عقب نشینی ۷پله ای ایران در رتبه جهانی نوآوری

عقب نشینی ۷پله ای ایران در رتبه جهانی نوآوری
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵

عضو ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات از عقب نشینی ٧ پله ای ایران در جایگاه جهانی نوآوری خبر داد و گفت: باید فضای اقتصادی اجتماعی و سیاسی کشور برای فعالیت استارتاپها مهیا شود.

به گزارش گرداب ، خسرو سلجوقی با اشاره به اینکه فعالیت استارتاپها می تواند هم سو با سیاستهای نظام در حوزه اهداف اقتصاد مقاومتی باشد، ادامه داد: پایه و اساس کسب و کارهای نوپا بر مفهوم نوآوری تکیه دارد و زمانی که اقتصاد مقاومتی مطرح می شود یکی از لازمه های آن نوآوری است.

وی با بیان اینکه ۳ نوع اقتصاد در دنیا مطرح است که شامل اقتصاد منبع محور، اقتصاد کارآیی محور و اقتصاد نوآوری محور می شود، ادامه داد: هم اکنون اقتصاد کشورهای توسعه یافته بر مبنای اقتصاد نوآوری محور است و طبیعتا ما نیز در کشور اگر قرار باشد از اقتصاد منبع محور به سمت اقتصاد نوآور محور که اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق می کند، حرکت کنیم باید از نوآوران استفاده کنیم.

سلجوقی نوآوری را مجموعه ای از زیست بوم های رشد و شکوفایی در عرصه های مختلف عنوان کرد که با مفهموم کارآفرینی عجین شده است و گفت: شروع کار این زیست بوم، با شکل گیری استارتاپ (شرکتهای نوپا) است.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: به طور کل می توان گفت مهمترین نقطه برای جهش از اقتصاد منبع محور به سمت اقتصاد نوآوری محور، تکمیل زیست بوم نوآوری در کشور با فعال سازی استارتاپها است.

عضو ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تکمیل و تسریع در فعال شدن زیست بوم نوآوری نیازمند مدیریت یکپارچه و همزمان چند موضوع است ، ادامه داد: یکی از این مسائل به حوزه فرهنگی، آموزشی و یادگیری مربوط می شود. به نحوی که باید از کودکی تا جوانی قدرت تفکر انتقادی را در جامعه پیاده سازی کرد. این موضوع به ایجاد نوآوری کمک می کند و باعث می شود جوانان از ابتدا چالشهای اطراف خود را به درستی تشخیص دهند و در مقابله با مسائل مثبت نگری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید در کنار آموزش رسمی و غیررسمی از سوی آموزش و پرورش و صدا وسیما، به این موضوع توجه ویژه ای شود. در کنار این فرهنگسازی باید اجازه دهیم افرادی که چالشها را به درستی تشخیص می دهند راهکار حل چالش را ارائه دهند که برای ارائه راهکار مناسب، نیازمند نوآوری هستیم.

مجری طرح افزایش تولید محتوای دیجیتال در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: آمارهای جهانی مربوط به سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ نشان می دهد که ایران در جایگاه نوآوری حدود ۷ پله عقب نشینی کرده است. به همین دلیل برای بازگشتن به جایگاه قبلی و توسعه این بخش، لازم است که فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور برای فعالیت استارتاپها فعال شود.

وی با اشاره به اینکه مقوله خلاقیت و نوآوری امکان انجام گفتگوی آزاد را فراهم می کند تا فرد بتواند ایده خود را بروز دهد، تاکید کرد: اگر کسی بخواهد در یک بخش نوآوری داشته باشد باید اجازه گفتمان به وی داده شود، این موضوع فضای اجتماعی و سیاسی خاص را می طلبد. نباید اینطور باشد که با اولین نقد، به وی برچسب اقتصادی، مذهبی و حتی سیاسی زده شود. این موضوع قدرت نوآوری را محدود می کند و باعث ممانعت از نوآوری خواهد شد