Gerdab.IR | گرداب

تاکید ناتو و اتحادیه اروپا بر همکاری درباره دفاع سایبری

تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵

مقامات اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، با تشکیل نشستی بر همکاری برای مقابله با حملات سایبری تاکید کردند.

به گزارش گرداب؛ پایگاه اینترنتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دراین زمینه گزارش داد: مقام های ارشد ناتو و اتحادیه اروپا در واکنش به تهدیدهای پیچیده و فزاینده سایبری، روز جمعه (5 آذر) با برگزاری نشستی درباره گام های عملی بعدی در زمینه همکاری دو طرف در بخش دفاع موشکی مذاکره کردند.
«سورین دیوکاریو» دستیار دبیر کل ناتو در امور چالش های امنیتی نوظهور، در این زمینه گفت: ناتو و اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری در گذشته، همکاری نزدیکی در تبادل اطلاعات بین تیم های واکنش بحران، به روز کردن سیاست ها در این زمینه و همکاری در بخش های آموزشی دارند.
در این نشست، موضوعاتی همچون تعهدات ناتو در قبال دفاع سایبری و اجرای دستورالعمل امنیت اطلاعات و شبکه (NIS) اتحادیه اروپا بررسی شد. همچنین پیشنهاداتی درباره افزایش همکاری ها در بخش هایی همچون تبادل اطلاعات ارائه شد.
بر اساس این گزارش، تلاش های فزاینده هماهنگ شده بین اتحادیه اروپا و ناتو به این دو نهاد کمک خواهد کرد تا عملکرد بهتری در دفاع مقابل حملات سایبری و انعطاف پذیری بیشتر به عنوان یکی از اصول مهم مقابله با تهدیدها داشته باشند.
اوایل سال جاری، ناتو و اتحادیه اروپا در زمینه همکاری فنی در بخش دفاع سایبری توافق کردند. این توافق امکان همکاری بین «توانمندی واکنش به حوادث کامپیوتری (NCIRC) ناتو، و «تیم واکنش اضطراری رایانه ای» اتحادیه اروپا (CERT-EU) را فراهم می کند.
دفاع سایبری یکی از چند زمینه همکاری بین ناتو و اتحادیه اروپا است که دو طرف مصمم هستند به عنوان بخشی از بیانیه مشترک ناتو و اتحادیه اروپا درنشست تابستان امسال در ورشو عملی کنند.
«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو و«فدریکا موگرینی» نماینده عالی اتحادیه اروپا، در دسامبر آینده به منظور عینیت بخشیدن به چنین همکاری ای پیشنهاداتی را ارائه خواهند داد.
افزایش همکاری سایبری ناتو و اتحادیه اروپا در بحبوحه طرح اتهاماتی علیه روسیه درباره ایفای نقش پشت پرده در حملات سایبری گسترده به پارلمان و دولت آلمان و نیز برخی از رایانه های ناتو، یک شبکه تلویزیونی و پایگاه های نظامی آمریکا در خاک اروپا مطرح شده است.
تارنمای رادیو صدای آلمان(دویچه وله) چندی پیش ضمن طرح چنین ادعایی نوشت: سازمان امنیت داخلی آلمان (سازمان حفاظت از قانون اساسی)، روسیه را متهم کرده که پشت حمله سایبری سازمان‌یافته به کامپیوترهای دولت و پارلمان آلمان است.
به تازگی نیز روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد: دولت ایالات متحده، روسیه را رسماً به تلاش برای اخلال در روند انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا از طریق حملات گسترده سایبری و نفوذ به سامانه کامپیوتری کمیته ملی حزب دموکرات و دیگر مقام های سیاسی آمریکایی متهم کرده است.
روسیه تاکنون بارها اتهام انجام حملات سایبری علیه شبکه های کامپیوتری آمریکا یا حمایت از چنین اقداماتی را رد کرده است.
منبع: ایرنا