Gerdab.IR | گرداب

سو استفاده از اکانت شبکه های اجتماعی به بهانه قرعه کشی

تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتاگفت: افراد کلاهبردار به بهانه قرعه کشی و ارسال کد آن به نام افراد اکانت شبکه های اجتماعی ساخته و سوء استفاده می کنند.

به گزارش گرداب؛ سرگرد حمید کیانی اظهار داشت: یکی از شگردهای مجرمانه که در حال گسترش بوده، ارسال پیامک‌های جعلی برنده شدن در قرعه‌کشی هاست که قربانیان زیادی را به دنبال داشته است.
 
وی جدیدترین پیامک‌های ارسالی را با هدف دسترسی به کدهای فعال‌سازی در شبکه‌های اجتماعی دانست و گفت: در یکی از جدیدترین پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا، فردی سود‌جو با ارسال پیامک‌هایی مبنی بر برنده شدن افراد مختلف در انواع قرعه‌کشی‌ها از دریافت‌کنندگان پیامک درخواست می‌کردند که کد قرعه‌کشی دریافت شده در پیامک را به شماره اعلامی ارسال(forward)کنند.
 
سرگرد کیانی افزود: پیام ارسال شده برای قربانی کد 5 رقمی است که بنا به اظهار فرد مجرم کد قرعه‌کشی است اما این کد همان کد فعال‌سازی اکانت در شبکه اجتماعی است. متاسفانه برخی از کاربران به محض دریافت کد قرعه‌کشی، اقدام به ارسال آن نموده و غافل از تبعات آن منتظر دریافت جایزه می‌باشند.
 
سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ادامه‌داد: افراد سودجو بعد از دریافت کدهای فعال‌سازی اقدام به ایجاد اکانت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی کرده و از جانب قربانی اقدام به انتشار مطالب غیر واقع (درخواست کمک از دوستان و حتی مزاحمت برای آن‌ها) و با برقراری ارتباط با دوستان و بستگان قربانی کند.
 
وی تاکید‌کرد: هموطنان عنایت داشته باشند که برنده شدن شما در قرعه‌کشی می‌تواند یک شگرد مجرمانه برای فریب و به دام انداختن شما باشد. لذا هرگاه از سوی افراد ناشناس که خود را  در قالب کارمند دستگاه یا نهادی دولتی هم معرفی می‌کنند و ادعای برنده شدن شما در قرعه‌کشی را عنوان می‌نمایند قبل از هرگونه اقدام و در اختیار قرار دادن اطلاعات به آن فرد به این موضوع با دیده شک و تردید بنگرید و از دادن اطلاعات درخواستی آن‌ها خودداری کنید.
 
کیانی ادامه‌داد: این‌که شما به راحتی در پی یک تماس اطلاعات مورد نظر را در اختیار افراد سودجو قرار می‌دهید می‌تواند تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. این تبعات می‌تواند برداشت از حساب بانکی شما تا هتک حثیت شما و یا ... باشد. لذا به این‌گونه پیام‌ها توجه نکرده و در صورت مواجهه با این موضوع مراتب را از طریق سایت cyberpolice.ir سریعاً به پلیس فتا گزارش نمایند.
 
سرگرد کیانی افزود: حتی این احتمال وجود دارد مجرمان با ترفندهایی همچون انتشار تصاویر افراد برنده در سایت، از شما درخواست تصویر نموده و در نهایت اقدام به ایجاد اکانتی جدید با نام، تصویر و شماره شما نموده و از این طریق اقدام به کلاه‌برداری نمایند، که در این صورت شما به عنوان مقصر اصلی در برابر مقام قضایی باید پاسخگوی رفتار مجرمانه باشید. لذا در صورت مواجهه با موارد مشکوک که از شما درخواست اطلاعات می‌نماید دقت و حساسیت بیشتری داشته باشید.
 
سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا افزود: متاسفانه بیشتر جرائم سایبری به علت حسن اعتماد هموطنان و عدم رعایت نکات کوچک و جزئی توسط آنان صورت گرفته و به نوعی خود قربانیان مجرمان را در رسیدن به اهدافشان یاری کرده‌اند.