Gerdab.IR | گرداب

قانونی شدن جاسوسی از کاربران اینترنت در انگلیس

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵

مجلس انگلیس قانونی تصویب کرده است که براساس آن کنترل‌های نظارتی بی‌سابقه‌ای بر کاربران اینترنت در این کشور اعمال می‌شود.

به گزارش گرداب؛ مجلس انگلیس قانونی جنجالی موسوم به (Investigatory Powers Bill (IPB را به تصویب رسانده که براساس آن کنترل‌های نظارتی بی‌سابقه‌ای بر کاربران اینترنت در این کشور اعمال می‌شود.
قانون یادشده که به Snoopers Charter هم مشهور شده و در سال 2012 برای تصویب عرضه‌شده و به نتیجه نرسیده بود، به 48 سازمان دولتی و اطلاعاتی در انگلیس امکان می‌دهد تا عملکرد کاربران در زمان استفاده از وب را به‌طور دقیق بررسی کرده و از آن‌ها جاسوسی کنند.
بر طبق این قانون که ظرف چند هفته آینده اجرایی می‌شود شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و شرکت‌های مخابراتی باید داده‌های مربوط به بازدید از برنامه‌های موبایلی، برنامه‌های پیام‌رسان و وب‌سایت‌های مختلف توسط کاربران را برای 12 ماه ذخیره کنند و در صورت لزوم آن‌ها را در اختیار دولت قرار دهند.
البته ایجاد تمهیدات فنی برای عملیاتی کردن این قانون به یک سال زمان نیاز دارد و بعدازآن هم جزییات اطلاعات مربوط به بازدید از تک‌تک صفحات وب یا پیام‌های ارسالی ذخیره نمی‌شود، اما جمع‌آوری همین حد از اطلاعات هم به معنای نقض گسترده حریم شخصی میلیون‌ها شهروند انگلیسی است.
مسئله نگران‌کننده دیگر اینکه نه‌تنها نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت، بلکه نهادهای قضایی، نظامی، وزارت بهداشت، اداره مالیات بر درآمد، آژانس استاندارد غذایی، کمیسیون رسیدگی به قمار، رگولاتوری انگلیس موسوم به Ofcom و اداره کار و بازنشستگی این کشور هم می‌توانند اطلاعات یادشده را بدون رضایت مالکان آن‌ها دریافت کنند.
میزان دسترسی پلیس و نهادهای اطلاعاتی به جزییات این اطلاعات بیشتر است و آن‌ها می‌توانند شرکت‌های فناوری را مجبور به رمزگشایی آن‌ها و حتی وادار به هک کردن رایانه‌ها و گوشی‌های شهروندان انگلیس در صورت لزوم کنند و این امر تنها با موافقت ساده وزارت کشور انگلیس ممکن است.
گفتنی است تصویب این قانون موجی از مخالفت‌ها را در انگلیس و حتی خارج از این کشور به راه انداخته است و ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسی‌های سایبری کاخ سفید آن را وسیع‌ترین و غیرمسئولانه ترین سیستم جاسوسی در جهان غرب دانسته، اما دولت انگلیس مصمم به اجرای آن است.