علت شکست سایبری ارتش اسرائیل

علت شکست سایبری ارتش اسرائیل
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵

برخی کارشناسان اسرائیلی، زوال اخلاقی در بخش‌های مختلف ارتش اسرائیل را، مهم‌ترین علت پیروزی حماس در پیشبرد حمله سایبری اخیر می‌دانند.

به گزارش گرداب، چند روز پیش خبر یک حمله سایبری در برخی رسانه‌های جهان منتشر شد که یکی از اخبار رایج این روزها محسوب می‌شود؛ اما تفاوتی که این خبر با انواع مشابه خود داشت، نوع سازمان‌دهی حمله و بهره‌برداری از نقطه‌ضعفی در سازمان‌دهی این حمله بود که قربانیان، حتی فکر آن را هم نمی‌کردند. در این خبر، ادعا شده بود که جنبش حماس، با بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی و ساخت حساب‌های کاربری جعلی با نام‌ها و هویت‌های مختلف دخترانه، به گوشی و لب تاپ‌های نظامیان صهیونیست، نفوذ کرده و موفق به سرقت حجم زیادی از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده ارتش شده‌اند، خبری که در برخی موارد با تکذیبیه‌هایی مواجه شد، اما درنهایت سبب شد تا رسانه‌های صهیونیستی، این خبر را به‌عنوان یک سرافکندگی بزرگ برای اسرائیل و ارتش رژیم صهیونیستی قلمداد کنند.

روزنامه اورشلیم پست در گزارشی، به بررسی این حمله پرداخت و آن را درسی بزرگ برای اسرائیل قلمداد کرد. به اعتقاد این رسانه اسرائیلی، دولت اسرائیل از این حملات و موارد مشابه، یاد گرفت که مشارکت در یک جنگ فیزیکی، بسیار راحت از مقابله با حملات خاموشی است که درون جامعه اسرائیل را هدف گرفته است.

در بخشی از خبر این رسانه اسرائیلی آمده است:
 
«حماس هفته گذشته ثابت کرد که قابلیت استفاده از ضعف‌های نگران‌کننده دشمن خود را دارد. این گروه، از فضای سایبر، برای گسترش خشونت علیه یهودیان استفاده کرد، جایی که این کار، هیچ تعریفی برای اسرائیل در فضای سایبری ندارد. زمانی که فلسطینی‌ها در هفته گذشته، به خاطر کشته شدن سربازان اسرائیلی، در خیابان‌های غزه، آب‌نبات پخش می‌کردند، این گروهک اسلامی، مشغول جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده از ارتش اسرائیل بود.

اعضای این گروه، با جا زدن خود به‌عنوان دخترانی با عکس‌های جذاب و صحبت کردن با زبان عبری، توانستند پسران یونیفرم پوشیده را اغوا کند و عملیات خود را با موفقیت به انجام برساند. آن‌ها از این طریق توانستند، جاسوس‌افزارهایی را روی رایانه سربازان ارتش و افسران عالی‌رتبه آن نصب کنند و اطلاعات با ارزشی را از این طریق به سرقت ببرند.

بر اساس اطلاعاتی که ارتش در این زمینه منتشر کرد، بدافزاری که از این طریق روی رایانه‌ها و تجهیزات نظامیان اسرائیلی نصب شده است، می‌تواند یک گوشی تلفن همراه را به یک کتاب‌باز تبدیل نماید و علاوه بر در اختیار قرار دادن تمام اطلاعات خصوصی، دوربین و میکروفون گوشی را نیز به کنترل شخص مهاجم در بیاورد.

سلاحی که حماس علیه سربازان اسرائیلی استفاده کرد، یک بمب یا خودروی بمب‌گذاری‌شده یا حتی یک اسلحه ساده نبود، فقط یک درخواست دوستی ساده بود. هنوز معلوم نیست که چه تعداد نظامی اسرائیلی در این دام گرفتار شده‌اند اما در تحقیقاتی که ارتش در این زمینه انجام داد، چیزی جز هانی پات های حماس به دست نیامد.

حمله حماس به نظامیان اسرائیلی، دو جنبه اساسی داشت. اول اینکه گروهک‌های این چنینی، از موضوع آزادی در روابط بین زن و مرد و داشتن روابط آزادانه، سوءاستفاده کردند و همین امر را، دستمایه یکی از حملات سنگین خود قرار دادند. استفاده از زنان برای فریب مردان و نظامیان اسرائیلی، تلاشی برای نابودی جامعه یهودی از درون و انحطاط اخلاقی است. به‌نوعی باید اعتراف کرد که حماس از انحرافات اخلاقی برخی نظامیان، نهایت بهره‌برداری را کرد.

دومین جنبه این حمله به ارتش، داشتن درکی عمیق از تهدیدات سایبری موجود است؛ موضوعی که بسیاری از کشورها در فضای کنونی به آن پی برده‌اند و تمامی تلاش خود را برای نابودی و مقابله با آن‌ها به کار بسته‌اند. اسرائیل، به‌تازگی چندین مرکز برای محافظت از اطلاعات محرمانه یا زیرساخت‌های حیاتی به راه انداخته و سرمایه‌گذاری سنگینی در این زمینه انجام داده، اما حمله سایبری اخیر، نشان داد که از ساده‌ترین چیزها، غافل است.

حال اسرائیل به این نتیجه رسیده است که باید بیشتر مراقب باشد و حواسش را جمع کند. درنهایت، شاید اسرائیل بتواند مکانیزم و فرایند هسته‌ای ایران را با استفاده از یک حمله سایبری تعطیل نماید، اما دور نگه‌داشتن مردم از اتاق‌های گفتگو و به‌اصطلاح چت روم‌ها، مأموریتی است که حتی شاید ارتش هم نتواند آن را انجام دهد.!!!»