پای گوگل به جنجال هک حزب دموکرات آمریکا باز شد

پای گوگل به جنجال هک حزب دموکرات آمریکا باز شد
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵

بررسی‌های فنی نشان می‌دهد شرکت وابسته به گوگل در هک شدن رایانه های کمیته ملی دموکراتیک وابسته به حزب دموکرات آمریکا دخالت داشته است.

به گزارش گرداب ، ازآنجایی که حزب دموکرات آمریکا اجازه دسترسی اف بی آی به رایانه ها و سرورهای هک شده خود را نداده، اف بی آی برای بررسی موضوع به شرکتی ثالث به نام CrowdStrike متوسل شده که در ماه های اخیر شاهد سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری گوگل کاپیتال بازوی سرمایه گذاری آلفابت شرکت مادر تخصصی گوگل بوده است.

گوگل کاپیتال که به CapitalG مشهور است یکی از زیرمجموعه های آلفابت محسوب می شود که شرکت مادر گوگل است. اریک اشمیث رییس آلفابت بوده و در ماه های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرسختانه از هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها حمایت می کرد. وی کمک های مالی قابل توجهی را نیز تقدیم دموکرات ها نمود. اما در نهایت ترامپ جمهوری خواه پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.

طی روزهای اخیر مشخص شده که حزب دموکرات آمریکا بعد از طرح ادعای هک شدن رایانه های خود توسط هکرهای وابسته به دولت روسیه اجازه دسترسی به این رایانه ها را برای انجام تحقیقات به اف بی آی نداده و لذا پلیس فدرال آمریکا مجبور شده برای بررسی موضوع به ارزیابی های یک شرکت ثالث متوسل شود که خود حامی دیدگاه های دموکرات ها بوده و در نهایت ادعا کرده این فعالیت های هکری توسط روس ها صورت گرفته است.

ناظران مستقل معتقدند مجموعه این رویدادها ادعاهای طرح شده در مورد دخالت روس ها در این موضوع را بی اعتبار جلوه می دهد و به نظر می رسد این امر بیشتر کارکرد تبلیغاتی داشته و به منظور تحریک افکار عمومی بر علیه ترامپ صورت گرفته باشد. هر چند تمامی این فعالیت های تبلیغاتی بی نتیجه مانده است.

مدیران ارشد اف بی آی که در مصاحبه با سی ان ان این موضوع را افشا کرده اند می گویند چندین بار بر ضرورت دسترسی مستقیم به سرورها و داده های هک شده رایانه های کمیته ملی دموکراتیک تاکید کرده اند و این ضرورت را به اطلاع اعضای ارشد حزب دموکرات رسانده اند. اما آنها به این موضوع توجهی نکرده اند و لذا اف بی آی مجبور شده به اطلاعاتی که در مورد یک شرکت ثالث ارائه شده بود تکیه کند.

در این میان مشخص نیست اطلاعاتی که توسط CrowdStrike به اف بی آی ارائه شده تا چه حد دقیق و بی طرفانه بوده است. این شرکت امنیت سایبری که مقر آن در کالیفرنیای آمریکا واقع است توسط دو متخصص امنیت سایبری به نام هایGeorge Kurtz  و  Dmitri Alperovitch تاسیس شده است و نکته جالب اصالت روسی Dmitri Alperovitch است که کماکان بر دخالت دولت روسیه بر این هک تاکید می کند.