آینده و تهدیدات اینترنت اشیا در سال 2017

آینده و تهدیدات اینترنت اشیا در سال 2017
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵

بسیاری از محققان معتقدند، در سال 2017 تولیدکنندگان بدون در نظر گرفتن موارد امنیتی، اقدام به گسترش اینترنت اشیا خواهند کرد.

به گزارش گرداب ، سال 2016 به تازگی پایان یافته و تعدادی از کارشناسان آن را سال اینترنت اشیا نامیدند. بررسی‌ها نشان داد که این فناوری به سرعت در حال گسترش بوده و محبوبیت بسیاری کسب کرده است. پرسشی پیش می‌آید که این دست آورد در سال 2017 چگونه خواهد بود؟
تحلیلگران معتقدند برای درک وضعیت اینترنت اشیا در سال 2017 ابتدا باید رویدادهای سال 2016 بررسی شود.
کلایو لانگ باتم (Clive Longbottom)، مؤسس و مدیر بخش فنی شرکت مشاوره فناوری کواسیرکا (Quicirca)، گفت : «روند توسعه‌ی اینترنت اشیا در سال 2016 تنها به هوشمند سازی ابزارها محدود نبوده، بلکه شامل جمع‌آوری حجم عظیمی از داده از طریق ابزارهای خانگی بود که به نظارت و امن نگاه‌داشتن دستگاه‌های کوچک‌تر مجهز به این فناوری کمک می‌کرد.»
با توجه به گزارش گارتنر روند اتصال ابزارها به اینترنت در سال 2017 نیز ادامه داشته و این فناوری به رویکردهای تحلیلی ، ابزارها و الگوریتم‌های جدید نیاز دارد.
بسیاری از تولیدکنندگان در سال میلادی جاری بدون توجه به موارد امنیت و نگرانی در مورد نقض داده‌ی آن‌ها ابزارهای هوشمند مجهز به اینترنت اشیا -که وجود بسیاری از آن‌ها بی‌معنی است- را تولید می‌کنند. بدافزار میرای با کمک همین آسیب‌پذیری‌ها و نقص‌های امنیتی فعالیت خود را انجام داد و باعث کندی اینترنت شد. به عنوان مثال می‌توان به یخچالی هوشمند اشاره کرد که سفارش غیرضروری شیر اضافه را ارسال می‌کند. در نتیجه نگرانی‌های امنیتی اینترنت اشیا در این سال به یکی از اصلی‌ترین مباحث تبدیل خواهد شد.
مارتین یوینگز (Martin Ewings) یکی از متخصصان فروش در انگلیس و ایرلند گفت: «فناوری اینترنت اشیا هم‌اکنون در دنیای شخصی و کاری ما ورود پیدا کرده است؛ اما اتصال همه‌ی اشیا به اینترنت و ایجاد مجموعه‌ای اطلاعات حساس در سراسر آن، باعث افزایش مجرمین سایبری و تهدیدات آن می‌شود.»
یوینگز ادامه داد: «ما در سال 2017 شاهد افزایش تقاضای برای بهبود توانایی‌های امنیت فناوری اطلاعات هستیم. با وجود این متخصصان امنینی تنها مدت کوتاهی به کار خواهند آمد و شرکت‌ها باید به صورت پیوسته مهارتت کارمندان خود را برای دفع تهدیدات بالقوه آموزش بدهند. این کار به منزله‌ی اطمینان استفاده‌ی امن و بدون مشکل از ابزارهای جدید صورت می‌گیرد. »
لانگباتم معتقد است در سال 2017 رهبران فناوری شروع به استفاده‌ی گسترده از اینترنت اشیا خواهند کرد. بر اساس تجزیه‌وتحلیل عده‌ای از کارشناسان نیز این فناوری به عضوی از دفاتر کاری تبدیل شده و این مکان‌ها را به ساختمان‌های هوشمند تبدیل می‌کند.
لانگباتم افزود: «ما به شکل‌های مختلفی شاهد گسترش این فناوری در محیط‌های کاری خواهیم بود. در این سال ساختمان‌ها و نحوه‌ی مدیریت آن به شکل ویژه‌ای یکپارچه خواهد شد. به عنوان مثال سیستم روشنایی، تهویه هوا و دمایی شرکت برای کاهش هزینه‌های مصرف، تعمیر و نگهداری هوشمند می‌شوند.»
شرکت‌های فناوری اطلاعات خانه‌ها را به عنوان میدانی رقابتی برای خود در نظر خواهند گرفت و سعی می‌کنند با معرفی ابزارهای گوناگون، سرعت رشد اشیا متصل به اینترنت افزایش می‌یابد. از دیگر موارد جالب‌توجه این فناوری می‌توان به استفاده‌ی آن در خودروها و حتی ارتش اشاره کرد که به آن‌ها در نظارت بر دارایی‌ها و کارکنان خود کمک می‌کند.
لانگباتم اشاره کرد از اینترنت اشیا در بخش کشاورزی نیز استفاده می‌شود تا از کیفیت محصولات و مواد غذایی در حال کشت اطمینان حاصل شود.