Gerdab.IR | گرداب

پنج محور مهم جلسه سنای آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵

هرچند دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، پیش از این، جدا درباره موضوع دخالت روسیه در روند انتخابات آمریکا تشکیک کرده بود، مقامات اطلاعاتی و همچنین نمایندگان کنگره، همچنان بر دیدگاه خود در این زمینه استوارند. در همین زمینه، جلسه استماعی که شب گذشته در سنای آمریکا برگزار شد، شاهد مواضعی جنجالی درباره موضوع دخالت ادعایی روسیه در انتخابات بود.

به گزارش گرداب ، شب گذشته رؤسای اصلی ترین سازمان های اطلاعاتی آمریکا به دعوت جان مک کین، سناتور سرشناس جمهوری خواه، به سنا رفتند تا در جلسه استماعی با عنوان «تهدیدات سایبری خارجی»، درباره آنچه دخالت روسیه در روند انتخابات آمریکا خوانده شده، توضیح دهند. افراد دعوت شده عبارت بودند از جیمز کلپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، مایک راجرز، فرمانده واحد فرماندهی سایبری آمریکا و مدیر آژانس امنیت ملی (ان. اس. ای) و مارس لتر، معاون اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا.

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی درباره این نشست که بسیار در عرصه داخلی آمریکا و همچنین عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفت، محورهای اصلی آن را مورد توجه و اشاره قرار داده است:

1- به عقیده مقامات اطلاعاتی آمریکا، روسیه قطعاً در انتخابات آمریکا دخالت کرده است

به باور مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا، روسیه پایگاه های داده حزبی و ایمیل های نامزد دموکرات انتخابات را هک کرده و درصدد اشاعه تبلیغات و اخبار دروغین برآمده بودند. جیمز کلپر در این زمینه گفت که آمریکا تاکنون با حمله‌ای مانند اقدام روسیه و با هدف مداخله در انتخابات این کشور، مواجه نشده بود. وی در اظهارات خود، هشدار داد که عملیات سایبری از سوی روسیه، تهدیدی بزرگ برای دولت آمریکاست. 

به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا، روسیه هر روز بیش از گذشته درصدد اشاعه نفوذ در کشورهای غربی برمی آید و هک ایمیل ها و سامانه های حزب دموکرات آمریکا، تنها نخستین نمایش روس ها از این موضوع بوده است. 

2- رهبران روسیه مستقیم دستور برخی عملیات هکری را صادر کرده اند

پیش از آغاز جلسه استماع دیشب، سه مقام اطلاعاتی مذکور، بیانیه ای را منتشر کردند که یکی از بخش های مهم این بیانیه، آن بود که به عقیده این افراد، ممکن است «بالاترین مقامات روسیه» دستور هک ایمیل های حزب دموکرات را صادر کرده باشند. 

گفته می شود که هک این ایمیل ها و انتشار آن ها در لحظه ای حساس، بر وضعیت دموکرات ها تأثیر داشته است: بخشی از این ایمیل ها درست پیش از برگزاری کنوانسیون حزبی دموکرات ها در تابستان امسال منتشر و سبب استعفای دبی شولتز، رئیس کمیته ملی حزب دموکرات شد. 

این در حالی است که به تازگی دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، با اشاره به اظهارات جدید جولیان آسانژ، بنیان گذار سایت افشاگر «ویکی لیکس»، تأکید کرد که روسیه دخالتی در روند انتخابات آمریکا نداشته است. البته ترامپ اندکی بعد در توئیتر نوشت که اظهاراتش به معنای تأیید حرف های آسانژ و رد ارزیابی مقامات اطلاعاتی نیست و وی تنها گفته های آسانژ را نقل قول کرده است. 

3- راهی برای فهمیدن تأثیرات مداخله ادعایی روسیه بر نتیجه انتخابات وجود ندارد

با وجود تأکید بر مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، هیچ کس تاکنون نگفته که این مداخله سبب پیروزی ترامپ شده و شب گذشته نیز مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا همین موضوع را مورد تأکید قرار دادند. کلپر گفت: «ما هیچ راهی برای سنجش تأثیرات نداریم. یقیناً جامعه اطلاعاتی نمی تواند تأثیراتی که این امر بر انتخاب رأی دهندگان داشته را بسنجد». 

با این حال، باید توجه داشت که ترامپ در سه ایالت کلیدی میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین با اکثریتی کمتر از یک درصد بیش از کلینتون به پیروزی رسید. در نتیجه، اگر روسیه واقعاً در انتخابات دخالت کرده و این دخالت حتی بر بخش اندکی از مردم هم تأثیر گذاشته باشد، این امر می تواند در تغییر نتیجه انتخابات مؤثر بوده باشد.

4- مقامات اطلاعاتی بر این باورند که باید جلوی حملات افرادی مانند ترامپ گرفته شود

چند روز پیش، رئیس جمهور منتخب آمریکا با اشاره به تعویق جلسه استماع سنا درباره موضوع دخالت روسیه در انتخابات، در توئیتی از این موضوع ابراز تعجب کرده و به طعنه گفته بود که شاید دستگاه های اطلاعاتی برای پرونده سازی به زمان بیشتری نیاز داشته اند. کلپر در جلسه دیشب در واکنش به این موضوع گفت، هرچند دستگاه اطلاعاتی بی نقص نیست، میان «سوءظن» و «توهین» تفاوت وجود دارد؛ هرچند مستقیم به ترامپ اشاره نکرد، مخاطب وی مشخصاً ترامپ بود.

5- برخی جمهوری خواهان سنا آماده سخت گیری بر روسیه هستند

اینکه جلسه استماع دیشب، تنها دو روز پس از آغاز به کار دوره جدید سنای آمریکا برگزار شده، دربردارنده پیام های مهمی است. جان مک کین که دعوت کننده سه مقام اطلاعاتی مذکور بود، به شدت بر پیگیری موضوع اصرار دارد و آن گونه که مشخص است، میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواهان در سنا نیز از این امر حمایت کرده است. لیندسی گراهام، دیگر سناتور آمریکایی است که در جلسه شب گذشته مستقیم خواستار برخورد با روسیه شد.

منبع: تابناک