Gerdab.IR | گرداب

اولین کامپیوتر کوانتومی عملیاتی جهان ساخته شد

تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

اولین کامپیوتر کوانتومی در مقیاس بزرگ و عملیاتی در دانشگاه ساسکس انگلیس ساخته شد.

به گزارش گرداب، یکی از مهمترین قابلیت‌های سیستم‌های کامپیوتری توانایی انجام محاسبات موازی و چندگانه است. چیزی که سازمان‌های دانش‌محور مانند ناسا شدیدا به آن نیاز دارند.

پیش از این سریع‌ترین کامپیوتر موجود در دنیا ساخت آی.بی.ام بود اما محققان دانشگاه ساسکس انگلیس اعلام کردند که موفق به ساخت کامپیوترهای کوانتومی در مقیاس بزرگ و عملیاتی شده‌اند و این موضوع می‌تواند دنیای فناوری را با یک انقلاب و تحول عظیم مواجه کند.

کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند محاسبات را بسیار سریع‌تر از سیستم‌های معمولی انجام دهند و برخی مسائل را که ممکن است حل آنها برای سیستم‌های معمولی از چندین ساعت تا چند روز طول بکشد، در چند ثانیه حل کنند! دلیل این موضوع این است که سیستم‌های معمولی از واحد بیت برای انجام محاسبات استفاده می‌کنند اما سیستم‌های کوانتومی از کیوبیت استفاده می‌کنند که از بیت بزرگتر بوده و حجم بیشتری برای داده‌ها دارد.

قدم بعدی برای محققان ساخت دستگاهی است که از پردازش حجم داده‌ای 10 کیوبیتی پشتیبانی کند که در صورت موفقیت آنها می‌توان گفت دنیای فناوری به طور کامل دگرگون خواهد شد.

در پروژه دانشگاه ساسکس متخصصانی از گوگل، دانشگاه آرهوس و چند موسسه تحقیقاتی در زمینه علوم کامپیوتر همکاری می‌کنند.

پیش از این سیستم‌های کوانتومی از نظر تئوری وجود داشتند اما این اولین بار است که یک سیستم در مقیاس بزرگ و عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه ساسکس چند سال است که بر روی جنبه‌های مختلف این سیستم‌ها نظیر ابعاد، اجزا، سیستم مصرف برق و سامانه خنک‌کننده آن کار می‌کنند و در حال حاضر بر روی ساخت دستگاه 10کیوبیتی متمرکز هستند.