افشاگری جدید ویکیلیکس علیه ترامپ

افشاگری جدید ویکیلیکس علیه ترامپ
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

ویکی‌ لیکس در پیامی توییتری وعده داده است مکانی جایگزین برای انتشار پژوهش‌های مرتبط با گرمایش زمین که توسط دولت ترامپ پاک‌سازی شده‌اند، ارائه کند.

به گزارش گرداب، ویکی‌ لیکس آماده‌ی انتشار پژوهش‌های محیط زیست است؛ پژوهش‌هایی که ممکن است دولت جدید آمریکا از انتشار آن‌ها جلوگیری کند.

با توجه به اینکه احتمال می‌رود دونالد ترامپ اطلاعات مهم مرتبط با گرمایش زمین را از سرورهای دولت آمریکا پاک کند؛ جولین آسانژ و همکارانش پیامی توییتری ارسال کردند و به دانشمندان پیشنهاد جایگزینی برای انتشار این اطلاعات داده‌اند.

ویکی‌ لیکس در توییت خود نوشته است: «آیا شما پژوهش‌هایی مرتبط با محیط زیست در اختیار دارید و این اطلاعات با روی کار آمدن دولت جدید در خطر هستند؟ آن‌ها را در ویکی‌ لیکس ثبت کنید.»

این توییت روزی ارسال شده است که طبق گفته‌ی رویترز، ترامپ به کارکنان آژانس محافظت از محیط زیست این کشور دستور داده است که اطلاعات مرتبط با تغییرات آب و هوا را از وب‌سایت این پایگاه پاک کنند. رویترز دو نفر از کارکنان ناشناس این آژانس را به‌عنوان منبع خبر معرفی کرد.

کاخ سفید و آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا واکنشی به انتشار این خبر نشان نداده‌اند و وب‌سایت این نهاد همچنان حاوی اطلاعات مرتبط با تغییرات اقلیمی است.

در کنار این، پیام ویکی‌ لیکس واکنشی به پاک‌سازی اطلاعات مرتبط با گرمایش زمین از وب‌سایت کاخ سفید است؛ اتفاقی که دقایقی پس از تحلیف ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا روی داد.

ترامپ همواره نگاهی بدبینانه به تأثیر انسان‌ در گرمایش کره‌ی زمین داشته است و این پاک‌سازی به گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی حذف اطلاعات مرتبط با این موضوع از سرورهای سازمان محیط زیست، ناسا یا دولت آمریکا در آینده‌ی نزدیک دامن زده است.

شانِسی ناتون، دانشمند و فعال محیط زیست، در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز می‌گوید: «دولت آمریکا در گذشته تلاش بسیاری برای جمع‌آوری و نگهداری از این اطلاعات روی پایگاه‌های داده‌ی دولتی کرده است. نگرانی اصلی اینجا است که شاید این اطلاعات دیگر در دسترس عموم قرار نگیرد و همچنین دولت از جمع‌آوری آن‌ها دست بکشد. از بین رفتن اطلاعات و تحقیقات علمی، چشم بستن بر گرمایش زمین را بسیار ساده‌تر خواهد کرد.»

رویترز در گزارش خود به نقل از یکی از مشاوران ترامپ نوشته است که این صفحات احتمالا به‌زودی از دسترس خارج خواهند شد. البته اطلاعات و لینک‌هایی که در آن‌ها وجود دارد، از طرق دیگری در اختیار عموم قرار می‌گیرند.

پیشنهاد ویکی‌ لیکس برای مقابله با ترامپ در تضاد با گفته‌ی منتقدانی است که انتشار اطلاعات خصوصی هیلاری کلینتون روی این وب‌سایت را به دولت روسیه نسبت داده‌اند و آن‌ها را دلیلی برای پیروزی ترامپ می‌دانند. هرچند آسانژ در پاسخ به این گمانه‌زنی‌ها گفته است که ویکی‌ لیکس به گرایش‌های سیاسی وابسته نیست و تنها با شفاف‌سازی به دنبال پاسخگویی افراد قدرتمند درباره‌ی اقداماتشان است.

ویکی‌ لیکس تنها وب‌سایتی نیست که فضایی برای انتشار اطلاعات اقلیمی ارائه داده است. ناتون پروژه‌ای به نام Action 314 را ارائه کرده است که به دانشمندان، محیطی برای کمک داوطلبانه به ذخیره و ارائه‌ی اطلاعات اقلیمی خواهد داد. پروژه‌هایی مانند PPEH Lab ،Climate Mirror و Azimuth Backup نیز در این زمینه فعال هستند.

منبع: زومیت