همه نهادها می‌توانند محتوای دیجیتال تولید کنند

همه نهادها می‌توانند محتوای دیجیتال تولید کنند
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد با اشاره به تلاش‌های این وزارتخانه جهت تولید محتوای بومی دیجیتال، از حرکت به سمت سرویس‌گرایی و شناسایی سرویس‌ها در فضای مجازی برای مهاجرت به این فضا سخن گفت.

 به گزارش گرداب، مرتضی موسویان با اشاره به تلاش برای تولید محتوای دیجیتالی در مرکز فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما برای اینکه حجم تولید محتوای بومی دیجیتال افزایش پیدا کند، مقررات را ساده کردیم و در حال حاضر به ۳۰۰ موسسه حقوقی موجود برای تولید محتوای دیجیتال ۷۵۰ شخص حقیقی اضافه شدند. همچنین کسب‌وکارهای دیجیتال که تولید محتوا را سبب می‌شوند با مجوزی که از ما گرفتند به راحتی می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در سازمان فناوری اطلاعات در جهت تولید محتوا بیان کرد: در سازمان فناوری اطلاعات طرحی به نام دو برابر و طی ۵ سال ۱۰ برابر کردن محتوای دیجیتال وجود دارد که در حال پیگیری آن هستیم و به آنها برای این کار کمک می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هر یک از نهادها می‌توانند تولیدکننده محتوا باشند، گفت: افراد می‌توانند کارهایی که تا امروز در فضای حقیقی انجام شده را به فضای مجازی بیاورند. توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان و وزرات علوم، تولید محتوای دانشگاه‌های مختلف از جمله پایان‌نامه‌ها، مقاله‌ها، روش‌های تدریس و کمکی که برای معلمان وجود دارد باید به فضای مجازی بیاید.

موسویان که معتقد است هزینه فضای مجازی بسیار پایین‌تر از فضای حقیقی است، اظهار کرد: بهره‌وری در فضای مجازی بسیار بالاست و می‌توانید به سمت بی‌نهایت میل کند. در فرآیند سنتی شما برای هر کسی که سرویس می‌گیرد مجبورید هزینه‌های دوباره داشته باشید در حالی که با ایجاد یک محتوا در فضای مجازی یک بار برای همه مخاطبان خود هزینه کردید و دیگر به هزینه دوباره نیاز ندارید.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت سرویس‌گرایی بیان کرد: سرویس بر اساس نیاز به وجود می‌آید. اگر بتوانیم نیاز را شناسایی و سرویس‌ها را در فضای مجازی ایجاد کنیم، می‌توانیم به نیازها در فضای مجازی پاسخ دهیم. بنابراین ما ابتدا باید این زیست‌بوم دوم را سالم کنیم و در آن صورت قطعا همه مهاجرت و اگر بخواهند هزینه‌ای کنند قطعا فضای مجازی را انتخاب خواهند کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر گیشه‌های روزنامه فروشی بخش عمده‌ای از روزنامه‌های خود را برمی‌گردانند و فروششان نازل شده است. افراد برای کسب‌وکار، دانش، یادگیری مطالب جدید و آگاهی از موارد خاص می‌توانند از فضای مجازی استفاده کنند. تولید محتوای دیجیتال نیاز به یک بستر سالم دارد که اگر ایجاد شده و حقوق افراد رعایت شود همه به این فضا مهاجرت خواهند کرد و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.