Gerdab.IR | گرداب

اخبار جعلی فیس بوک پایان ندارد

تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵

شش هفته بعد از تغییر نحوه مدیریت بخش اخبار فیس بوک هنوز انتشار اخبار جعلی در آن ادامه دارد. چندی قبل تبدیل شدن خبر دروغین اخراج یک مجری فاکس نیوز به یک خبر مهم در فیس بوک جنجال گسترده ای ایجاد کرد.

به گزارش گرداب مگین کلی مجری فاکس نیوز، بعد از انتشار گسترده خبر اخراجش در شبکه اجتماعی فیس بوک آن را تکذیب کرد. بعد از این ماجرا فیس بوک تلاش کرده کنترل دقیق تری بر نحوه تبدیل اخبار مختلف به خبرهای مشهور و پربازدید اعمال کند.

اما بررسی اخبار پربازدید فیس بوک که به روندهای خبری آن مبدل شده اند در بازه زمانی 31 آگوست تا 22 سپتامبر، نشان دهنده انتشار پنج خبر کاملا جعلی و سه خبر غیردقیق بوده است. منبع برخی از این اخبار وبلاگ های شخصی یا حتی برنامه آی تیونز اپل بوده اند که به هیچ عنوان معتبر تلقی نمی شود.

یکی از ویراستاران اخبار فیس بوک که از این شبکه اجتماعی کنار گذاشته شده است می گوید از شنیدن این خبر تعجب نمی کند، زیرا ضروری است انسان ها خبرهای فیس بوک را بررسی کنند و نباید به ربات ها و برنامه های رایانه ای بدین منظور به طور کامل اعتماد کرد.

همچنین باید توجه داشت که ویراستاران تنها در ساعت های کاری و متداول بررسی خبرهای فیس بوک را انجام می دهند و لذا در غیر این ساعات احتمال تبدیل خبرهای قلابی به روند خبری در فیس بوک وجود دارد.

کارشناسان هشدار می دهند که در هفته های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این نقص می تواند مورد سواستفاده هکرها و مخالفان و موافقان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار بگیرد و به جریان سازی له یا علیه نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه کمک کند.