Gerdab.IR | گرداب

وزیر ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات:

فاز نخست دولت الکترونیک تا پایان بهمن راه‌اندازی خواهد شد

تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

وزیر ارتباطات گفت: اکنون که نگاه مجلس و جامعه به حوزه ICT تغییر کرده، نباید با کسب و کارهای جدید ICT مخالفت شود که این مخالفت جامعه را به عقب می‌راند.

به گزارش گرداب، محمود واعظی در مراسم افتتاح پروژه‌های شرکت خدمات ارتباطی رایتل، اظهار داشت:‌ در سال گذشته درآمد سرویس‌های ابری در دنیا 106 میلیارد دلار بوده است، اما در ایران در رابطه با سرویس‌های ابری اشکالات فرهنگی وجود دارد، از جمله اینکه برخی برای سپردن امور به دیگران ممانعت می‌کنند، در حالی که با راه‌اندازی سرویس‌های ابری، پیشرفت سریع خواهد شد.

وی اظهار داشت: سه سال پیش که دولت یازدهم آغاز به کار کرد، برخی می‌گفتند که یک اپراتوری وجود دارد که علی‌رغم دراختیار داشتن امکانات اما موفق نشده و به نوعی دنبال منحل کردن آن بودند. 

وزیر ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات، ادامه داد: اما اکنون با رشد 20 برابری تعداد سیم‌کارت‌های فعال رایتل و رشد 25 برابری مصرف دیتا توسط مشترکان این اپراتور، شواهد نشان می‌دهد که رایتل رشد خوبی داشته است. 

واعظی با اشاره به رشد سریع اپراتورها گفت: به دنبال راه‌اندازی دولت الکترونیکی و دولت موبایلی هستیم که امسال تا پایان این ماه فاز نخست دولت الکترونیکی راه‌اندازی خواهد شد. 

وی از اپراتورهای موبایل خواست که درباره خدمات ارزش افزوده قدری فراتر عمل کنند و ادامه داد: برای مثال، مقدمات اینترنت اشیاء که تا سال 2030 تعداد 50 میلیارد شی را متصل می‌کند، دراختیار اپراتورهای موبایل قرار گیرد که تمامی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری را تحت تأثیر قرار خواهد داد. 

واعظی با اشاره به تغییر نگاه مجلس و جامعه به ICT گفت: نباید عده‌ای با کسب و کارهای حوزه ICT مخالفت کنند زیرا باعث عقب ماندن جامعه می‌شود. 

وی همچنین در پاسخ به درخواست مدیرعامل رایتل برای اختصاص 5 مگ روی باند فرکانسی 1800 گفت: زمانی که فرکانس‌هایی که تاکنون روی باند 2600 واگذار کرده‌ایم تمام شد، فرکانس جدیدبه شما تخصیص می‌دهیم، تاکنون مشکلی برای فرکانس نداشته‌ایم و در آینده نیز نخواهیم گذاشت دست خالی بمانید و مشکلی نخواهید داشت. 

وزیر ارتباطات درباره اقدامات دولت برای قانونی شدن فعالیت تاکسی‌های اینترنتی که این روزها بسیار خبرساز شده‌اند گفت: سه هفته قبل در حاشیه جلسه هیات دولت با وزیر کشور و وزیر کار در این باره صحبت کردیم و هر سه متفق‌القول هستیم که باید کسب و کارهای اینترنتی را به رسمیت بشناسیم و مشوق آنها باشیم.

وی ادامه داد: اعتقاد نداریم که راه‌اندازی این نوع فعالیت‌ها باعث توقف کار دیگران می‌شود بلکه معقتدیم آنها بازار را بزرگتر می‌کنند و از همین رو هر سه وزارتخانه در حوزه کاری خود هرکاری بتوانیم برای آنها انجام می‌دهیم.

واعظی درباره اخبار ضد و نقیضی که اخیرا درباره توقف فعالیت این شرکت‌ها منتشر شده بود گفت: دولت معتقد است که باید از این کسب و کارها حمایت کند زیرا هر یک از آنها چند هزار شغل ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های جدی دولت بحث اشتغال است همچنان که دو هفته قبل در جلسه شورای عالی اشتغال رئیس جمهوری و وزیر کار تاکید کردند که دستگاه‌ها بررسی کنند و راه‌های فعال کردن بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال را بیابند، بنابراین در این شرایط نمی‌توانیم این مشاغل را که ایجاد شده‌اند تعطیل کنیم.

واعظی درباره اینکه چه اقدام حاکمیتی برای حفظ اطلاعات مردم در این شرکت‌ها وجود دارد گفت: آنچه مربوط به حفظ اطلاعات در داخل کشور است همه چیز امن است اما درباره اطلاعاتی که از نقشه اخذ می‌شود در وزارت ارتباطات به سرعت درحال کار هستیم تا همه این افراد از نقشه داخلی استفاده کنند که نسبت به نقشه خارجی امنیت اطلاعات را بیشتر تضمین می‌کند.