Gerdab.IR | گرداب

معاون دادستان کل کشور:

علیه سازمان‌هایی که از تلگرام استفاده می‌کنند، اعلام جرم می‌کنیم

تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۵

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی گفت: اگر متوجه شویم نهادی برای انجام امور اداری خود از تلگرام استفاده می‌کند، قطعاً علیه آن نهاد اعلام جرم می‌کنیم.

به گزارش گرداب؛ عبدالصمد خرم‌آبادی در حاشیه دیدار دادستان کل کشور با دادستان کل کشور مالزی اظهار کرد: ما به طور جدی دنبال این هستیم که شبکه‌های اجتماعی داخلی را جایگزین شبکه‌های اجتماعی خارجی کنیم.

معاون دادستان کل کشور افزود: به طور جدی آماده شدن زمینه این کار را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطالبه کردیم و می‌کنیم اما چون شورای عالی فضای مجازی درگیر این مسئله است ما از طریق دادستان کل کشور که عضو شورای عالی فضای مجازی به شمار می‌رود این درخواست را از آن طریق پیگیری می‌کنیم و این مطالبه ما به قوت خود باقی است و هرگز از شدت آن کاسته نمی‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پیگیری حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای اظهار کرد: در این ارتباط نامه‌ای به رئیس سازمان انرژی اتمی نوشته شده است و از وی خواسته شده با کمک وزارت امور خارجه و معاونت امور حقوقی و بین‌المللی ریاست جمهوری این قضیه را به طور جدی پیگیری کند. این موضوع مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار دارد و معظم‌له در ضیافت افطاری که مسئولان کشور به حضور ایشان رسیدند فرمودند موضوع حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای کشور ما یک جنایت است و می‌توانست در مراجع بین‌المللی مورد تعقیب قرار بگیرد که متأسفانه این کار نشده است.

خرم‌آبادی ادامه داد: بعد از این صحبت‌های مقام معظم رهبری دادستان کل کشور جلساتی با برخی نهادها تشکیل داد و نتیجه این شد که این مطالبه در اجرای قانون آیین دادرسی کیفری از نهادها مطالبه کند و هم‌اکنون منتظر پاسخ سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه هستیم و قاطعانه این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

معاون دادستان کل کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره استفاده سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی از شبکه اجتماعی تلگرام گفت: برخی نهادها از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده کرده بودند که تذکر داده شد ضمن اینکه از طرف دفتر ریاست جمهوری (افتا) بخشنامه‌ای در این زمینه صادر شده است و این موضوع را تخلف دانسته‌اند.

وی هشدار داد که اگر استفاده از شبکه‌های خارجی مثل تلگرام توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی منجر به خروج اطلاعات از کشور شود به نحوی که بیگانگان بتوانند از این اطلاعات سوءاستفاده کنند قطعا جنبه کیفری پیدا می‌کند و اگر ما مطلع شویم که بعضی از نهادها امور اداری خود را از این طریق انجام می‌دهند قطعا علیه‌شان اعلام جرم می‌کنیم و به طور جدی با آنها برخورد می‌کنیم.

خرم‌آبادی تصریح کرد: شنیده‌ام که برخی مدارس برای ارتباط با انجمن اولیا و مربیان و همچنین ارتباط با دانش‌آموزان از تلگرام استفاده می‌کنند که تذکر می‌دهیم از این پیام رسان خارجی استفاده نکنند و از پیام‌رسان‌های داخلی که امنیت‌شان هم قابل توجه است استفاده کنند و همه نهادها باید تلاش کنند که پیام‌رسان‌های داخلی جایگزین پیام رسان‌های خارجی شود.

وی گفت: صداوسیما می‌تواند مهمترین نقش را در این موضوع داشته باشد اما متاسفانه قبلا دیده می‌شد که به طور آشکار شبکه‌های خارجی اجتماعی توسط صداوسیما تبلیغ می‌شد که این درست نیست و البته شنیده‌ایم که رئیس جدید سازمان صداوسیما در این زمینه اقداماتی را انجام داده که استقبال و تشکر می‌کنیم.