حمایت عجیب از فروشگاه‌های اینترنتی فاقد نماد

حمایت عجیب از فروشگاه‌های اینترنتی فاقد نماد
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۵

در سال های اخیر، موضوع بررسی شرایط فروش و خدمات آنلاین به موضوعی تبدیل شده است که پلیس فتا و دیگر مراجع ذی‌ربط، توجه خاصی را به آن مبذول داشته اند. اما در این حال شرکت ها و سازمان هایی هم هستند که هنوز نتوانسته اند خود را با شرایط جدید جامعه وفق دهند.

به گزارش گرداب، طبق قانون فروشگاه های اینترنتی چه محصولات فیزیکی را ارائه بدهند و چه به دریافت وجه در قبال خدمات آنلاین مشغول باشند وظیفه دارند تا پیش از آغاز فعالیت نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت نمایند. همچنین دریافت این نماد به یکی از ملزومات دریافت درگاه بانکی تبدیل شده است اما چطور است که همچنان شاهد فعالیت ده ها فروشگاه اینترنتی بدون نماد در کشور هستیم؟

بانک ها

عدم بررسی دقیق مدارک از طرف بانک ها و همچنین شرکت های ارایه دهنده خدمات آنلاین مانند زرین پل یکی از دلایل قطعی بروز چنین مشکلی است. بانک ها به ادامه دادن فعالیت شرکت ها و فروشگاه های نامشخص ادامه می دهند. از طرف دیگر سایت ها خدمات پرداخت آنلاین هم قطعیت خاصی را برای ارایه درگاه پرداخت از خود نشان نمی دهند.

پرداخت در محل

خدمات پرداخت در محل هم سال‌هاست که از طرف اداره پست ارائه می شود اما بسیاری از فروشگاه هایی که از چنین خدماتی استفاده می کنند فاقد نماد اعتماد الکترونیکی هستند. نکته جالب این است که طبق همکاری دو جانبه این فروشگاه ها با اداره پست، در صورتی که خریدار به هر طریقی از دریافت بسته ارسالی و پرداخت وجه خودداری کند، با همکاری عجیب شرکت ملی پست ایران و شرکت مخابرات، هزینه پستی بر روی تلفن ثابت ثبت شده نشانی پستی مذکور افزوده و از خریدار دریافت می شود. فعالیتی که نه تنها غیر اخلاقی بلکه غیر قانوی است.

راه حل

ساده‌ترین راه ممکن برای برخورد با فروشگاه های اینترنتی و شرکت ها و بانک هایی که برای سود بیشتر به ارایه خدمات غیر قانونی مشغول هستند این است که از خرید از چنین فروشگاه هایی خودداری کنیم. تبلیغات ماهواره ای چنین فروشگاه هایی مدت هاست که با ذهن خریداران محصولات بازی می کند و دروغ هایی مانند دریافت وجه در صورت عدم رضایت و گارانتی تعویض هم بیان می شود که نشان از عدم انجام صحیح قانون دارد. در روزهایی که به فروشگاه های اینترنتی تازه کار دارای نماد هم به سختی می توان اعتماد کرد، اعتماد به فروشگاه های اینترنتی غیر قانونی عملی منطقی به نظر نمی رسد. حتی اگر اداره پست، مخابرات و بانک ها برای کمی سود بیشتر از چنین جریان هایی پشتیبانی کنند.

منبع: کلیک