خبر تغییر نام یاهو تکذیب شد

خبر تغییر نام یاهو تکذیب شد
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۵

در چند روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که سایت یاهو به آلتابا تغییر نام خواهد داد. اما این تمام ماجرا نیست. در این مطلب درباره جزئیات این خبر بیشتر توضیح خواهیم داد.

به گزارش گرداب، چنانچه خبرهای روز قبل را خوانده باشید تصور کرده اید که یاهو قرار است پس از فروخته شدن به شرکت Verizon نام خود را به آلتابا تغییر دهد. اما باید گفت که برخی کاربران این موضوع را به درستی متوجه نشدند. اگر چه یاهو قصد دارد دستخوش تغییرات زیادی شود اما این شرکت تصمیم دارد هم چنان نام خود را حتی پس از فروختن سهام خود به Verizon حفظ کند. در واقع تنها بخشی از شرکت یاهو که قرار نیست به شرکت Verizon واگذار شود به آلتابا تغییر نام خواهد داد. بنابراین سهامداران یاهو هم چنان بخش سرمایه های پرسود این شرکت را که شامل ۳۶ درصد سهام یاهو ژاپن و ۱۵ درصد سهام علی‌بابا می شود، حفظ می کنند.

عقد قرار بین یاهو و Verizon به جولای سال گذشته باز می گردد. زمانی که Verizon بخش موتور جستجو و پرتال سایت یاهو را با قیمتی بالغ بر ۴٫۸۳ بیلیون دلار تصاحب کرد. بنابراین هم چنان بخش هایی از این شرکت در دست سهامداران قدیمی باقی مانده است که بخش های باقیمانده از این شرکت که به Verizon فروخته نشده است به آلتابا تغییر نام خواهند داد. این مسئله با استعفای Marissa Mayer، مدیرعامل این شرکت و پنچ تن دیگر از اعضای هئیت مدیره همراه شده است. ظاهرا خانم Mayer از سمت خود استعفا داده است اما آن طور که از شواهد پیدا است به عنوان مدیر عامل یاهو هم چنان به کار خود ادامه خواهد داد.

تمام سرویس ها مانند ایمیل، موتور جستجو و اخبار با Verizon AOL ادغام خواهند شد و نام برندهایی همچون Yahoo Finance و Yahoo Sports هم چنان حفظ خواهند شد.

شرکت یاهو تقریبا ۲۱ سال به عنوان یک شرکت مستقل به کار خود ادامه داد اما این معامله کلان پایانی بر استقلال این غول دنیای وب بود. با این حساب باید گفت که این تنها Twitter و SoundCloud نبودند که سال گذشته را به سختی گذراندند.

سوالات منتقدان درباره معامله یاهو و Verizon

پس از آن که هکرها به بیش از ۱ بیلیون حساب کاربری یاهو نفوذ کردند، طبیعتا این سوال به وجود می آید که چرا شرکت Verizon باز هم تلاش دارد تا شرکتی را خریداری کند از لحاظ امنیت سایبری به شدت دچار ضعف است. زیرا حمله که توسط هکرها صورت گرفت به عنوان بزرگترین نفوذ در اطلاعات محرمانه یک شرکت در تاریخ ثبت شد.

از طرفی Marrissa Mayer با هدف ایجاد تغییرات اساسی این شرکت را در سال ۲۰۱۲ تحویل گرفت اما با یک شکست بزرگ روبرو شد و با توجه به سیاست های که او برای یاهو اتخاذ کرد این شرکت متحمل ضرر ۴٫۴ بیلیون دلاری گردید. طبیعتا این امر باعث می شود تا هر کسی مانند شرکت Verizon که خریدار بخش عمده ای از این شرکت است تصمیم بگیرد تا افرادی مانند Mayer که مسبب اصلی این شکست بودند را از شرکت اخراج کنند. اما حتی پس از تصاحب یاهو توسط Verizon باز هم Mayer هم چنان قدرتمند در جایگاه مدیرعاملی این شرکت باقی مانده است. او سال گذشته در پستی که در Tumblr منتشر کرد گفت: برای او بسیار اهمیت دارد تا فصل جدیدی را در یاهو رقم بزند.

جمع‌ بندی این جریانات را می‌ توان به‌ صورت خلاصه این گونه بیان کرد:

Verizon ، یاهو را به دو بخش اصلی تقسیم می ‌کند
Verizon همان محصولاتی را که ما به عنوان یاهو می ‌شناسیم تصاحب می ‌کند.
برند یاهو و احتمالا مدیر عامل آن Marrissa Mayer هم چنان به کار خود در Verizon ادامه خواهند داد.
بخش‌ های باقی مانده که شامل هلدینگ یاهو می‌ شود به برند Altaba تغییر نام می‌دهد.
Marrissa Mayer دیگر در هیئت مدیره Altaba جایی نخواهد داشت.
در نهایت یک نکته مهم و قابل توجه وجود دارد و آن این است که هیچ ‌کدام از این تغییرات تا زمان نهایی شدن تصمیم Verizon برای خرید یاهو اتفاق نمی ‌افتد. اما در صورت نهایی شدن قرارداد مذکور خوشبختانه اتفاق ناگواری در انتظار یاهوی نوستالژیک ما نیست و سرویس ‌ها و محصولات زیر مجموعه یاهو هم چنان به کار خود ادامه می‌ دهند.

منبع : کلیک