Gerdab.IR | گرداب

گشت‌وگذار در دنياي مجازي با قوانين واقعي

تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵

چه جزو دسته تلگرام‌بازها و اينستاگرام‌گردها باشيد که از صبح تا شب مشغول بلعيدن حجم اينترنت هستند يا آن دسته از آدم‌هايي که براي گشت‌وگذار در شبکه‌هاي مجازي محدوديت زماني براي خودشان مي‌گذارند يا حتي آن دسته از افرادي که حال و حوصله چرخيدن در شبکه‌هاي مجازي را ندارند و گاهي نيم‌نگاهي به اين فضاي مثلا سرگرم‌کننده مي‌اندازند، بايد حواس‌تان به يک‌چيزهايي باشد.

به گزارش گرداب بررسي ها نشان مي دهد فضاي مجازي همه‌چيزش هم مجازي نيست و قاعده و قوانين خاص خودش را دارد ؛ حتما بين گروه‌هاي تلگرامي يا دوستان اينستاگرامي‌تان آدم‌هايي هستند که يک جورايي توي ذوق مي‌زنند و روي مخ آدم راه مي‌روند. از همان‌هايي که دل‌تان مي‌خواهد سه‌سوته از گروه يا جمع دوستان مجازي‌تان پرت‌شان کنيد بيرون. اگر مي‌خواهيد جزو اين دسته از آدم‌ها نباشيد، اين مطلب را تا آخر بخوانيد.

انسان واقعي

باور کنيد که قرار نيست در دنياي مجازي، شما يک آدم مجازي با رفتار و افکار و خلق‌وخوهاي مجازي باشيد؛ شما همان آدم هستيد. هيچ‌چيز عوض نشده جز اينکه فضايي براي ارتباط برقرار کردن غيرحضوري با ديگران براي‌تان فراهم‌ شده است. پس همان‌طور که در ساير جمع‌ها حاضر مي‌شويد و مانند يک آدم باشخصيت و مؤدب رفتار مي‌کنيد، در فضاي تلگرامي و اينستاگرامي هم همان‌طور باشيد. خط قرمزهاي خودتان را داشته باشيد و به اصول اخلاقي که براي خودتان داريد، پايبند بمانيد. بعضي از اعضاي گروه‌هاي مجازي همان‌هايي هستند که در ارتباط حضوري با آن‌ها آدابي را رعايت مي‌کنيد؛ قرار نيست چون در فضاي مجازي آن‌ها را مستقيم نمي‌بينيد، حجب و حيا را کنار بگذاريد و خيلي راحت و بي‌پرده حرف بزنيد. سعي‌کنيد جوگير نشويد و به خودتان بگوييد که اين آدم، همان آدم دنياي واقعي است و من هم همان آدم هستم و نبايد خط قرمزهايم را رد کنم.

کلاغ بازي ممنوع!

بعضي‌ها در فضاي مجازي براي داشتن نقش کلاغ خودکشي مي‌کنند! طوري اخبار را از اين گروه به آن گروه مي‌رسانند که انگار يک‌ لحظه تأخير در جابه‌جايي مطالب، کره‌زمين را به نابودي مي‌کشاند! گاهي آن‌قدر عجله دارند که حتي خودشان يکبار کامل مطلب را نمي‌خوانند و چشم و گوش بسته اخبار درست و غلط را به‌سرعت باد در گروه‌ها جابه‌جا مي‌کنند. قبل از به اشتراک گذاشتن علم و اخباري که به‌تازگي به دست‌تان رسيده، کمي جست‌وجو کنيد و منبع اصلي خبر را پيدا کنيد و ببينيد که صحت دارد يا نه. از چند نفر آدم مورد اطمينان که از موضوع خبر دارند، ماجرا را بپرسيد و بعد آن را به خورد بقيه اعضاي گروه بدهيد. در اين فضاي مجازي هر روز يک خروار خبر و مطلب دروغ و واقعا مجازي دست‌به‌دست مي‌شود و در يک‌ چشم به‌هم زدن، يک سيستم شايعه‌سازي به‌کار مي‌افتد. به‌خاطر هيجان‌انگيز بودن هيچ مطلبي، آن را فوري پخش نکنيد. قبل از انتشار يک‌ نفس عميق بکشيد و از خودتان بپرسيد که «مطمئني درسته؟»

خروج براي همه آزاد است

مهارت نه گفتن در فضاي مجازي، گاهي ما را از دردسرهاي زيادي نجات مي‌دهد. قرار نيست به همه درخواست‌هاي عضويت پاسخ مثبت بدهيم و اگر فلان دوست و بهمان آشنا ما را عضو گروهي کردند، به‌خاطر رودربايستي قبول کنيم. اگر به‌طور اتفاقي به گروهي دعوت ‌شده‌ايد که هيچ اطلاع و علاقه‌اي درباره مبحث مورد نظر آن گروه نداريد و نه شما مي‌توانيد خيري به آن‌ها برسانيد و نه آن‌ها به شما، بهتر است که هرچه زودتر گروه را ترک کنيد. قرار نيست در هر بحث تخصصي که در موردش دانش و اطلاعي نداريم، وارد شويم و همين‌طور يک ‌چيزي بگوييم. در گروه‌هايي که حرفي براي گفتن نداريد و مطالب منتشر شده در آن موردعلاقه‌تان نيست، نمانيد و با يک پوزش و عذرخواهي گروه را ترک کنيد. گاهي‌اوقات گروه آن‌قدر شلوغ و پرعضو است که کسي متوجه رفتن شما نمي‌شود، در آن صورت اصلا نيازي به عذرخواهي هم نيست.

توقعات عجيب ‌و غريب

بعضي از کاربرهاي فضاهاي مجازي، فکر مي‌کنند که همه مثل خودشان بيکارند و منتظر نشسته‌اند تا يکي مطلبي بگذارد و به‌سرعت نور واکنش نشان دهند. قرار نيست همه مطالبي که مي‌گذاريم با استقبال ديگران روبه‌رو شود يا بعد از هر مطلب، ديگران بيايند و نظر بدهند. شايد علائق شما براي ديگران حوصله‌سربَر و بي‌مزه باشد؛ پس توقع نداشته باشيد که به احساسات مجازي و نوشته‌هاي شما توجه نشان بدهند و ملاحظه بقيه را بکنيد. اينکه از صبح تا شب در گروه‌هاي موردعلاقه‌تان مطلب بگذاريد و حجم صفحه را در اختيار بگيريد اصلا کار جالبي نيست؛ بگذاريد اعضا گاهي نفس بکشند و به زندگي‌شان برسند. هرکسي که آنلاين است، الزاما به صفحه شما چشم ندوخته که برايش پيغام، جوک يا عکسي بفرستيد، او هم برنامه‌هاي خودش را دارد. قرار نيست همه افراد آنلاين را سرگرم کنيد.
منبع: پلیس