Gerdab.IR | گرداب

ترجمه؛

چرا یک «ملت هوشمند» اهمیت دارد؟

تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵

سنگاپور به عنوان یک مرکز ابداعات تکنولوژیک امروز، به جنگ چالش های آینده می‌رود.

گروه ترجمه گرداب؛ پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران این عرصه، مطالب مهم رسانه های خارجی را ترجمه و منتشر می نماید. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.


حضور در لیست کشورهای برتر جهان برای سنگاپور امر جدیدی نیست.
برای 10 سال گذشته این کشور در انجام عملیات بانکی برای تجارت رتبه اول را در رده بندی‌ها داشته است. همچنین به عنوان کشوری با سریعترین پهنای باند توسط Ookla و جزو برترین کشورها  در پیشرفت اقتصاد دیجیتالی بر اساس اطلاعات دانشگاه Tuft می باشد. حالا یک عنوان جدید هم به لیست افتخارات این کشور اضافه شده است. اولین "ملت هوشمند" در جهان.
چرا ملت هوشمند؟ در حالی که شهرهای زیادی در سراسر دنیا در حال تجربه شهرهای هوشمند برای فائق آمدن بر مشکلاتی از قبیل نورپردازی شهر، جمع‌آوری زباله و مدیریت چراغ‌های ترافیکی هستند، سنگاپور نگاهی به مراتب آرمانی‌تر و جامع‌تر در مورد ملت خود دارد.
این نگاه شامل به‌هم متصل کردن دانشگاه های معتبر جهان و مراکز بهداشتی و سرمایه گذاری های چند میلیون دلاری در امر تحقیق و توسعه، جوامع به شدت در حال رشد در استارت‌آپ‌ها و منابع عظیم سرمایه گذاری دولت‌ها می شود. همچنین بر روی دولت و بخش‌های خصوصی که بر روی تکنولوژی با نگاهی کلی برای به وجود آوردن زندگی‌ای بهتر و ایجاد فرصت‌های کاری بهتر کار می کنند، تمرکز میکند.
 

چرا یک ملت هوشمند اهمیت دارد؟

چرا الان؟
نیروی محرک این روند چیست؟ جواب، نیاز به نگاه رو به جلو و درک صحیح از معاملات ابر میلیارد دلاری است که سنگاپور و جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، و اطمینان از این امر که در رده بندی‌های آینده‌ی جهان، در مکان قابل‌قبولی قرار می گیرند.

سنگاپور نیز مانند دیگر کشورهای جهان با مشکلاتی از قبیل پیری جمعیت و تمرکز جمعیتی روبرو است که نیازمند عکس العمل های هوشمندانه و سنجیده‌ای است. سنگاپور سومین کشور متراکم جهان با تراکم تقریبا 8000 نفر در کیلومتر مربع است و انتظار می رود این عدد با روندی رو به رشد نیز همراه باشد. بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که دو سوم مردم جهان تا سال 2050 به شهرها مهاجرت می کنند.

تراکم شهری:
جمعیت شهر‌نشین محاسبه شده در سال 2014 معادل 54% جمعیت کل جهان می باشد که از سال 1960 تقریبا 34% رشد داشته است و انتظار می رود این عدد با روندی رو به رشد نیز همراه باشد. بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که دو سوم مردم جهان تا سال 2050 به شهرها مهاجرت می کنند.
 
چرا یک ملت هوشمند اهمیت دارد؟

در این میان انتظار می رود تا سال 2030 تعداد افراد سالمند بالای 65 سال در سنگاپور به سه برابر و معادل عدد 900000 نفر برسد (از هر5 نفر 1نفر). این بخش از مردم توسط  بخش کوچکتری از نیروی کار مورد حمایت قرار می‌گیرند. این روند سیستم بهداشت، شبکه حمل‌و‌نقل و همین‌طور توانایی بهره‌برداری از منابع انرژی، غذا و آب را به صورت پایدار تحت فشار زیادی می آورد.

توسعه‌‌ی پایدار انرژی
تقاضای جهانی برای انرژی بین سالهای 2013 تا 2035 حدودا 37% افزایش می یابد، این عدد در کشورهای غیر عضو در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی رشدی معادل 96% دارد.
مصرف انرژی در سنگاپور در یک دهه اخیر حدود یک سوم افزایش پیدا کرده و انتظار می رود تا سال 2050 حدود 30% افزایش پیدا کند.
 
چرا یک ملت هوشمند اهمیت دارد؟

پاسخ دولت سنگاپور به این مساله تبدیل این کشور به اولین ملت هوشمند در دنیا است که به وسیله‌ی تکنولوژی‌های تحلیل اطلاعات و سنسورهای متصل شده به وسایل نسل آینده محقق می شود. برای تحقق این کار، دولت باید با صاحبان تکنولوژی و کارآفرینان از سراسر جهان برای پیاده‌سازی زیرساخت‌های هوشمند سنگاپور و استفاده از این کشور به عنوان یک آزمایشگاه زنده برای آزمایش ایده های جدید و راه حل هایی در سطح جهانی استفاده کند.
به همین دلیل است که سنگاپور بر روی یک اکوسیستم پر جنب و جوش و سازنده‌ی تکنولوژی تمرکز کرده است. این کار شامل ایجاد استاندارد‌هایی با کلاس جهانی برای حمایت از تکنولوژی، حمایت از حریم خصوصی و امنیت و باز کردن داده‌ها و اطلاعات دولت بر روی پرتال باز برای جامعه‌ جهانی است تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و ایده‌های جدید را برای این کشور توسعه دهند. تا‌به‌امروز بیشتر از 100 نرم افزار برای استفاده از داده های آزاد دولت سنگاپور ساخته شده اند.
آقای استیو لئونارد معاون اجرایی اداره اطلاعات کامپیوتری سنگاپور می گوید: "تکنولوژی یک ابزار قدرتمند عالی برای محقق کردن رویای ما برای ایجاد یک ملت هوشمند است". ما پیشگامان دوران خود در زمینه حل چالش‌های سخت اما مهم جهانی با رویکردی جامع که تمام دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌های تکنولوژیکی، موسسه‌های تحقیق‌و‌توسعه و مراکز و ادارات سرمایه‌گذار را به یکدیگر متصل می کند، هستیم. ارائه راه‌حل‌های مختلف تازه آغاز کار ماست و ما انتظار داریم تا بتوانیم با کشورهای دیگر و شرکت‌های بین‌المللی، تخصص، تجربیات و تکنولوژی‌های هوشمند خود را در این مسیر به اشتراک بگذاریم.


آزمایشگاه زنده

کار ساخت ملت هوشمند مدتی‌ست که آغاز شده است. تلاش برای پیاده‌سازی آن بر‌روی سیستم سلامت به منظور پیشگیری و انجام مراقبت‌های خارج‌بیمارستانی در سنگاپور آغاز شده است. به عنوان مثال چندین بیمارستان دولتی در حال آزمایش توانبخشی از راه‌دور هستند که در این روش که اطلاعات به صورت بیسیم به حسگرهایی که به اعضای بدن بیمار متصل شده‌اند، ارسال می‌شوند و جلسات درمان را بدون هیچ مشکلی در خانه‌های بیماران انجام می‌دهند. به این ترتیب دیگر بیمار نیاز به انجام سفر و انتظار برای ویزیت در بیمارستان نخواهد داشت. در همین حال این کار به پزشکان این امکان را میدهد تا محدوده خدمات خود را بیشتر کرده و خدمات بیشتری را به عده بیشتری از بیماران ارائه دهند.
یکی دیگر از پروژه‌های آزمایشی مربوط به استفاده از وسایل هوشمند در آسایشگاه‌های سالمندان می باشد که به آن‌ها کمک می کند تا زندگی ایمن‌تر و مستقل‌تری را داشته باشند. با استفاده از سنسورهای نظارتی و سیستم‌های هشدار‌دهنده می‌توانیم از کسانی که دوستشان داریم با‌خبر باشیم و حتی در مواقع نیاز از همسایگان کمک بگیریم. چنین راه‌حل‌هایی نه‌تنها در سنگاپور بلکه در تمام جهان ضروری هستند. بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت تا سال 2025 حدود 8 میلیارد انسان وجود خواهند داشت که 800 میلیون از آنها در سنین بالای 65 سال قرار دارند که مطالبات پزشکی جدی تری خواهند داشت.



پیری جمعیت
جمعیت جهان پیوسته در حال پیر شدن است. بین سال‌های 2000 تا 2050 تعداد افراد بالای 60 سال به دو برابر یعنی از 11% به 22% می رسد. پیش‌بینی می شود تعداد افراد کهن‌سال بالای 60 سال از 605 میلیون در همان دوره به 2 میلیارد نفر برسد.
 

چرا یک ملت هوشمند اهمیت دارد؟

ارتباطات و حمل‌و‌نقل هوشمندتر
همچنین سنگاپور بیشتر از 6 کیلومتر از خیابان های عمومی خود را در سال 2015 برای خودرو های بدون راننده اختصاص داده است. ایجاد این زیرساخت‌ها برای انجام این آزمایش‌های هوشمند در سطح ملی که پایه‌های منطق  "همه کس، همه چیز، همه جا" و ارتباط همیشگی در شبکه‌های ناهمگون که امکان ایجاد ارتباطات و انتقال اطلاعات بی‌نظیری را در شبکه‌ها با بیش از 1000 سنسور می‌دهد، فراهم شده است.

حمل‌و‌نقل
امروزه 64% سفر‌ها در فضاهای شهری اتفاق می افتند. انتظار می رود مجموع سفرهای شهری  تا سال 2050 سه‌برابر شود. با ازدحام ترافیک، احتمال قفل شدن ترافیک در شهر‌ها  بالا می رود.
در سنگاپور با جمعیت 5.4 میلیون نفری حداکثر 1 میلیون خودرو در خیابان‌ها وجود دارند، با این حال خیابان‌ها 12% زمین‌های شهری را به خود اختصاص می‌دهند.
با وجود محدودیت زمین امکان افزایش وسایل نقلیه و خیابان ها ممکن نیست.
 
چرا یک ملت هوشمند اهمیت دارد؟

نهادینه‌سازی زیست‌بوم
 این مباحث همه‌چیز نیستند. ساختمان‌های بناشده‌ی ساکت در بیرون از شهر پذیرای بلوک‌های همیشه پرکار و معروف 71، 73 و 79  یعنی همان شبکه‌های پرجنب‌و‌جوش و به‌هم‌پیوسته‌ی استارت‌آپ‌های سنگاپور هستند. مجله اکونومیست به تازگی بلوک 71 را منسجم‌ترین اکوسیستم کارآفرینی جهان معرفی کرد و دلیل آن نیز واضح است.
بازدید‌کننده‌ها می‌بینند که آزماشگاه‌های نمونه‌سازی، استار‌آپ‌ها، کمپ‌های تسریع کسب‌و‌کار، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دستگاه‌های کشت و همه و همه در کنار  انیستیتوهای خصوصی و دولتی و ادارات مربوطه قرار گرفته اند. هدف ایجاد این جوامع در کنار هم ایجاد موقعیت برای به اشتراک گذاشتن دانش و همکاری‌های تجاری و انجام معاملات می باشد.
بین سال‌های 2005 و 2014 تعداد استارت‌آپ‌ها در سنگاپور از 24000 به 55000 عدد رسیده است. بر اساس تحقیقات ژورنال سرمایه های آسیا، تکنولوژی‌هایی که از سنگاپور جذب سرمایه گذاری های تجاری شده اند،  به مبلغ 1.7 میلیارد دلار  در سال 2013 رسیده‌اند که این کشور را از کشور های رقیب دیگر آسیایی مانند ژاپن،کره جنوبی و هنگ کنگ جلوتر نشان میدهد. بیشتر از 40% تمام سرمایه‌گذاری‌های استارت‌آپ‌ها در منطقه جنوب‌شرق‌آسیا در سنگاپور اتفاق می افتند.
 
چرا یک ملت هوشمند اهمیت دارد؟

در بلوک 79  شرکت‌های سرمایه‌گذار در اینفوکام  مدیریت بزرگترین مجموعه استارت‌آپ چند منظوره در سنگاپور را در دست دارد. شعار آنها "استارت آپ های فوق العاده را اینجا می سازیم" نام دارد که به BASH شهرت دارد. در BASH  طیف بزرگی از توسعه دهندگان نرم افزار از سراسر کشور گرد‌هم آمده‌اند. توسعه دهندگان صفحات‌وب و موبایل، فناوری های مدیریت مالی، انرژی های هوشمند، سلامت الکترونیکی و دستگاه‌های هوشمند همه و همه اینجا گرد‌هم آمده اند. BASH تمام زیرساخت‌ها برای فراهم کردن امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جهت توسعه فناوری‌های تکنولوژیک برای ارائه در بازار از تولید ایده تا ساخت و در نهایت توسعه را همه به زیر یک سقف آورده است. یکی از پیشگامان ساکن در این کمپ شرکتی به نام "راه اندازی استارت‌آپ های Fintech" است که از پیشگامان اروپایی تمرکز بر روی اختراعات و تسریع در حمایت‌های مالی از  آن‌ها می باشد.
مارکوس گنریچ از بنیان‌گذاران و مدیر ارشد این شرکت می گوید: "ما امیدواریم تا بخشی از شرکت Fintech  را در اینجا مشغول فعالیت های استارت‌آپی کنیم تا بتوانند به بهره برداری‌های مالی در آسیا درست همانند اروپا برسند. ما همچنین میخواهیم موقعیت های شغلی جدیدی را در استارت آپ‌های سنگاپور که به لندن می آیند و همچنین از اروپا به آسیا می آیند را ایجاد کنیم. مطمعنا ما سنگاپور را به عنوان مرکز بعدی استارت‌آپ‌های موفق جهانی و تکنولوژی‌های نو می‌بینیم"

چرا یک ملت هوشمند اهمیت دارد؟ 
چرا یک ملت هوشمند اهمیت دارد؟

با تاسیس BASH  گروه اینفوکام به دنبال همکاری‌های بیشتر جهانی برای تسریع در به‌وجود آوردن سرمایه‌گذاران قوی در سنگاپور برای همکاری و ایجاد شبکه های استارت‌آپ می گردد. آنها همچنین استارت‌آپ‌های تکنولوژیکی جهانی را تشویق می کنند تا در آسیا از سنگاپور به عنوان مقر اصلی خود جهت استفاده از فرصت‌های تجاری بزرگ و در حال رشد  استفاده کنند. با یک پرواز در شعاع 3 الی 4 ساعته و انجام تجارت می‌توانید از سنگاپور، دسترسی به انبوه مصرف کنندگان و جمعیت بیش از 600 میلیونی در جنوب شرق آسیا را برای خود میسر سازید. با بیشتر کردن شعاع پرواز و چند ساعت پرواز بیشتر میتوانید به مابقی آسیا و اقیانوسیه و به طور کلی بازاری 4.2 میلیارد نفری دسترسی پیدا کنید.
آقای گرینچ اضافه می کند:"در اینجا پول‌های هوشمند موجود هستند تا بتوانید استارت‌آپ‌های خود را به سطح کاملا جدیدی ببرید و هم‌چنین جامعه‌ی کاملا تحصیل کرده‌ای وجود دارد که میتواند توانایی های خود را در خدمت شما قرار دهد و یا مشاورانی که تجربیات خود را در اختیار شما قرار می دهند و در پایان استعداد‌های جدیدی که هر‌ روز وارد این صنعت می شوند تا به شما در انجام این مهم باری برسانند. جدای از تمام این‌ها واقعا تلاطم و خلاقیت های بیشماری برای زیست بوم تکنولوژی در این‌جا وجود دارد که این مکان را به محلی که ما در نظر داشتیم تا بتوان به انجام این‌گونه فعالیت‌ها پرداخت، تبدیل می‌کند.
این 3 بلوک خوشه استارت‌آپ‌های فناوری کنونی سنگاپور را تشکیل می دهند که می توانند پذیرای 500 استارت‌آپ و 2000 نیروی مهندسی و متخصص باشد.
تمام این‌ها متضمّن موفقیت پروژه‌هایی مانند "Zopim" می باشد که بخاطر ویجت یا همان ابزار پاسخ‌گویی به مشتریان خود که در سال 2014 آن را ارائه کرده بودند، بسیار موفق و مشهور شده‌اند. این شرکت برای پشتیبانی بخش خدمات به مشتریان شرکتی در سانفرانسیسکو مبلغ 30 میلیون دلار درآمد داشته است. هم‌چنین این معامله باعث شد تا شرکت Zendesk  بخش آسیا – اقیانوسیه‌ی خود را نیز راه افتتاح کند.
مایکل سوان بنیانگذار و مدیر‌عامل شرکت Zendesk می گوید: "سنگاپور دروازه بسیار مناسبی برای دسترسی به تمام منطقه  آسیا - اقیانوسیه است. این کشور مانند خانه‌ی منطقه‌ای برای کمپانی‌های بیشماری به شمار می‌آید و همچنین سرچشمه بسیاری از تجارت های در حال رشد و استارت‌آپ‌ها می‌ باشد."

همچنین بعلاوه دولت سنگاپور در حال انجام اقداماتی است که به استارت‌آپ‌های تکنولوژیکی کمک می‌کند تا به منابع مالی و لیست حمایتی دولت سنگاپور نیز دسترسی پیدا کنند.

 

تمرکز روی استعدادها
به‌علاوه دولت سنگاپور در کار تربیت استعداد‌ها از طریق دو دانشگاه با رده بندی‌های بین‌المللی بالا به نام های دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه تکنولوژی Nanyang  دست دارد. در دهه‌ی گذشته بالغ بر 22 میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای کمک به کمپانی‌ها در بخش تحقیق‌و‌توسعه به منظور توسعه، آزمایش و تجاری‌سازی محصولات و راه‌حل‌های جدید سرمایه گذاری شده است. از سال 2011 فقط سرمایه‌گذاری بخش عمومی مبلغ  8.6 میلیون از نیازهای تحقیق‌و‌توسعه صنایع و بخش‌های تحقیق‌و‌توسعه، 400 استارت‌آپ و هزینه 800 اعتبار‌نامه را پوشش داده است. امسال دولت مبلغ 13.8 میلیارد دلار در یک طرح 5 ساله برای حمایت و تبدیل تحقیقات به راه‌کارهایی برای کمک به چالش های ملی، ایجاد راه‌کار‌های تازه تکنولوژیکی و بومی سازی آن‌ها و هم‌چنین تحریک رشد بازار در جهت خلق ایده‌های ارزشمند در نظر گرفته است.
آقای لئونارد میگوید: "شکی وجود ندارد که دولت سنگاپور توانایی تسریع امور و انجام کارها را به نحوی دارد که می‌تواند آنها را به سرعت انجام دهد. اگر‌چه ساخت یک ملت هوشمند نیاز به همکاری تمام کشور دارد .وی افزود همچنین بعضی مسائل مربوط به حقوق شهروندی وجود دارند که باید در طی روند استفاده از تکنولوژی و اطلاعات آزاد مد‌نظر قرار بگیرند. به‌همین منظور دولت نیاز به ایجاد یک هسته قوی و نیرومند مهندسی و ICT  دارد تا بتواند بر روی پروژه‌های مفید نرم‌افزاری برای ایجاد خدمات بهتر عمومی استفاده کند.

هم‌چنین انجمن توسعه‌ی بین‌المللی به دنبال انجام طرح‌های ابتکاری جدیدی به عنوان کمک‌هزینه‌های ملت هوشمند برای تشویق دانشمندانِ رشته‌ی اطلاعات در سطح ملی و جهانی برای پیاده سازی ایده‌هایشان در دوره‌های کوتاه مدت 3 تا 6 ماهه برای کمک به دولت سنگاپور جهت حضور فعال و تولید نرم افزارهایی که به مردم برای داشتن زندگی بهتر کمک می کند، می باشد. این دانشمندان از سراسر دنیا در کنار دانشمندان هم‌رده‌ی خود در سنگاپور برای توسعه تکنولوژی‌هایی که در دولت سنگاپور وجود دارد، همکاری می کنند تا اطلاعات مورد نیاز را استخراج و راه‌حل‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی را برای مردم به ارمغان بیاورند.
با توجه به تمام این فعالیت‌های در دست اقدام به راحتی می توان فهمید که چرا مفید‌ترین و بهترین استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و و مشوق ها با این درجه در این کشور وجود دارد. در نهایت سنگاپور کشوری است که به از زبان آقای لئونارد این‌طور تعریف می‌شود"اینجا جایی است که ما میتوانیم در آن آینده را ببینیم و کاری برای آن انجام دهیم. چه کسی نمیخواهد بخشی از این کار باشد؟"


منبع: مجله فوربز