Gerdab.IR | گرداب

اشتراک گذاری خدمات دستگاههای دولتی رایگان شد

تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵

رئیس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی گفت: بنابر کلیات مندرج در لایحه برنامه ششم توسعه، اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات دستگاههای اجرایی در راستای تحقق دولت الکترونیک در کشور رایگان است.

به گزارش گرداب؛ رمضانعلی سبحانی فرد با اشاره به اقدامات قانونی صورت گرفته برای توسعه دولت الکترونیک در کشور و رفع موانع موجود بر سر راه این طرح ملی، اظهار داشت: برغم آنکه مطابق با مصوبه هیات وزیران و نیز لایحه قانون برنامه های پنجم و ششم توسعه، بر اشتراک گذاری پایگاههای داده دستگاههای دولتی تاکید شده اما این اقدام، آنطور که باید انجام نمی شود و دستگاههای مختلف هنوز همکاری مناسبی در مورد شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک ندارند.

رئیس کمیته ارتباطات مجلس با اشاره به کم کاری دستگاههای اجرایی در اشتراک گذاری خدمات دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: اگرچه براساس برنامه پنجم توسعه باید در حوزه فناوری اطلاعات به رشد قابل توجهی می رسیدیم اما متاسفانه به دلیل برخی موانع، آنطور که باید این عملکرد مثبت نبوده است.

سبحانی فر تاکید کرد: بستر خوبی برای تحقق شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک ایجاد شده تا دستگاههای دولتی، پایگاههای داده خود را به اشتراک بگذارند اما به نظر می رسد دستگاههای اجرایی همکاری مناسبی نداشته اند و خروجی این طرح برای مردم ملموس نیست.

وی گفت: در کلیات لایحه برنامه ششم توسعه، اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات میان دستگاههای اجرایی به صورت رایگان دیده شده است و در صورتی که این موضوع در مجلس تصویب شود، دستگاههای اجرایی نباید برای خدمات دولت الکترونیک هزینه دریافت کنند.

رئیس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه براساس تعریف شبکه ملی اطلاعات، داده ها باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد، خاطرنشان کرد: نیازمند شتاب بیشتری از سوی دستگاهها در این زمینه هستیم. از سوی دیگر بروکراسی موجود در دستگاههای دولتی و نبود سیستم یکپارچه خدمات رسانی، باعث ایجاد مشکلات برای خدمت دهی به مردم شده که انتظار می رود با هماهنگی دستگاهها روی شبکه ملی اطلاعات و اجرای دولت الکترونیک، این مشکلات برای مردم رفع شود.

به گزارش مهر، هیات وزیران در سال ۹۱ نیز در مصوبه ای، دستگاه‌های دولتی را ملزم به تبادل و اشتراک‌گذاری رایگان اطلاعات در شبکه ملی اطلاعات کرد.

این مصوبه بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و به اسـتناد بند «ب» ماده (۴۶) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

تبادل و به اشتراک‌گذاری رایگان اطلاعات دستگاههای اجرایی در شبکه ملی اطلاعات باید با هدف تامین و حفظ امنیت تولید، پردازش و نگهداری اطلاعات به منظور ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی و کاهش تولید و نگهداری اطلاعات تکراری، صورت گیرد.

طبق این مصوبه دستگاههای اجرایی باید ضمن توسعه و تکمیل پایگاههای اطلاعاتی خود، نسبت به تبادل و اشتراک‌گذاری رایگان اطلاعات آن براساس ضوابط فنی و کیفی و استانداردهایی که توسط شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصویب شده، اقدام کنند.