راهکار های افزایش نقش پلیس فتا در تامین امنیت فضای مجازی

راهکار های افزایش نقش پلیس فتا در تامین امنیت فضای مجازی
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تشکیل پلیس فتا، توانسته است مثل همیشه خود را با اقتضائات روز جامعه هماهنگ نماید و به وظیفه ذاتی خود که حفظ امنیت عمومی در تمام زمینه ها است؛ عمل کند.

 به گزارش گرداب، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تشکیل پلیس فتا، توانسته است مثل همیشه خود را با اقتضائات روز جامعه هماهنگ نماید و به وظیفه ذاتی خود که حفظ امنیت عمومی در تمام زمینه ها است؛ عمل کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تمایل روزافزون به استفاده از فناوری های پیشرفته از جمله رایانه و اینترنت، در کنار فرصت هایی که ایجاد می کند، میتواند تهدیدات امنیتی و اجتماعی را نیز با خود به همراه داشته باشد و به نوعی شرایط و بستر مساعدی برای ظهور جرایم سایبری به وجود آورد. به عبارتی که  فضای مجازی اگر مدیریت نشود همانند شمشیری دو لبه است،  و می توان مدعی شد متاسفانه امروزه این فضا بسیار مخرب است و حتی اثر تخریبی به مراتب بیشتری نسبت به ماهواره دارد. آسیب های اخلاقی که برای جوانان و نوجوانان ما بوجود آمده است و مشکلات فرهنگی که خانواده ایرانی را تهدید می کند تا کلاهبرداری های اینترنتی همه نمونه هایی از این دست می باشند.به هر حال فضای مجازی خواسته یا ناخواسته افکار عمومی را متأثر میکند و ممکن است این فضا بر جنبه امنیت عمومی نیز تأثیرگذار باشد.

از آن جا که این جرایم در فضای مجازی انجام می شوند و مانند سایر جرایم چندان ملموس نیستند و همچنین آگاهی عمومی نسبت به این دست از جرائم در سطح پایینی قرار دارد، مراجع قضایی و انتظامی برای پیشگیری از این جرایم و کشف آن ها با چالش های نوینی مواجه هستند.امروزه پلیس با استفاده از فناوری های نوینی که در عرصه نرم افزارهای تخصصی پلیس به وجود آمده است، می تواند در پشگیری از وقوع جرایم مزبور نقش موثری داشته باشد. همچنین با توجه به گستردگی فضای مجازی، اینترنت و شبکه های اجتماعی و طیف وسیعی از اقشار مردم که از آن استفاده می کنند می توان گفت اهمیت اقدامات پیشگیرانه پلیس فتا به مراتب بالاتر از عملیات های فیزیکی است که تا الان از نیروی انتظامی شاهد بوده ایم. به بیان روشن تر همان طور که فلسفه وجودی نهاد پلیس، با درنظر گرفتن قانون و حقوق مردم، برقراری نظم و امنیت و پیشگیری از وقوع جرم است. در همین راستا بر اساس تغییراتی که به سبب پیشرفت علم و تکنولوژی صورت گرفته است در این خصوص باید بیان کرد که پلیس فتا برای تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و حفظ هویت ملی ودینی وارزش‌های انسانی، حفظ حریم خصوصی و آزادی مشروع، بایدتمام راهکارهای لازم را به کار گیرد.

در همین راستا چند توصیه به نظر می رسد:
الف- در بحث فرهنگ رانندگی تجربه موفقی را از طرف نیروی انتظامی شاهد هستیم که در سالهای نه چندان دور با تبلیغ های جذاب و برنامه های مستمر تبلیغاتی توانستند تا حدود زیادی رویکرد مردم را نسبت به بستن کربند ایمنی تغییر و آگاهی عمومی را نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگیافزایش دهند، در زمینه استفاده از انیترنت و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی موبایلی نیز  با توجه به جوان بودن درصد زیادی از فعالان و کاربران و سطح پایین سواد رسانه ای لازم است که ابتدا مردم را نسبت به آسیب های آن آگاه کرد و حتی به آگاهی بخشی اکتفا نکرد و با فرهنگ سازی به چیشگری از بسیاری از آسیب ها پرداخت؛ البته باید به این نکته توجه کرد که این فقط وظیفه پلیس نیست و یک بحث ملی است که البته نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به دلیل وسعت و اهمیت حوزه امنیت عمومی در تمام عرصه های فرهنگی و اقتصادی  و اجتماعی نقش تعیین کننده ای در آن دارد و همین روند پیشگیری نیز بر اساس سیاست های سالهای گذشته آن، انتظار می رود.

ب- تعامل با قوه مقننه برای پر کردن خلاءهای قانونی اقدام علیه اخلالگران در عرصه فضای مجازی، زیرا با توجه به نوپدید بودن اینترنت، حتما خلاءهای قانونی نیز در این عرصه وجود دارد و اتفاقا بسیاری از این سواستفاده گران از همین خلاء های قانونی و عدم سواد رسانه برای رسیدن به مقاصد شوم خود بهره می برند.

ج- برخورد قاطع و سریع با هنجارشکنان در فضای مجازی، به گونه ای که افراد سود جو و کسانی که قصد اقدام علیه امنیت ملی را دارند، دچار ترس شوند و مرد عادی که به دنبال استفاده مفید و صحیح از فضای مجازی هستند با دلگرمی به حضور پلیس با تمام اقتدار واقعی خود در دنیای مجازی، به فعالیت های خود در این عرصه بپردازند. بدون شک در این زمینه هم قاطعیت در برخورد و هم سرعت عمل می تواند موثر باشتد همانطور که این قطعیت و سرعت برخودر را در جرائم خشن از پلیس مشاهده کردیم و نتیجه آن کاهش بسیار قابل توجه این دست از جرائم می باشد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تشکیل پلیس فتا، توانسته است مثل همیشه خود را با اقتضائات روز جامعه هماهنگ نماید و به وظیفه ذاتی خود که حفظ امنیت عمومی در تمام زمینه ها است؛ عمل کند ولی باید با رصد مستمر فضای مجازی و عملکرد این شاخه از پلیس، یعنی پلیس فتا به دنبال رفع نقص ها  نقاط ضعف باشد تا نظم و امنیت هر چه بیشتر در عرصه مجازی حاکم شود.

منبع:سادس