Gerdab.IR | گرداب

با انجام مانور "طوفان سايبري 3'" صورت پذيرفت؛

شبيه‌سازي حملات سايبري با مشارکت وزارتخانه‌ها و دستگا‌ه‌هاي امنيتي آمريکا

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۸۹

دولت آمريکا طي برنامه‌اي دفاع در برابر حملات سايبری گسترده‌ را شبيه‌سازي نموده است تا ميزان آمادگي کشور براي مواجهه با حملات واقعي را بسنجد.

به گزارش گرداب به نفل از مشرق، برنامه "طوفان سايبري 3" که با حمايت مالي وزارت امنيت داخلي آمريکا پياده شده وارد فاز اجرايي شد تا به مدت سه روز مجموعه‌اي از حملات همزمان را به منظور شناسايي حفره‌هاي سيستم امنيت سايبري ملي انجام دهد.

در اين مانور بيش از 1500 نوع تهديد متفاوت به سيستم "تزريق" خواهد شد تا توانايي افراد مربوطه براي آمادگي در برابر حملات سايبري، اتخاد تصميمات درست و سهيم شدن اطلاعات حساس با طرف‌هاي مناسب بررسي شود.

در گزارش مربوط به "طوفان سايبري 3" با اشاره به توانايي دشمنان آمريکا در انجام عمليات‌هايي به مراتب گسترده‌تر از نابودي صفحات وب و يا مسدود کردن خدمات اينترنتي، اعلام شده در اين تمرين جديد انتقالات و ارتباطات مورد اعتماد در معرض خطر قرار داده‌ خواهند شد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، برت لامبو (Brett Lambo)، مدير برنامه مانور سايبري وزارت امنيت داخلي آمريکا در جلسه خبري پيش از مانور به گزارشگران گفت: «در طوفان سايبري 3 ما از اينترنت براي حمله به خودش استفاده مي‌کنيم. در يک مرحله خاص، کارکرد اينترنت متکي بر اعتماد است. ما سعي داريم اين زنجير اعتماد را با حمله به چيزي که از اهميتي بنيادين در اينترنت برخوردار است در معرض خطر قرار دهيم.»

"لامبو" فاش کرد يکي از شبيه‌سازي‌ها به خطر انداختن شناسنامه‌هاي ديجيتالي رمزدار است که براي تعيين هويت آنلاين به کار مي‌روند. در يک شبيه‌سازي ديگر به سيستم نام دومين (DNS) که نام دومين‌ها را با آدرس آي‌پي (IP) جفت مي‌کند حمله مي‌شود.

علاوه بر اين،‌ در طوفان سايبري 3 بخش‌هاي مشخصي از "نقشه ملي واکنش به حمله سايبري" نيز پياده خواهد شد. دولت آمريکا در اين نقشه مشخص ساخته است که در زمان وقوع حمله سايبري افراد چه وظايفي بر عهده خواهند داشت.

اين مانور فرصتي براي واشنگتن فراهم آورده تا "مرکز ادغام ارتباطات و امنيت سايبري ملي" را نيز مورد آزمايش قرار دهد. اين مرکز در پاييز گذشته و به عنوان پايگاهي براي هماهنگ‌سازي امنيت سايبري تأسيس شد.

در طوفان سايبري 3، گروه‌هاي مختلفي متشکل از هزاران نفر شرکت کرده‌اند. در اين تمرين نمايندگان هفت وزارتخانه و کاخ سفيد، سازمان‌هاي اطلاعاتي، 11 سازمان دولتي، 12 سازمان بين‌المللي و 60 شرکت بخش خصوصي حضور دارند.

جانت ناپوليتانو (Janet Napolitano)، وزير امنيت داخلي آمريکا، در بيانيه‌‌اي اعلام داشت: «براي حفظ امنيت زيرساخت‌هاي سايبري آمريکا بايد همکاري نزديکي با سازمان‌هاي فدرال، ايالتي، بين‌المللي و بخش خصوصي داشته باشيم. مانورهايي مانند طوفان سايبري 3 ما را قادر مي‌سازند که ميزان پيشرفت خود در واکنش به تهديدات سايبري را بسنجيم.»

طوفان سايبري 3 سومين مانور آزمايشي است که دولت آمريکا براي سنجش قدرت دفاع سايبري خود برگزار مي‌کند.

مانور طوفان سايبري 1 در سال 2006 برگزار شد و هدف از آن بررسي چگونگي تعامل دولت و بخش خصوصي آمريکا در واکنش به حملات سايبري بود. در گزارشي که بعد از اين مانور منتشر شد به تعداد کم "متخصصين فني" براي تحليل اطلاعات، همچنين مشخص نبودن اينکه بايد براي کمک با چه کسي تماس گرفته شود و نيز کمبود وجود برنامه "سيستم ارزيابي نيازها" براي حملات سايبري، ‌اشاره شده بود.

در طوفان سايبري 2 در سال 2008، بيش از 2000 حمله اينترنتي اعم از هک، مسدود کردن خدمات اينترنتي و حتي ارائه اطلاعات غلط انجام گرفت. در گزارش نهايي چنين قيد شده بود که بسياري از شرکت‌کنندگان به اندازه کافي با قوانين و مسؤوليت‌هاي سازمان‌هاي درگير در مانور آشنا نبودند و نمي‌دانستند چگونه به ابزار لازم براي مواجهه با بحران سايبري دسترسي يافته و يا از آنها استفاده کنند.