Gerdab.IR | گرداب

گزارش؛

حمایت از جنس خارجی با کمپین تولید ملی!

تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵

نکته جالب توجه این است که این فروشگاه اینترنتی بخشی از سایت خود را به کمپین حمایت از تولید ملی اختصاص داده است با این حال نگاهی به بخش‌های مختلف آن خلاف این مسأله را ثابت می‌کند.

به گزارش گرداب، با وجود همه همهمه‌های مسوولان مختلف درباره لزوم اجرای دستور جلوگیری از ورود جنس قاچاق و نیز حمایت از تولید ایرانی در برابر اجناس خارجی و نیز مانورهای معدود مبارزه با جنس قاچاق، همچنان مبادی رسمی و نیز فروشگاه‌های معتبر اینترنتی و حتی صداوسیما با قدرت تمام در حال تبلیغ برای اجناس خارجی دارای مشابه داخلی‌اند و این کالاها اغلب راحت‌تر از اجناس داخلی مشابه در بازارهای مختلف یافت می‌شوند. همین چندی پیش بود که سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به ایلنا گفته بود: «میزان واردات لوازم خانگی 7 برابر خودروست و هیچ کالایی در کشور به اندازه لوازم خانگی وارد نمی‌شود. این درحالی است که شرکتی مانند ال‌جی با اسم تولید داخلی، از سوی دفتر مرکزی در کره جنوبی حمایت می‌شود به طوری که بودجه‌ای که دفتر این شرکت در کره برای تبلیغات در ایران در سال 2016 اختصاص داده معادل 2800 میلیارد ریال است.»

خردادماه امسال هم جمعی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در نامه‌ای به رییس‌جمهور که تسنیم آن را منتشر کرد، نسبت به این صنعت اظهار نگرانی کرده و گفته بودند: «حجم بازار ایران در سال 1393 حدود 15000 میلیارد تومان ( تقریباً 6 میلیارد دلار ) برآورد می‌شود البته این میزان معادل عرضه محصول در بازار و انبار بوده و میزان تقاضایی که مصرف‌کننده داشته، کمتر از این عدد برآورد می‌شود. بنابر اطلاعات موجود، حجم بازار لوازم خانگی ایران در 5 سال آینده با رشد سالانه 4 درصدی به عدد 17754 میلیارد تومان خواهد رسید و در سال دهم پیش‌بینی می‌شود این مقدار به عدد تقریبی 21000 میلیارد تومان(8.5 میلیارد دلار) برسد.» علاوه بر این صنعت لوازم خانگی 38 درصد از صادرات صنعتی کشور را تأمین می‌کند و سهم 7،5 درصدی در اشتغال کشور دارد. به‌رغم وجود قوانین تعرفه‌ای (تعرفه حدود 80 درصدی) برای واردات لوازم خانگی، وارد کنندگان برندهای خارجی لوازم خانگی از ضعف قوانین و نبود شفافیت اطلاعات تجاری و اقتصادی در کشور سوءاستفاده کرده و با وارد کردن قطعات CKD و SKD از مبادی وارداتی مختلف و تحت عناوین مختلف و مونتاژ آنها در داخل سود سرشاری را نصیب خود و تولیدکنندگان خارجی می‌کنند. (خبرگزاری صداوسیما)

به منظور بررسی تنوع کالاهای داخلی و خارجی سراغ چند فروشگاه اینترنتی مشهور رفتیم تا فراوانی و نسبت اجناس داخلی نسبت به اجناس خارجی در آن را به دست بیاویم . یکی از این موارد یک سایت فروش اینترنتی است که در میان سایت‌های ایرانی رنکینگ دوم را داراست. نکته جالب توجه این است که این فروشگاه اینترنتی بخشی از سایت خود را به کمپین حمایت از تولید ملی اختصاص داده است با این حال نگاهی به بخش‌های مختلف آن خلاف این مسأله را ثابت می‌کند.

برای بررسی اقلام موجود در این فروشگاه‌ها اجناس قابل فروش را می‌توان به دو بخش لوازم خانگی سنگین و نیز لوازم خانگی سبک و اقلام بهداشتی تقسیم کرد. در بخش لوازم خانگی سنگین مانند یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و.. اکثر اقلام ارائه شده در این سایت فروش اینترنتی، خارجی‌اند و به‌رغم وجود برندهای ایرانی در میان گزینه‌های انتخاب کالا با انتخاب برخی از این برندها با پیغام نبود موجودی مواجه خواهیم شد. در میان 43 یخچال ارائه شده در این فروشگاه‌ها با محدوده قیمتی 500 هزار تومان تا 10 میلیون تومان 22 یخچال جزو اجناس ایرانی‌اند. دیگر فروشگاه اینترنتی مشهور اما فروشگاهی است که چندی پیش به خاطر تقلب در جریان تخفیف‌های عمده بر سر زبان‌ها افتاد. این فروشگاه در مجموع 25 یخچال ارائه کرده است که در میان آنها 8 نوع کالای ایرانی وجود دارد. نکته مهم‌تر این است که از سه برند قابل خرید این فروشگاه در مورد یخچال صرفاً یک برند ایرانی وجود دارد.

اما در دسته وسایل خنک‌کننده مانند پنکه و کولر گازی در مجموع، سایت نخست 77 کالا در معرض فروش قرار داده که فقط 17 کالای آن ایرانی است. البته باز هم این نکته قابل توجه است که به‌رغم وجود برخی برندهای ایرانی این فروشگاه به عرضه هیچ یک از آنها اقدام نکرده است. در سایت دوم نیز مجموعاً 75 پنکه از 13 برند عرضه شده که فقط 21 مورد آن ایرانی است.

اگر از دسته کالاهای دارای تکنولوژی خاص و نسبتاً پیچیده بگذریم نوبت به کالاهایی می‌رسد که نه فقط به هیچ تکنولوژی خاصی نیاز ندارد بلکه تنوع نمونه ایرانی آن نیز نسبت به کالاهای دسته اول بسیار بیشتر و فراوان‌تر است.  در میان 89 خمیر دندان ارائه شده در نخستین فروشگاه اینترنتی که شعار حمایت از تولید ملی را نیز دارد هیچ خمیردندان تولید داخلی به چشم نمی‌خورد و همه برندها و مدل‌های ارائه شده خارجی‌اند. در سایت دوم نیز البته اوضاع فرقی با سایت نخست ندارد و باز هم تمام کالاهای ارائه شده در رده خمیردندان خارجی‌اند .البته این پایان ماجرا نیست و با گشت‌وگذار در این سایت‌های فروش اینترنتی به‌راحتی می‌توان ده‌ها نمونه کالای وارداتی پیدا کرد که اغلب آنها یا در داخل کشور تولید می‌شوند یا به‌راحتی قابل تولیدند. نمونه‌های متعددی چون لوازم کودک، صنایع دستی و... از مواردی‌اند که دولت می‌تواند با اندکی تغییر در تعرفه‌های واردات آن به نمونه‌های داخلی کمک کند و البته برای جلوگیری از شکل‌گیری بازار انحصاری و مجبور شدن مردم به خرید کالای بی‌کیفیت با ابزارهای نظارتی و نیز تعیین تعرفه، تولید‌کنندگان ایرانی را وادار به تولید جنس رقابتی و با کیفیت کند.