ملی اطلاعات" دانست و افزود: فاز اول این طرح، ششم شهریور ماه افتتاح می‌شود.

حال در آستانه رونمایی از فاز اول شبکه ملی اطلاعات، سید ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌وگویی با تسنیم با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات قرار است طی دو مرحله افتتاح شود، اظهار کرد: متأسفانه وعده‌ای برای تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی در هفته گذشته دادیم اما این جلسه برگزار نشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره مرحله اول راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: یک گزارش اقدامات در این زمینه آماده شده و قرار است به شورای عالی فضای مجازی ارائه شود. مرحله اول راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات طی سه فاز خواهد بود.

وی افزود: فازهای مورد نظر مرحله اول در هفته دولت، دهه فجر و روز جهانی ارتباطات سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

او خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات در جلسه شورای عالی فضای مجازی قرار است سه فاز مذکور را توضیح دهد و همچنین سندی که به عنوان اصول و ضوابط حاکم بر شبکه ملی اطلاعات به صورت مشترک توسط این وزارتخانه، مرکز ملی فضای مجازی و برخی سازمان‌های ذی‌ربط تهیه شده است را گزارش کند تا نظر شورا درباره آن اخذ شود.

فیروزآبادی با بیان اینکه شکل شبکه ملی اطلاعات در سندِ تهیه شده توسط دستگاه‌‌های مربوط احصاء شده است، اذعان کرد: سند اصول و ضوابط حاکم بر این شبکه برگرفته از شش مشخصه اصلی ترسیم شده توسط شورای عالی فضای مجازی اعم از مدیریت داخلی، مسیر ارتباط داخلی، مدیریت داخلی، داشتن امنیت و قابلیت اتصال به همه شبکه‌ها برای شبکه ملی اطلاعات است.

وی خاطر نشان کرد: در واقع سند مذکور می‌گوید چه اصول و ضوابطی باید بر پایه این شش شرط وضع شود تا شکل شبکه ملی اطلاعات مشخص شود.