ضربه مهلک اقتصادی بازی کلش به ایران

ضربه مهلک اقتصادی بازی کلش به ایران
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵

اختلالات اخیر در بازی کلش او کلنز و فیلتر این بازی برای ساعاتی بحث های بسیاری را در فضای مجازی کشور و علاقه مندان به این بازی به وجود آورده است؛ در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته ایم که چرا بازی کلش او کلنز این روزها به دغدغه مسئولین تبدیل شده است.

به گزارش گرداب، کلش آو کلنز یک بازی چند نفره آنلاین در سبک استراتژیک می‌باشد. طی این بازی شما باید به یک Community یا یک اجتماع و به قول بازیکنان کلش آو کلنز وارد یک قبیله شوید. بخش عمده این بازی مبارزات بین همین قبیله ها می‌باشد. شما باید در نقش یکی از اعضای کلن خود، به دیگر اعضای گروه وفادار بوده و در سختی و جشن‌ها کنار آن‌ها باشید. در بازی کلش آو کلنز مثل تمام بازی‌های استراتژیک شما نیاز به منابع اصلی دارید. این منابع به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند اما برای خرید آن‌ها می‌بایست الماس و طلا یا اکسیر برای استفاده در ساخت ساختمان‌های دفاعی به دست بیاورید. برای به دست آوردن این موارد، یا باید ریسک کرده و با تمام قوا به قبیله‌های دشمن حمله کرده و از آن ها غنیمت بگیرید، یا اینکه خودتان اکانت (حساب کاربری) بازی خود را به طور مستقیم با خرید الماس شارژ کنید.

کلش او کلنز در ایران
جوانان ایرانی نیز مانند بسیاری از جوانان سراسر جهان با یادگیری سبک بازی کلش او کلنز، استقبال ویژه ای از این بازی به عمل آوردند و در ابتدای ورود این بازی به گوشی های هوشمند کاربران ایرانی، موج چشمگیری از علاقه مندان به این بازی مشغول شدند؛ برای کسب موفقیت بیشتر و سریعتر در این بازی می بایست در برخی موارد اقدام به خرید بعضی ابزارها در این بازی کرد که میل به موفقیت بیشتر، کاربران را به سمت خرید این موارد بیشتر سوق می دهد. کاربران با این نیت سعی در کسب موفقیت های بیشتر در این بازی دارند تا در مراحل بالاتر به اعتبار اکانت خود افزوده و در نهایت اقدام به فروش آن به کاربر دیگری نمایند. با توجه به اینکه خرید و فروش اکانت های کلش آو کلنز در فضای مجازی بعضا با قیمت های گزافی انجام شده و در این بین شاهد سواستفاده و کلاه برداری هایی بوده ایم و شکایاتی در این زمینه به پلیس فتا ارجاع شده، حساسیت نسبت به این بازی در بین مسئولین امر شدت گرفته است.

دغدغه های مسئولین و کلاه برداری مجازی از این بازی
برخی از افراد تازه وارد که شوق رسیدن به موفقیت های بیشتر در این بازی را دارند، سعی در خرید برخی موارد مورد نیاز برای قبلیه خود می کنند تا سریعتر به اهداف خود برسند و در این بین در دام برخی کلاه برداران افتاده که به آنها وعده های پوچ برای نیل به این هدف داده و با پرداخت مبالغ بالا در ازای دریافت هیچ، به ناگاه خود را یک مالباخته و فریب خورده بزرگ در این بازی می بینند.

خروج ارز از کشور
یکی دیگر از مواردی که به دغدغه مسئولین امر در مورد این بازی بدل شده است، خروج ارز از کشور است. چرا که دیده شده برخی کاربران برای خرید موارد مورد نیاز قبیله خود و یا از سایت خود شرکت، اقدام به واریز مبالغ زیاد به حساب کاربران در خارج از کشور می کردند که شدت این اقدام در سال های اخیر بسیار بیشتر از سال های ابتدایی ورود این بازی به ایران ارزیابی شده است و به نظر می رسد اگر فکر اساسی برای مدیریت این موضوع نشود، چه بسا به یک موضوع جدی برای کشور تبدیل شود.

بر طبق برخی گزارشات بیش از ۵ میلیون کاربر ایرانی در حال حاضر این بازی را دانلود کرده اند. اگر فرض کنیم نیمی از این افراد حداقل در هفته یکبار ۵۰۰ جم به مبلغ ۱۷۰۰۰ تومان را خریداری کنند، یعنی حداقل شرایط را در نظر بگیریم، با یک حساب ساده متوجه می شویم مبلغی نزدیک به ۱۲ و نیم میلیون دلار ارز و در ماه چیزی در حدود ۵۰ میلیون دلار، بازیکنان ایرانی این بازی با فرض حداقل‌ها، بابت خرید جم(الماس) هزینه می کنند. با یک حساب سرانگشتی سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار و یا به عبارتی دو هزار و چهارصد میلیارد تومان خروج ارز از کشور را به واسطه این بازی از کشور شاهد هستیم که با این پول می توان به ۲۴۰ هزار نفر از جوانان ایرانی وام ازدواج ده میلیون تومانی پرداخت کرد و یا برای ۵۰ هزار ایرانی بیکار، وام اشتغالی معادل ۵۰ میلیون تومان اعطا کرد.
جالب‌ آنکه خرید و فروش این جم ها در ایران از طریق کارت‌های هدیه بین المللی (گیفت‌کارت‌ها) انجام می شود و هم‌اکنون برخی از سایت‌های ایرانی نیز این گیفت‌کارت‌ها را البته با دریافت کارمزد آن به فروش می رسانند.

در گزارشی در سایت معتبر بیزینس اینسایدر آمده است شرکت سازنده این بازی سالانه در حدود یک میلیارد دلار تنها از کلش‌آوکلنز در جهان درآمد کسب کرده است.

داستان اختلالات اخیر در کلش آو کلنز
به نظر می رسد چندی پیش به واسطه همین موارد برای ساعاتی سایت کلش آو کلنز به دستور کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر شد و کاربران ایرانی نمی توانستند به سرورهای این بازی دسترسی داشته باشند و هنوز چند ساعت از این اتفاق نگذشته بود که صدای اعتراض کاربران ایرانی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را پر کرد تا جایی که این اعتراضات به گوش وزیر ارتباطات نیز رسیده و ایشان اعلام کردند پیگیر موضوع می شوند و این اختلالات را در شورای عالی فضای مجازی مطرح می کنند که با پیگیری های به عمل آمده سرانجام بار دیگر این بازی رفع فیلتر شد.

راه حل چیست؟
طبیعتا برخورد قهری با این قبیل موضوعات نتیجه ای معکوس در پی خواهد داشت و در چنین شرایطی می توان با سرمایه گذاری در این بخش بستری برای بازی سازان ایرانی فراهم کرد تا بازی های مشابهی و حتی جذاب تر طراحی نمایند و با اطلاعرسانی مناسب کاربران نسبت به وجود چنین بازی مشابهی آنها را ترغیب به استفاده از نمونه وطنی این بازی کرد که سرورهای آن در داخل کشور است و می توان بر تمامی تراکنش های انجام شده در سایت بازی نظارت کرد که همین امر و در صورت وجود یک سایت رسمی مرجع برای خرید و فروش های احتمالی موارد مورد نیاز این بازی، می تواند به شکل چشمگیری جلوی کلاه برداری های اینترنتی از این محل را گرفته و کاربران با خیال راحت تنها از یک سایت معتبر این موارد را تهیه نمایند و نه از افراد ناشناس در سایت های مجهول الهویت!

حداقل فایده راه اندازی سایت مشابه داخلی ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی و گردش مالی در داخل کشور است که امید است مسئولین با بررسی همه جوانب در آینده ای نزدیک اقدامی در این راستا داشته باشند.

منبع : گویا آیتی