در پی گزارش افسران اطلاعاتی ؛

اقدام احتمالی ترامپ در برابر حملات سایبری روسیه

اقدام احتمالی ترامپ در برابر حملات سایبری روسیه
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵

ترامپ وعده داده که با تشکیل یک گروه سایبری، 90 روز به آنها فرصت دهد که برنامه‌ای برای توقف حملات سایبری به امریکا بیندیشند.

به گزارش گرداب، دستیار ارشد رئیس‌جمهور منتخب امریکا می‌گوید ترامپ از مقامات اطلاعاتی امریکا خواسته نظرات خود را درباره پاسخ مناسب به دخالت ادعایی روسیه با وی در میان بگذارند. طبق اعلام رئیس کارکنان کاخ سفید، رینس پریبوس، در پی حملات سایبری ادعایی روسیه، ممکن است اقداماتی از سوی ترامپ صورت گیرد. پریبوس به فاکس‌نیوز ساندی گفته که ترامپ ارزیابی افسران اطلاعاتی امریکا مبنی بر تلاش روسیه برای اختلال در انتخابات 2016 امریکا از طریق هک ادعایی ایمیل‌های حزب دموکرات را پذیرفته است. به تازگی افسران اطلاعاتی در دیدار با ترامپ جزئیات دخالت روسیه و تلاش برای تقویت احتمال پیروزی ترامپ را با وی در میان گذاشتند. نسخه فاقد طبقه‌بندی گزارش مقامات اطلاعاتی اذعان داشته که روسیه صریحا ترجیح می‌داد که ترامپ پیروز انتخابات باشد.
 
پیش از دیدار با افسران اطلاعاتی، ترامپ در چند نوشته ارسالی در توییتر، درباره دخالت روسیه ابراز تردید کرده بود. جو بایدن، معاون اوباما، حمله ترامپ به نهادهای اطلاعاتی را کاملا بی‌فکرانه خوانده بود و از او خواسته بود که بزرگ شود! هم‌حزبی‌های ترامپ به وی فشار می‌آورند که اقدامی در این راستا انجام دهد. سناتور جمهوری‌خواه، لیندسی گراهام، از ترامپ خواسته که رهبری خود را نشان داده و روسیه را تنبیه کند. او در مصاحبه با ان‌بی‌سی اظهار داشته است: «درست است که دخالت روسیه تاثیری در نتیجه انتخابات نداشته اما آنها تلاش کردند در انتخابات ما دخالت کنند و باید هزینه آن را بپردازند. تنها چیزی که از ترامپ می‌خواهم این است که قبول کند روسیه دخالت کرده و آن را عقب بنشاند. ممکن است دفعه بعد ایران چنین کاری کند. ممکن است چین چنین مداخله‌ای انجام دهد.»
 
در این مدت، اوباما بحث و گفتگو با ترامپ را بسیار گرم توصیف کرده و او را بسیار مشتاق و اجتماعی نامیده است. اوباما در مصاحبه با ای‌بی‌سی اظهار داشته که در برخی موارد با ترامپ اختلاف‌نظر دارد. او که خود را سیاستمداری کارکشته می‌داند، رویکرد ترامپ را متفاوت می‌داند: «به نظر من ترامپ اهمیت چندانی برای جزئیات قائل نشده است.» اوباما در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ را دوست دارد یا نه پاسخ داده: «اعتمادبه‌نفس ترامپ را دوست دارم و راستش را بخواهید، از مکالماتی که با هم داشتیم لذت بردم.»
 
انتشار گزارش‌هایی مبنی بر دخالت هکرهای روسی در انتخابات امریکا که ادعا می‌شود به دستور ولادیمیر پوتین صورت گرفته است، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، دونالد ترامپ را در موقعیت واقعا دشواری قرار داده است. این‌طور ادعا می‌شود که هکرهای روسی با نفوذ به فایل‌های کمیته ملی دموکرات و کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون، اطلاعات به دست آمده را در ویکی لیس افشا کرده و موجب رسوایی کلینتون شده‌اند. همچنین ادعا می‌شود روس‌ها ارتشی از ترول‌های جیره‌خوار به راه انداختند که در شبکه‌های اجتماعی، رای‌دهندگان امریکایی را زیر هجوم نوشته‌ها و نظرات مخالف کلینتون و حامی ترامپ غرق کردند. ولادیمیر پوتین در اظهارنظری گفته بود: «مسئله، ترامپ یا کلینتون نیست؛ مشکل اصلی، جاه‌طلبی‌های امپریالیستی امریکاست.»
 
اولین واکنش ترامپ این بود که گزارش‌ها را توهمات سیاسی خواند – موضعی که قابل درک بود، زیرا ترامپ مایل نبود انتخاب خود را زیر سوال ببرد. در پایان دیدار با چهار مقام ارشد اطلاعاتی در نیویورک، ترامپ اظهار داشت: «درست است که روسیه، چین، کشورهای دیگر، گروه‌ها و افراد خارجی دائما در تلاشند تا به زیرساخت‌های سایبری نهادهای دولتی، شرکت‌ها و سازمان‌های ما از قبیل کمیته ملی دموکرات نفوذ کنند، اما تلاش آنها مطلقا هیچ تاثیری بر نتیجه انتخابات نداشته است.»
 
در هر حال، ترامپ یافته‌های چهار نهاد اطلاعاتی امریکا – اداره اطلاعات ملی، سیا، اف‌بی‌آی و آژانس امنیت ملی- را به طور کامل رد نکرد. او پس از دیدار فوق اظهار داشت که به محض تحویل گرفتن دفتر ریاست جمهوری در تاریخ بیستم ژانویه، گروه خود را تشکیل داده و 90 روز به آنها فرصت می‌دهد که برنامه‌ای برای توقف حملات سایبری به امریکا بیندیشند.
 
این نخستین باری نیست که حمله سایبری امریکا را به دردسر می‌اندازد. در سال 2015، در پی نفوذ هکرها به دفتر مدیریت کارکنان امریکا، سوابق 18 میلیون کارمند فدرال لو رفت. حالا ارتش امریکا، برای پشتیبانی از عملیات خود در سرتاسر جهان، صاحب نیروی ماموریتی سایبری مخصوص به خود است. طبق گزارش‌ها، در کشورهای چین، کره شمالی و سازمان‌های خصوصی، واحدهای مشابهی در فضای سایبر فعالیت دارند.